slechte heraanleg inrit na rioleringswerken

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
KJ86
Berichten: 2804

Re: slechte heraanleg inrit na rioleringswerken

#16 , 08 okt 2024 22:54

Heb de gemeente diverse mails gestuurd met fotos (sedert juni 2024) en hun de situatie uitgelegd.
Telkens een antwoord via mail ontvangen dat men het ging oplossen (na verlof, volgende maand.....)
De gemeente kan niet meer terug. Ze hebben herhaaldelijk gemaild dat ze het gaan oplossen. Dat is gelijk aan fout erkennen.

reynkust
Topic Starter
Berichten: 204

#17 , 09 okt 2024 10:07

Is geen verzakking, is zo aangelegd dat er afloop was van midden de inrit naar de weg.
(toen was er nog geen fietspad, en liep de inrit plat tot aan de weg)
Nu ligt weg hoger, mijn inrit is niethoger komen te liggen vanzelf, die lag nog altijd lichthellend naar het oorspronkelijk punt; Dus als men dit eindpunt verhoogd (door een fietspad te maken, dan bekomt men zulke situaties, waar ik hun voor de werken attent opgemaakt heb;

Maar ja, als men daar over vit.(en zegt dat mijn inrit gezakt is op 6 maanden, tja???
Ik had het over de wettelijke mogelijkheden om klacht inte dienen of zo , niet over de interpretatie van mijn foto's.(dat zal de rechtbank of expert wel ter plaatse doen als het zo ver is;

Dus zonder verder te discuteren , zijn ontvangen mails een rechtsgeldig bewijstuk, (coordinaten van gemeente staan erop , verstuurd door gemeente met email adres gemeente, functie staat erop) waarin dat men zegt om dit probleem op te lossen. Of hebben deze mails geen wettelijke bewijskracht.

En bij wie kan ik zulke problemen aankaarten (vrederechter is hier ergens vermeld)

toch allen bedankt als men hierop simpel antwoord

mava105
Berichten: 22578
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#18 , 09 okt 2024 11:19

In onze buurt legt de gemeente dan een afwateringsrooster op het laagste punt, dat wordt aangesloten aan een straatkolk

k

Reclame

KJ86
Berichten: 2804

#19 , 09 okt 2024 12:55

Dus zonder verder te discuteren , zijn ontvangen mails een rechtsgeldig bewijstuk, (coordinaten van gemeente staan erop , verstuurd door gemeente met email adres gemeente, functie staat erop) waarin dat men zegt om dit probleem op te lossen. Of hebben deze mails geen wettelijke bewijskracht.
Tuurlijk wel, maar eerst uw dossier overmaken aan de Vlaamse ombudsdienst. Kost niets, neemt misschien een extra maand in beslag en dan kan je nog altijd procederen.

Hieronder vind je de juiste werkwijze, klikken op lokaal bestuur!

https://www.vlaanderen.be/vlaamse-ombud ... gKOhPD_BwE

Inazuma
Berichten: 10203
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 09 okt 2024 13:23

Is geen verzakking
Hilarisch ...
De verzakking in de rijsporen is voor iedereen duidelijk te zien
Ze staat zelfs op de tekening van gemeenteambtenaar als een omhoog (!) lopende oprit


Als de gemeente in hun antwoorden ergens gesteld heeft dat ze het zullen herstellen kan u dat gebruiken

reynkust
Topic Starter
Berichten: 204

#21 , 09 okt 2024 13:50

Ze staat zelfs op de tekening van gemeenteambtenaar als een omhoog (!) lopende oprit
????????????

zo is het nu gemaakt, was zo niet ervoor
sorry is een dwarsdoorsnede , waarop ziet gij hierop verzakkingen?

enfin, naast de kwestie

reynkust
Topic Starter
Berichten: 204

#22 , 09 okt 2024 13:53

In onze buurt legt de gemeente dan een afwateringsrooster op het laagste punt, dat wordt aangesloten aan een straatkolk

k
afvoerbuis ook voorzien, rooster ook voorgesteld , practisch niet mogelijk, water voor rooilijn moet wettelijk aflopen naar weg, na de rooilijn naar weg of naar perceel volgens fluvius.

Aannemer had het voorzien, buis zit onder fietspad en is dichtgemaakt

bedankt voor de suggestie

reynkust
Topic Starter
Berichten: 204

#23 , 09 okt 2024 13:59

bij deze heb ik voorlopig genoeg info. Ga niet meer in discussie over verzakkingen en dergelijke. Is op fot soms moeilijk te laten zien. Voor de werken had ik geen water op mijn inrit en nu wel. Dat is een feit dat men niet kan ontkennen , en de oorzaak is dat er verhoogd fietspad is aangelegd . Spoorvorming en zo, is er doch is niet de oorzaak van grote plavorming bij regen.

Ik zal u laten weten hoe de zaak verder verloopt ( gisteren is mij beloofd dat er volgende week iets zou gebeuren door openbare werken van gemeente, als slot van de werken); We zulle zien;

reynkust
Topic Starter
Berichten: 204

#24 , 09 okt 2024 14:26

https://ibb.co/2PGBNgG

slot : schematisch voorstelling

lijn 1 en lijn 2 , 2 voorstellen die niet gaan
lijn 3 toestand zoals hij was, vlakke inrit afhellend tot aan weg
lijn 4 uitgevoerde toestand, afloop fietspad, en afloop naar inrit(1m) en verder niks, resultaat een soort verzakking, dit is uitgevoerd

sorry voor de slechte tekening ttoch beter als gemeente)

hopelijk is het nu voor iedereen duidelijk wat men uitgevoerd heeft, men heeft een bergje gecreerd aan het fietspad, omdat het water voor de rooilijn naar fietspad moet volgens de wet.

NU afwachten, allen bedankt

lukasi
Berichten: 1300

#25 , 09 okt 2024 16:24

voor dat je verdere stappen ga ondernemen.
Weet dat het verplicht is om elke vloerpas van eender welke woning op MINIMUM 15 cm boven de hoogtepas te nemen van het midden van de rijweg.
Jouw tekening met dat knikje doordat het fietspad 7 cm hoger ligt, waardoor nu water blijft staan, gaat nooit door de gemeente worden hersteld.
Je oprit ligt nu in een andere helling door de werken. Je zul t zelf moeten instaan voor de juiste helling hier toe te passen.
Meet eens de hoogte van je dorpel voordeur en deze van de garage en meet hoeveel je hebt midden oprit tegen het fietspad aan.
Als dit minder is dan 15 cm hoogteverschil , dan moet je je bouwarchitect aanklagen want hij heeft de woning gezet zonder rekening houden met de minimum 15 cm hoogteverschil.

reynkust
Topic Starter
Berichten: 204

#26 , 09 okt 2024 18:09

lukasi, ik ga mijn huis toch niet moeten afbreken hoop ik omdat men een fietspad heeft gemaakt. Vloer garage ligt 1cm hoger als weg. Als men de weg hoger legt, tja dan lig ik lager. Moet ik dan mijn 40 jaar oud huis afbreken??

Ik heb de schets als vb gegeven om de situatie duidelijk te maken. Is niet op mm juist.
Ik heb geen idee wat ge hiermee bedoeld. Mijn voordeur bevind zich 2m boven de weg, ge garadeur 1cm boven weg. ;

Dus als men de straat hoger legt tov vroeger wie is dan in fout, ik?

denk dat de architect al dood is, dus afbreken???

enfin, zullen zien wat ze doen, enkel lijn 1 op schema is de oplossing van alles , heel simpel


en nu stop ik, want ik heb enkel gevraagd om juridische oplossingen als men niks zou doen, de mogelijkheden.

mava105
Berichten: 22578
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#27 , 09 okt 2024 19:55

Als de vloer van uw garage maar 1 clm hoger ligt dan het wegdak, is dat een grote fout. Hoever ligt uw garage van de rooilijn? Er is veel te weinig verval tussen garage en wegdek. Bij zeer hevige regen heb je veel kans dat uw garage onderloopt, omdat die helling een vlotte afloop niet kan garanderen.

KJ86
Berichten: 2804

#28 , 09 okt 2024 22:55

en nu stop ik, want ik heb enkel gevraagd om juridische oplossingen als men niks zou doen, de mogelijkheden.
Je gaat er zelf op in waardoor uw verhaal op den duur ongeloofwaardig wordt. Rond de feitelijke kwestie moet je niet meer zeveren en zeker niet met de gemeente. Het enige wat dat je moet doen is verwijzen naar de mail waar dat ze fout erkennen en beloven om het op te lossen.

lukasi
Berichten: 1300

#29 , 10 okt 2024 10:03

Gemeente kan niet aansprakelijk worden gesteld als door uitvoering van werken in hun opdracht er problemen ontstaan bij aangelanden.
Gemeente heeft het wegprofiel moeten aanpassen; Zij hebben hiervoor geen rekening te houden met bestaande passen van opritten of grondslagen van priveterreinen.

Probleem bij topicstarter is dat hij halsstarrig weigert in te zien dat ZIJN probleem wordt veroorzaakt omdat de laatste meters van zijn oprit niet meer afwatert naar de straat.

Oplossing 1 :
hij herlegt de oprit en dit met een afwatering vanaf de garagedorpel ( hoogte op -2 cm onder bovenkant dorpel naar de hoogte van het fietspad. op voorwaarde dat de drpel garage hoger ligt dan fietspad en dat er minstens 1 cm per lopende meter verval kan gegeven worden. Beter is 2%

Vandaar mijn vraag wat is het HUIDIG hoogteverschil bovenkant fietspad en bovenkant dorpel garage ( de vraag voor bovenkant dorpel voordeur is niet van toepassing omdat TS niet heeft doorgegeven dat er een splitlevel is) en wat is de afstand van garage tot fietspad .
Zonder deze gegevens is het koffiedik kijken om een concrete en accurate oplossing aan te bieden.
TS kan natuurlijk altijd een deskundige aanstellen en deze hiervoor zijn werk vergoeden.

Oplossing 2
Pas is gelijk tussen dorpel garage en fietspad of zelfs de garage ligt lager of de afstand is te groot om een goede afwatering te garanderen .
Dan wordt er gewerkt met een vlinderprofiel .
De oprit wordt met een knik gelegd naar beneden . Dus stel garage is -2 dan komt de hoogte op 5 meter van afstand van de garage op, helling 2% op 5 maal 2 cm is -12 cm.
fietspad ligt op +7 dan is daar de helling : totale lengte - voorgestelde lengte van uit de garage gedeeld door het hoogteverschil 7+(-12) .
Stel dat de totale afstand tussen fietspad en garage 12 meter is dan krijg je dus 12 m-5 m = 7 meter
hoogte is 19 cm ( 7+(-12)) of tewel 19/7 een helling van 2.7% of 2,7 cm per lopende meter.

Opvang water is 12 meter maar 3 meter breed is 36 m² à 33 liter per m² , neem voor de veiligheid 50l/m²
is dus een bufferopvang van 1800 liter water /uur.
Je zal dus in die knik onderaan een acogootband moeten steken van cc 10 cm breed, 10 cm diep en 3 meter lang en deze laten aansluiten op DWA. Dus afvalwaters.

Want volgens waterdecreet mag je geen water van opritten vrij laten lopen naar de straat of openbare riolering.

Beste TS
dus inplaats van te blijven hameren dat de gemeente je niet wil verder helpen, waardeer of probeer minstens de moeite te doen om met de info die je op dit forum ... en op andere forums ... hebt gekregen , te analyseren en te concluderen wat , waarom en HOE je JOUW probleem mee kunt oplossen.

Ik heb nergens gesproken om je huis af te breken, ik heb je duidelijk gevraagd wat het hoogteverschil is en wat de afstand is . Niet meer niet minder.
Ik geef, sorry , ik ram de pap in de mond om constructief naar de gemeente te stappen en te zeggen : dit is nu MIJN probleem en dit is de oplossing waar ik achter sta en die succes ga hebben .
Ik wil mijn aandeel tot bv die goot op mij nemen qua kosten, wat nemen jullie op jullie rekening.

Je moet je niet afvragen wat de gemeente kan doen, maar wat je zelf kunt doen.

PS
ik zit IN die branche.

Juridisch heb je geen poot om op te staan.
Technisch is een ander verhaal.

Inazuma
Berichten: 10203
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#30 , 12 okt 2024 10:38

zo is het nu gemaakt, was zo niet ervoor
sorry is een dwarsdoorsnede , waarop ziet gij hierop verzakkingen?
Het stuk dat omhoog loopt is het laatste stuk (kant fietspad) van uw oprit, de kuil waar water in blijft staan

enfin, naast de kwestie
Zegt u ...

Feiten gaan een rol spelen in elke juridische discussie

Uw eigen foto's tonen dat de verzakkingen er waren voor de werken
Tonen ook dat het water aan de zijkanten blijft staan, in deze verzakkingen
Tonen ook dat er in het (weinig of niet verzakte) midden van uw oprit eigenlijk nauwelijks een probleem is


Zoals Lukasi ook al aanhaalt: opvang, buffering of infiltratie van regenwater op eigen terrein is de huidige beleidslijn ...

Terug naar “Stel een vraag”