Dreiging tot aanklacht fraude/oplichting

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
rikkuD
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Dreiging tot aanklacht fraude/oplichting

#1 , 04 okt 2024 08:31

Hey,

Op 24/06/24 is er een paket verzonden geweest via relay mondiale (verkocht via 2de hands) nu op 28/09 liet de koper weten dat hij het pakket nog niet heeft ontvangen en eist zijn geld terug, anders dient hij een aanklacht in wegens oplichting.

Ik had vermeld dat verzenden op eigen risico was, alsook wilde deze persoon de goedkoopste verzending die er was. Hij woont in Nederland en ik in België.

Heeft hij recht om mij aan te klagen ondanks ik hem wel bewijzen heb gestuurd van verzending?

Mvg

Drone

#2 , 04 okt 2024 08:44

"blaffende honden bijten niet" zegt het spreekwoord.

ja hij heeft het recht om klacht in te dienen wegens "oplichting", maar dan zal hij de oplichting ook moeten bewijzen, iets wat hij naar alle waarschijnlijkheid niet zal kunnen als u kan aantonen dat u daadwerkelijk het pakje verzonden heeft.

om te beginnen probeer relay mondiale te contacteren en vraag hun na te gaan waar u pakje zich bevind

LeenW

#3 , 04 okt 2024 09:16

Wat zegt de tracker juist? Indien pakje verloren is gegaan, moet de koerier dat toch ergens erkennen?

Reclame

Thomas_A

#4 , 04 okt 2024 12:57

Ik neem aan dat u particulier bent? Als zelfstandige of bedrijf kan u niet zomaar het risico bij de koper leggen.

U heeft ook bewijs dat de koper hiermee akkoord was? Indien geen afspraak, ligt het risico bij particuliere verkoop namelijk ook bij de verkoper. Een afspraak is een akkoord van beide partijen, dus enkel vermelding in advertentie is maar de vraag of de rechter dit als een akkoord ziet.

GB2702

#5 , 04 okt 2024 13:07

koper wil de goedkoopste verzending dus denk ik dat koper toch zelf het risico neemt?

mava105

#6 , 04 okt 2024 16:17

Als dat niet op papier staat, kan je daar niets mee doen.

Thomas_A

#7 , 04 okt 2024 16:28

koper wil de goedkoopste verzending dus denk ik dat koper toch zelf het risico neemt?
U kan dat denken, maar daarom is dat juridisch nog niet zo.

rikkuD
Topic Starter

#8 , 04 okt 2024 23:20

Hey,

Alvast bedankt voor alle hulp en informatie.

Het is inderdaad als particulier (privé 2de hands verkoop) iets dat ik al jaren doe, maar dit tot nu nog nooit mee gemaakt.

Ik heb een trace code gehad, ook hij heeft die ontvangen op 24/06/24, ondertussen relay gemaild gehad ze gaan het uit zoeken. Het is te lang geleden om zelf het geschiedenis terug om te roepen.

Ondanks dit blijft hij spijtig genoeg dreigen, maar ik heb ondertussen wel van de complete chat screenshots gemaakt incl de bewijzen van de track en trace die naar hem is gestuurd.

Ik had enkel in de advertentie gemeld dat de risico voor de koper was, omdat ik dit altijd al gehandhaaft heb en ook altijd zo gewoon was dat de koper zelf in stond voor de verzending. Vinted bv is betalend en daar ben je zowiso gedekt, maar ik heb altijd geweten dat 2de hands als koper eigen risico is, ik heb ook al pakken gehad dat niet bij mij zijn aangekomen, maar nooit gedreigd met klachten. 🙈 Maar ondertussen is alles zo veranderd dat je al niet meer kan volgen.

Niet te min zijn er foto’s naar hem gestuurd van de verzending. Nu afwachten op reactie van relay, het is gewoon enorm spijtig hoe het nu loopt.

LeenW

#9 , 04 okt 2024 23:38

De regel is in den beginne dat de verkoper verantwoordelijk is voor de zending.

bisbro

#10 , 08 okt 2024 09:01

Bij mondial relay kan je heel goed zien of en wanneer het pakje werd ontvangen. Ik gebruik deze dienst al jaren en er zijn nog nooit problemen mee geweest.

Terug naar “Stel een vraag”