Ik werk al 6 jaar vast als chauffeur bestelwagen. Op 16 mei 2022 heb ik een positieve speekseltest af laten nemen (door een feestje van de zondag) tijdens een controle op de baan. Het definitieve vonnis was er pas Februari 2024. Boete + 6 weken rijverbod. Mijn werkgever wist hier alles van.
Afgelopen week 3/10/2024 kwam pas de wijkagent de intrekking betekenen en ben vandaag 8/10/24 rijbewijs gaan inleveren bij griffie.
Aangezien het al hele tijd rustig is in de firma, en ik al redelijk veel economisch werkloos ben geweest door te weinig werk wil mijn werkgever mij plots ontslaan om dwingende rede, nl dat rijverbod. Terwijl we eerst mondeling hadden afgesproken om gedurende het rijverbod de arbeidsovereenkomst te schorsen voor die 6 weken. Hij stelt mij nu opeens voor het dilemma van ofwel uiteengaan met onderling overleg, ofwel ontslag om dwingende rede.
Mijn vraag is kan dit zo maar? Kan hij mij daarom nog ontslaag om dwingende rede en mij zonder inkomen zetten? Terwijl het duidelijk is dat er gewoon te weinig werk is in de firma en hij de kans ziet mij te ontslaan omdat hem dit nu goed uitkomt?
Dank bij voorbaat