Huurcontract

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
hollentand
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurcontract

#1 , 12 okt 2024 18:55

Ik heb gisteren een huurcontract ondertekent. Net na het tekenen toonde de eigenaar dat de afvoer op 2 plaatsen iets druppelde wanneer de keukenkraan openstaat. Het is een afvoer dat uit 3 delen bestaat, en het is bij de aansluitingen van die delen dat het druppelt. Op een plaats was er ook al silicoon aangebracht. Was (tijdelijk) opgelost door de afvoerplug iets meer aan te vijzen. Ik zet "tijdelijk" tussen haakjes, want betwijfel of het een permanente fix is. En ze lieten ook al blijken er niet veel aan te willen doen, want "het is geen schade". De plaatsbeschrijving word binnen een 10-tal opgemaakt en we gingen er iets van in de plaatsbeschrijving zette.

In mijn contract staat het volgende "De eerste maand huur moet binnen 5 dagen na ondertekening van het contract worden betaald. Als dit niet gebeurt, wordt het contract als nietig beschouwd. Als de huurder (nemer) het contract annuleert, verliest hij dit bedrag."

Ik heb de eerste maand huur nog niet betaald, daarvoor heb ik tijd tot woensdag. Moest ik me nu ondertussen nog bedenken en het pand niet meer willen, dan kan ik gewoon niet betalen, en dan is het contract nietig beschouwd?

Het gaat om een studio in Brussel.

Gerelateerde vraag: mijn broer zei me al het contact via mail te doen, om "bewijs" te hebben over die afvoer dat druppelt. Is WhatsApp of SMS ook goed?

Alvast bedankt iedereen. Moest iets niet duidelijk zijn, laat het mij dan weten.

KJ86

#2 , 12 okt 2024 19:45

Zou je niet beter direct een studio kopen. Ik denk niet dat je geschikt bent om iets te huren als het aanvijzen van een dichting die daarvoor ontworpen is uw zorgen baart.

bullgod

#3 , 12 okt 2024 20:13

als het aanvijzen zou moeten volstaan, waarom drupt het dan en waarom werden er siliconen aangebracht?
indien het kapot is, moet de huurder dit herstellen nog vóór hij studio bewoont?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Reclame

mava105

#4 , 13 okt 2024 09:21

Zal wel een "joint" zijn die ontbreekt. Als de verhuurder nu al opziet tegen een uitgave van minder dan 2 €, zou ik toch zeer voorzichtig zijn om deze studio te huren.

KJ86

#5 , 13 okt 2024 12:01

TS schrijft dat de verhuurder, de sifon heeft dicht gekregen door aan te vijzen. Het probleem is opgelost. TS heeft schrik voor toekomstige lekken.
So what!
Waar is de zelfredzaamheid naartoe. Als dat lekt, dan haal je dat uit elkaar. Je kuist de siliconen af en indien nodig plaats je nieuwe dichtingen. De huurder gaat het toch moeten leren, want die is aansprakelijk voor het onderhoud (het uitkuisen van die sifon) en kleine huurherstellingen (een dichting vervangen).

Thomas_A

#6 , 13 okt 2024 12:49

Los van het feit of dit voor de huurder of verhuurder is, zou ik op basis hiervan toch ook geen beslissing nemen om een appartement al dan niet te huren.

Klinkt een beetje als een nieuwe auto kopen als de oude modderspatten heeft.

KJ86

#7 , 13 okt 2024 22:48

Mooie vergelijking!
Ik vind de reactie ook buiten proportie.
De huurder wilt zelf het recht op uitkering door de verzekering afpakken door in de plaatsbeschrijving te formuleren dat het onvakkundig hersteld is.

Terug naar “Stel een vraag”