Eerste advies gevraagd aan advocaat en deze stuurt hiervoor zomaar een rekening

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
JessiG
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Eerste advies gevraagd aan advocaat en deze stuurt hiervoor zomaar een rekening

#1 , 11 okt 2024 13:40

Onlangs vroegen wij een eerste advies bij een advocaat. Wij gaven mee dat we het probleem zelf wilde oplossen en niet direct interesse hadden om een dossier op te stellen. Maar dat we graag onze rechten en plichten kende.
We kregen een heel uitgebreid antwoord met een uitnodiging voor een gesprek. Dit gesprek hebben wij geweigerd, omdat we niet de intentie hadden een dossier op te stellen.
Nu enige tijd later krijgen wij een factuur van 399,30€ aangeboden. Deze advocaat heeft ons niet meegedeeld dat dit geld ging kosten en ook niet wat zijn uurloon of dergelijke zijn.
Mag deze advocaat zomaar ons een factuur opsturen? Wat kunnen wij hier tegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 11 okt 2024 13:44

Hoe bent u bij die advocaat terecht gekomen? Website met tarieven?

Op zich lijkt het mij toch dat u de advocaat een opdracht heeft gegeven, om u uw rechten en plichten kenbaar te maken. Een advocaat werkt niet gratis.

jef007

#3 , 11 okt 2024 16:13

heeft hij gericht geantwoord op uw vragen? of heeft hij gewoon een gedetailleerde folder opgestuurd?

Reclame

JessiG
Topic Starter

#4 , 11 okt 2024 23:30

We zijn doorverwezen door een andere advocaat omdat die met vakantie was. De advocaat die ons doorverwezen heeft, heeft duidelijk zijn tarieven kenbaar gemaakt.
Hij had verschillende advocaten doorgegeven, die ik ook allen heb aangesproken. Dus dan hadden die allemaal een factuur kunnen opsturen?? Hij heeft zonder uitleg of kenbaar maken van zijn tarief gehandeld en een factuur opgestuurd.
Wij hebben onze gegevens niet gegeven, enkel een emailadres, toch kent die ineens ons adres, namen van de buren. Allemaal gegevens die wij niet gegeven hebben en staat dit op het factuur. Wij hebben duidelijk aangegeven dat we een eerste advies wouden. Een eerste advies is gratis en is een antwoord op eenvoudige vragen. Hij kiest hiervoor om uitgebreid te antwoorden, te gaan opzoeken en dan een factuur op te stellen. Wij hebben dit niet gevraagd of mee akkoord gegaan

LeenW

#5 , 11 okt 2024 23:32

Waarom is een eerste advies gratis?

gert_v

#6 , 12 okt 2024 01:30

Ik denk toch dat je mis bent. Een eerste advies is niet gratis; waarom denk je dat?
Je wil dus advies maar je wil er niet voor betalen? Niemand werkt gratis hè..

JessiG
Topic Starter

#7 , 12 okt 2024 08:54

Mijn man had dit opgezocht en dit zo tegen mij gezegd. Dus ik heb dit van hem aangenomen dat een eerste advies gratis is. Ok, dan niet

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#8 , 12 okt 2024 09:30

Mijn man had dit opgezocht en dit zo tegen mij gezegd. Dus ik heb dit van hem aangenomen dat een eerste advies gratis is. Ok, dan niet
Sommige advocaten geven een (erg) kort eerste advies aan een laag tarief
Zie hun tarieven of en tegen welke prijs ze dat doen

Gratis bestaat ook, maar via andere weg
https://www.advocaat.be/nl/gratis-recht ... nsbijstand

Terug naar “Stel een vraag”