KBC klantenrelatie stopzetten

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Ivp
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

KBC klantenrelatie stopzetten

#1 , 07 okt 2024 19:59

Wij hebben ooit eens een Bolero rekening geopend bij KBC maar daar uiteindelijk niets mee gedaan en we zijn dat ook niet van plan te doen in de toekomst. Verder hebben wij geen enkel product bij KBC.
KBC vroeg reeds per mail, brief en telefonisch onze gegevens te updaten.
Aangezien wij geen klant bij hen meer wensen te zijn, heb ik hen te kennen gegeven het nut hiervan niet in te zien maar die vrouw aan de telefoon zei dat dit wettelijk moest. Voor wie daar klant is, begrijp ik dat.
Nu krijgen we een brief waarin ze berichten de klantenrelatie te zullen stopzetten per 30/11 omdat we dus onze gegevens niet updaten.
Tot daar geen probleem want wij hebben geen interesse om klant bij hen te zijb.
Maar nu schrijven ze dat ze hiervoor 100 euro administratiekosten zullen aanrekenen.
Kan dit?

puttemanp
Berichten: 634

#2 , 07 okt 2024 20:05

Ze kunnen en mogen je rekening niet stopzetten zolang je gegevens niet gecontroleerd/geupdate zijn (wettelijke verplichting).

Oplossing: update je gegevens en zet vervolgens je rekening stop.

Nu heb je KBC in een sterke positie gezet door koppig te zijn.

P.

LeenW
Berichten: 13347

#3 , 07 okt 2024 20:24

Lees de algemene voorwaarden na of zij dit mogen doen.

Reclame

basejumper
Berichten: 4916
Locatie: Diest

#4 , 07 okt 2024 20:45

Banken zijn inderdaad door Europese en internationale regels gehouden om de klantgegevens up to date te houden en het risicoprofiel te bewaken. Ook al gebruikt u die rekening nu niet, vormt het wel een klantrelatie. U heeft immers een rekening die weliswaar op nul staat maar morgen geactiveerd kan worden. Een bank mag dus wel degelijk een rekening opzeggen. En de kost daaraan verbonden staat ongetwijfeld in de algemene voorwaarden die u aanvaardde.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lanox
Berichten: 3633
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 okt 2024 21:09

Wet gaat nog steeds voor op algemene voorwaarden.

https://economie.fgov.be/nl/themas/fina ... n-rekening

LeenW
Berichten: 13347

#6 , 07 okt 2024 21:16

Wet gaat nog steeds voor op algemene voorwaarden.

https://economie.fgov.be/nl/themas/fina ... n-rekening
Dit is m.i. niet van toepassing. Het is niet de klant die (kosteloos) stopzet, maar de bank die door de inactie van de klant gedwongen wordt de samenwerking te beëindigen.

Terug naar “Stel een vraag”