vraag omtrent asbest en clausule in verkoopakte

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
ddhose76
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

vraag omtrent asbest en clausule in verkoopakte

#1 , 13 okt 2024 11:57

Hallo,

In de verkoopakte van het goed staat een clausule dat de verkoper zich niet bewust is van enig asbest in het gebouw (noch shimmel etc...)
Nu blijkt de buitenmuur met asbest te zijn belegd. Gezien de clausule die beweert dat ze er niet van op de hoogte waren, kan ik de kosten ten laste van de verkoper brengen of niet?

Sirkii

#2 , 13 okt 2024 12:19

Als ik de asbestreglementering goed begrijp: appartement asbestattest pas verplicht voor gemeenschappelijke delen in 2025. Is het een huis of appartement? Huizen reeds verplicht sinds 2022.

Hoedanook is het geen verborgen gebrek (koper wist het en verzweeg het) want het is zichtbaar.

Thomas_A

#3 , 13 okt 2024 12:34

Gaat het om een woning of appartement met gemeenschappelijke delen? Dat is niet geheeld duidelijk.

Is er een asbestattest en wat staat daar op?

Reclame

ddhose76
Topic Starter

#4 , 13 okt 2024 12:34

hartelijk bedankt voor de info

ddhose76
Topic Starter

#5 , 13 okt 2024 12:37

er is geen asbest attest, het gaat om een appartement dat deel uitmaakt van een woning, technisch gezien is er geen asbest op onze verdieping, maar aangezien de muren gemene delen zijn is er dus wel asbest aanwezig.

Het enige dat ik heb om op terug te vallen is de clausule in de verkoop waarbij de verkoper verklaart geen weet te hebben, terwijl het duidelijk zichtbaar is. Maar ik wist nog niet dat de muren als gemeenschappelijk werden beschouwd.

Thomas_A

#6 , 13 okt 2024 12:42

Van wanneer dateert de verkoop dan? Asbestattest is al verplicht sinds eind 2022, zowel voor het appartement zelf als een attest voor de gemene delen.

Ook de notaris moest hierop toezien.

Als de verkoop van daardoor dateert geef ik u sowieso geen kans. Als u zelf de afgelopen 2 jaar niet wist dat daar asbest in zat, kan het perfect zijn dat de verkoper dit ook niet wist.

Thomas_A

#7 , 13 okt 2024 12:44

Het enige dat ik heb om op terug te vallen is de clausule in de verkoop waarbij de verkoper verklaart geen weet te hebben, terwijl het duidelijk zichtbaar is. Maar ik wist nog niet dat de muren als gemeenschappelijk werden beschouwd.
Als het duidelijk zichtbaar is, geldt dat evengoed voor u als voor de verkoper. Dit gaat u hier niet helpen.

mava105

#8 , 13 okt 2024 12:50

Waar op die geven zit dat asbest? Gaat het om Leien die als gevelbeklediding dienden. Als de syndicus er destijds onderuit is gekomen, kan je altijd voorstellen een herberekening te laten maken, om het zo alsnog een deel van de kostenvan vroeger aan te rekenen met terugwerkende kracht.

ddhose76
Topic Starter

#9 , 13 okt 2024 12:59

bedankt voor alle reacties, het contract is ouder dus het valt zeker niet onder de nieuwe wetgevingen. Jullie reacties zijn duidelijk genoeg voor me en bevestigen mijn vermoeden, jammer voor ons.

Sirkii

#10 , 13 okt 2024 13:23

Van wanneer dateert de verkoop dan? Asbestattest is al verplicht sinds eind 2022, zowel voor het appartement zelf als een attest voor de gemene delen.
Asbestattest gemeenschappelijke delen is pas verplicht vanaf 2025 voor blokken gebouwd voor 2001.

Inderdaad balen voor TS want ooit komt er ws een dure gevelrenovatie aan ;-(((

Thomas_A

#11 , 13 okt 2024 13:26

Asbestattest gemeenschappelijke delen is pas verplicht vanaf 2025 voor blokken gebouwd voor 2001.

Inderdaad balen voor TS want ooit komt er ws een dure gevelrenovatie aan ;-(((
Klopt, mijn fout. Niet relevant voor de TS want verkoop dateert van vroeger, maar belangrijk recht te zetten voor andere lezers.

Lanox

#12 , 14 okt 2024 11:13

Het enige dat ik heb om op terug te vallen is de clausule in de verkoop waarbij de verkoper verklaart geen weet te hebben, terwijl het duidelijk zichtbaar is.
Er is een groot verschil tussen iets kunnen zien en iets herkennen. Neem 5 verschillende vezelplaten en vraag aan 100 mensen of er asbest tussen zit en welke het is. Er gaan weinig mensen (die zelf niet in de bouw zitten) zijn die juist gaan antwoorden.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#13 , 14 okt 2024 14:34

U kon het dus ook zien, en van de verkoop afzien

U kan eigen onwetendheid niet inroepen voor iets dat u kon zien.
Als u niet goed op de hoogte bent van die dingen, kon u u laten bijstaan door iemand.

Als het bvb leien zijn, die kan u zelf verwijderen want is hechtgebonden (ttz vast) asbest
Voorzichtig zonder breken, en met nodige PBM en verpakking
Regionaal hier heeft de intercommunale afvalverwerker zelfs voordeeltarieven voor de verpakking hiervoor, ophaling, en verwerking als u zelf asbest verwijdert

Terug naar “Stel een vraag”