werken in zaak van partner die geschonken is met uitsluitingsclausule

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
SofieD4620
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

werken in zaak van partner die geschonken is met uitsluitingsclausule

#1 , 13 okt 2024 07:44

Een vriendin van me werkt al meer dan 10 jaar in de zaak van haar schoonouders. Onlangs is die zaak geschonken aan de kinderen (dus mijn vriendin haar man en haar schoonzus) dit met een uitsluitingsclausule. Dat wil zeggen dat het bedrijf uit de huwelijksgemeenschap gehaald wordt maar OOK de inkomsten gegenereerd uit het bedrijf. Dit zolang de schenker leeft.

Mijn vriendin heeft zelf hoge studies gedaan en werkt nu eigenlijk onder haar niveau in de zaak. Haar loon is niet uitermate hoog. Dit allemaal met in het achterhoofd dat zij en haar man ‘samen’ de zaak groot brengen.

Is het voor haar niet beter dat ze elders werk gaat zoeken waar ze een zekerheid kan opbouwen? Waar ze een hoger loon heeft en hiermee kan sparen/hoger pensioen opbouwen? Als haar man sterft of wil scheiden dan heeft ze zelf niets opgebouwd. Ze kunnen ook nooit gebruiken maken van de inkomsten uit het bedrijf want die zal ze moeten terugbetalen als er iets foutloopt. Geld dat ze dan wellicht niet zal hebben.

Graag advies

Sirkii

#2 , 13 okt 2024 08:26

Niet gans zeker maar als je volgens het wettelijk stelsel getrouwd bent komen meerwaarden uit schenkingen toe aan de huwelijksgemeenschap. Wet primeert boven contract. Een beding van terugkeer is wel gebruikelijk.

basejumper

#3 , 13 okt 2024 09:33

Beste

Het is op zich logisch dat erfenissen/schenkingen - ook binnen het wettelijk stelsel - eigen vermogen blijven. Bedrijfswinst van vennootschappen behoort tot de vennootschap. Pas als die uitgekeerd worden (lonen of dividenden) komen die op het niveau van het gezin. Indien die vriendin niet blij is staat het haar vrij een eigen loopbaan uit te bouwen los van het familiebedrijf van haar partner. Gezien verschillende kinderen is dit zeer gebruikelijk. Anders heb je ook 3-4 aangetrouwde schoonkinderen die zich allemaal gaan moeien in de bedrijfsvoering.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

pho450

#4 , 15 okt 2024 08:52

Hoe je vriendin dit aanpakt is een persoonlijke keuze. Het is aan haar om dit te bespreken met haar echtgenoot en haar schoonzus. Hoe het juridisch werkt weet ik niet, maar ik heb kennissen in een gelijkaardige situatie, die hebben een regeling uitgewerkt waarbij de schoondochter een deel van haar loon betaald kreeg in aandelen van het bedrijf.

Terug naar “Stel een vraag”