PV/Boete te laat opgestuurd?

svandamme
Topic Starter

PV/Boete te laat opgestuurd?

#1 , 12 okt 2024 20:40

Ik kreeg snelheids boete, niets bijzonders 2km erover.

Maar overtreding was op 6/9
Vast stelling op 6/9
PV op 6/9

Verstuurd op 9/10

Dus 33 dagen en dus ruim over de 14 dagen termijn van artikel 68.

Dus als ik het goed begrijp heeft de PV op zich geen bewijswaarde
Maar de eventuele foto wel.

Echter , hoe kan ik nog weten wie er met de auto reed die dag?
Moeten zij dat dan niet bewijzen? (wat me onwaarschijnlijk lijkt om 7h38 smorgens zonder staande houding)
Langs acher flitsen zal ze geen gezicht tonen
Langs voren flitsen zal ook weinig herkenbaar zijn, want donker en best wel felle LED verlichting op de auto lijkt me lastig om iemand te ID'en

Dus heb ik online betwisting ingediend, vermelding van bovenstaande termijnen.. En als reden betwisting, dat het niet realistisch is om van mij te verwachten dat ik nu nog weet wie er die dag met de auto reed na hun overschrijding van de termijn.

Datum Activiteit
10/10/2024 Betwisting op persoon aanvaard
10/10/2024 Betwisting op persoon ontvangen
09/10/2024 Onmiddellijke inning verstuurd

Maar op justfin blijft de boete openstaan met vervaldatum 19/10 voor 63.10 euro

Ik las echter dat het niet meer zoals vroeger is, dat als je gewoon niet betaalt, je bevel tot betalen krijgt en het niet meer automtische naar de politie rechtbank gaat? Klopt dat?

Wat is dan het gevolg voor bovenstaande situatie?
Want ik heb betwisting ingediend
Zij hebben betwisting aanvaard..

Ergens zou ik verwachten als je een betwisting aanvaard, dat de onmiddelijke inning zou moeten vervallen?

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 13 okt 2024 10:01

Dus heb ik online betwisting ingediend, vermelding van bovenstaande termijnen.. En als reden betwisting, dat het niet realistisch is om van mij te verwachten dat ik nu nog weet wie er die dag met de auto reed na hun overschrijding van de termijn.
U bent een natuurlijke persoon - ie de auto staat niet op een bedrijf, zelfs niet op een éénmanszaak ?

Ik las echter dat het niet meer zoals vroeger is, dat als je gewoon niet betaalt,
Tussendoor zit nog een herinnering
Vervolgens een minnelijke schikking vanwege het Parket indien ze daar je bezwaar niet aannemen

Nadien kan het 2 kanten uit: dagvaarding of een bevel tot betalen

Wat ook veranderd is met "vroeger" is dat de prijs telkens omhoog gaat ...
https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/ ... eersboetes

(Bij GAS-5 PVs voor snelheid is het nog anders, 30 dagen tijd voor bezwaar, 30 dagen na verwerping van bezwaar te betalen of zelf naar politierechter stappen)

je bevel tot betalen krijgt en het niet meer automtische naar de politie rechtbank gaat? Klopt dat?
Beide kunnen ...

Ik help u hopen dat "betwisting aanvaard" ook letterlijk dat betekent :wink:

svandamme
Topic Starter

#3 , 13 okt 2024 12:59

Nee is auto op mijn naam, maar dat wil uiteraad niet zeggen dat enkel ik er mee kan rijden.

Vandaar het argument dat het niet realistisch is om te weten wie er meer dan een maand geleden reed.

Ergens zou de politie gewoon Art 68 moeten volgen maar de laatste tijd merk ik dat later en later versturen, sparen ze het allemaal op om dan herhaaldelijk die plek te kunnen cashen??
Dat ze geneens nog de enveloppes moeten plakken, je zou net verwachten dat ze ivm Digitaal, gewoon het rapper doen. Waar bleef die PV dan 33 dagen rondhangen??

Dus als ik het goed begrijp kan ik nog eens afwachten of er herinneringen toekomen, en dan heb ik hoogstens een 15 euro verhoging? En desnoods dan eens gewoon gaan aankloppen bij politieparket 'waarom krijg ik dit, betwisting was aanvaard volgens de website" ?

Reclame

LeenW

#4 , 13 okt 2024 13:13

Als de bestuurder niet meer geïdentificeerd kan worden, is de boete gewoon voor de eigenaar.

svandamme
Topic Starter

#5 , 13 okt 2024 17:17

Hoe lang kan de politie dan zo boetes opsparen voor het niet meer kan?

Want dat is dan toch echt mensenkloterij. Nu moet ik maanden er nog mee inzitten of ik nog paar keer op die plek ben gepakt voor 2km erover.. Want over die maand tijd passeer ik daar bijna elke dag..Hoeveel boetes spaarden ze nog op?

Als je kinderen iets mispeuteren.. dan wacht je ook niet tot op het einde van het jaar om ze dan alle kletsen van alle misdragingen van het hele jaar in 1 keer te geven?

Slaat nergens op. Zoals gewoonlijk in Belgie, moet iedereen de wet volgen behalve de politie en de politiekers.. Die kunnen gewoon hun voeten er aan vagen zonder gevolgen voor hun.

LeenW

#6 , 13 okt 2024 17:54

Er is geen wet die stelt dat het PV binnen de 2 weken verzonden moet zijn, enkel dat het dan zijn bijzondere bewijskracht verliest.

En laten we eerlijk zijn, aan de hand van een agenda en een beetje goede wil, kan u toch perfect te weten komen waar u een maand geleden was?

Lanox

#7 , 14 okt 2024 11:00

Of je houdt je consequent aan de verkeersregels, dan heb je al dat gedoe ook niet meer.

svandamme
Topic Starter

#8 , 16 okt 2024 17:17

Er is geen wet die stelt dat het PV binnen de 2 weken verzonden moet zijn, enkel dat het dan zijn bijzondere bewijskracht verliest.
Staat LETTERLIJK in Artikel 62

Een afschrift van die processen-verbaal wordt aan de overtreders gezonden binnen een termijn van veertien dagen, te rekenen van de datum van vaststelling van de misdrijven. Indien de overtreder geen woonplaats of vaste verblijfplaats in België heeft, mag het afschrift van het proces-verbaal vervangen worden door de informatiebrief bedoeld in artikel 5 van de richtlijn 2015/413/EU van het Europees Parlement en de Raad van 11 maart 2015 ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen.

Dus de wet zegt, dat het afschrift wordt verzonden, dat is best wel dwingend.
Het laat geneens iets anders toe.

Het zegt , het wordt binnen die termijn verstuurd door diegene die PV's maakt.
niet "als de politie er zin in heeft, mogen ze het binnen die termijn doen"

Of je houdt je consequent aan de verkeersregels, dan heb je al dat gedoe ook niet meer.
Als je niks inhoudelijks te zeggen hebt kun je gewoon ook je onthouden van zinloos commentaar.
Dit is een juridisch forum, als niemand ooit een overtreding maakte kun je alle advocaten en juridische forums opdoeken

Ik argumenteer, Als ik me aan de regels moet houden, dan moet de politie dat ook: Zie artikel 62.
Een afschrift van die processen-verbaal wordt aan de overtreders gezonden binnen een termijn van veertien dagen, te rekenen van de datum van vaststelling van de misdrijven.

Maak je geen zorgen , ik heb de boete al betaald,

#9 , 17 okt 2024 16:38

De datum van vaststelling is de dag waarop men de foto's uitleest. Niet de dag waarop de overtreding begaan wordt

treesje58

#10 , 19 okt 2024 20:44

Vandaar het argument dat het niet realistisch is om te weten wie er meer dan een maand geleden reed.
Als het je eigen privé voertuig is weet je toch altijd wie er mee rijd? Als jij het niet was (wat uit je uitleg blijkt dat je het wel bent), dan is het één van de andere personen die in de ochtend jou wagen gebruiken. Als jij ze niet kan identificeren is het logisch dat de boete voor jou is.
te rekenen van de datum van vaststelling van de misdrijven.
En daar wringt het schoentje, mensen controleren wat de camera's registeren, het zijn uiteindelijk die mensen die gemachtid zijn om de 'vaststelling' te doen. Die termijn telt vanaf dat ze de beelden / data controleren en vaststellen dat jij effectief te snel ging, niet vanaf het moment dat jij te snel reed.

Maar bon, je mag altijd je geluk wagen bij de rechter als je het lang genoeg laat aanslepen.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#11 , 20 okt 2024 22:21

Als het je eigen privé voertuig is weet je toch altijd wie er mee rijd?
Meerdere personen kunnen er mee rijden, bvb ganse gezin
Als dat vaak gebeurt, weet je dat niet meer na enkele dagen / weken ...

En er is geen vereiste om bij te houden wie wanneer met het voertuig rijdt, itt bedrijven

svandamme
Topic Starter

#12 , 28 okt 2024 18:51

De datum van vaststelling is de dag waarop men de foto's uitleest. Niet de dag waarop de overtreding begaan wordt
Niet van toepassing, de PV vermeldde duidelijk dat de datum van de vast stelling, identiek is aan de datum van de PV, en dus ook van de vaststelling.
het zijn uiteindelijk die mensen die gemachtid zijn om de 'vaststelling' te doen. Die termijn telt vanaf dat ze de beelden / data controleren en vaststellen dat jij effectief te snel ging, niet vanaf het moment dat jij te snel reed.
Nogmaals, totaal niet relevant.. zie 1e post.. Datum overtreding = Datum PV

het is ONMOGELIJK, om een PV te doen op zelfde dag van overtreding, zonder vaststelling te doen tussen overtreding en PV
IMPOSSIBLE.

overtreding was op 6/9
Vast stelling op 6/9
PV op 6/9
Verstuurd op 9/10

#13 , 28 okt 2024 20:21

Bizar als het allemaal gegaan is zoals je zegt én je zo zeker bent dat je gelijkt hebt. Maar toch de overtreding betaald :wink:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”