Schending van de privacy? (met gevolgen)

GaëlleLee
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schending van de privacy? (met gevolgen)

#1 , 01 okt 2024 13:25

Sinds 2016 huur ik een gerenoveerde rijwoning op 100 m van de stadskern. Ik ben 56 j, alleenstaande erkend mindervalide met een minimuum invaliditeitsuitkering.
Huurprijs was € 625.
Indexering heeft hij nooit gedaan omdat hij een vaste huurder en hij geen verloop wou + het was een gunst naar mij toe.
Ik dacht, het één plezier is het andere waard dus betaalde ik zelf onderdelen voor de Bulex, de badkamer volledig opnieuw gerenoveerd (plinten, tegels, verluchting in deur en verluchting naar buiten), tuin ingericht enz...
In september 2023 vraag ik online een huursubsidie aan, ook de 'vermindering onroerende voorheffing' vraag ik aan.
Er werd een conformiteitsonderzoek gedaan, een verplichting van de stad zelf. Het conformiteitsattest wordt geweigerd omdat er werken moeten uitgevoerd worden.
En dan loopt het volledig fout.
Iemand van deze firma heeft aan mijn huisbaas gezegd dat mijn aanvraag voor een huursubsidie de oorzaak is van zijn ellende en kosten. Eerlijk gezegd, ik wist zelf ook niet dat zo'n attest nodig was.
Dit was de reactie van mijn huisbaas naar mij. Mijn subsidie en zijn korting op onroerende voorheffing die hij moet doorstorten naar mij, blijken voor hem pesterijen te zijn.
Hij denkt ook te kunnen bepalen wat ik mag of niet mag.

Toen u me in het verleden er over aansprak heb ik nadrukkelijk gezegd dat ik dit niet wilde .
U heb dan toch uw zin doorgedreven en de aanvraag gedaan met alle gevolgen van dien .
Ik ben daar inderdaad niet blij mee door u heb ik nu al duizenden euros kosten moeten betalen aan werknemer heb ik de erkende diensten op mijn nek gekregen met alle ongemakken .
Maar dit vind u blijkbaar normaal , dat de eigenaar door de fout dat u maakt moet opdraaien daar wordt er niet over gesproken .
Vind het zelfs beschamend dat je de gelden dan ook nog opvraagt te weten dat ik alle kosten moet dragen .
Als u er niet ging naar vragen zou ik nog alles in de doofpot gestoken hebben maar helaas doet u het toch .
U mag dit gerust met de huur vertrekken maar ik ga dan ook vanaf september de nodige indexering op de huur doen
.

De relatie eigenaar/huurder is volledig verziekt en dat allemaal omdat ik een huursubsidie heb aangevraagd.
Uiteindelijk blijkt het stad de oorzaak omdat het hier een verplichting is. Nu ja, mocht zijn huis in orde staan gingen er geen kosten zijn.
€795,96 dit zal mijn nieuwe huurprijs zijn en kan ik niet betalen met mijn inkomen. Geen vrije sociale woningen, dus kom ik op straat te staan.
Heeft de persoon van deze firma de wet van de privacy geschonden? Ik loop daar niet mee te koop en dat zijn niemand zijn zaken maar ik zit er wel door in de miserie.
Alvast bedankt.

Ellipse

#2 , 01 okt 2024 16:11

Beide zaken hebben normaal gezien niets met elkaar te maken. Wij verhuren ook, aan iemand die geen huursubsidie heeft bij mijn weten, en hebben ook conformiteitsattest moeten laten opmaken (en naar aanleiding daarvan een paar kleine werken moeten uitvoeren). Dat verplicht conformiteitsattest geldt voor alle huurwoningen in de gemeentes die dit opleggen, dus heeft niets te maken met huursubsidies.

GaëlleLee
Topic Starter

#3 , 01 okt 2024 19:08

Ja idd dat zijn 2 verschillende zaken maar huisbaas begrijpt dat niet.
Het stad verplicht het maar als iemand een subsidie aanvraagt moeten zij dat conformiteitsattest hebben. Is het er niet dan komt Veneco een conformiteitsonderzoek doen.
Hij had zelfs geen EPC label. Vandaag is er iemand een EPC scan komen doen.
Hij kon gewoon niet indexeren bij gebrek aan...en niet als gunst zoals hij me probeerde te verkopen.

Reclame

GaëlleLee
Topic Starter

#4 , 01 okt 2024 19:16

Het is zijn huis huis maar mijn thuis.
Oja, moest hij al die kosten moeten doen ging hij het verkopen.
De fouten cat 3 heeft hij niet hersteld. Het was een andere controleur bij de hercontrole en deze heeft goedgekeurd wat de ander had afgekeurd.
Daar loop ik dus ziek van sinds december. "Wat gaat er met mij gebeuren?" ik woonde hier graag maar nu heeft de angst om op straat te belanden het overgenomen en het stopt niet...die onzekerheid is uitputtend.

Ellipse

#5 , 02 okt 2024 09:05

Ik moet mijn vorig bericht toch even aanvullen. In sommige gevallen kan het attest ook nodig zijn om bepaalde toelagen te ontvangen. Zie vb. hier in Gent: https://stad.gent/nl/wonen-bouwen/huren ... 30%20jaar.

Maar dan nog heb jij recht om die toelage aan te vragen.

Thomas_A

#6 , 02 okt 2024 09:13

TS heeft inderdaad het recht om die toelage aan te vragen.

Echter lees ik alleen maar reacties van de verhuurder waar hij ook gerechtigd toe is. Namelijk indexeren huur en mogelijk opzeggen. Dat kan hem natuurlijk ook niet kwalijk genomen worden.

Wat is nu juist het probleem wat de verhuurder doet waarover dit topic een antwoord moet geven?

ongelukbelaagd

#7 , 02 okt 2024 11:03

TS heeft inderdaad het recht om die toelage aan te vragen.

Echter lees ik alleen maar reacties van de verhuurder waar hij ook gerechtigd toe is. Namelijk indexeren huur en mogelijk opzeggen. Dat kan hem natuurlijk ook niet kwalijk genomen worden.

Wat is nu juist het probleem wat de verhuurder doet waarover dit topic een antwoord moet geven?
Ik denk dat de huurder de huursubsidie nodig heeft om de geïndexeerde huur te kunnen betalen.
Ze krijgt deze waarschijnlijk niet omdat het huis geen conformiteitsattest heeft.
De korting op roerende voorheffing is omdat u invalide bent en daar heeft u recht op.
Iemand van deze firma heeft aan mijn huisbaas gezegd dat mijn aanvraag voor een huursubsidie de oorzaak is van zijn ellende en kosten.
Wat die iemand zegt is nonsens. Had de huisbaas zijn conformiteitsattest was er geen probleem. Dus de oorzaak ligt bij je huisbaas. :evil:

Maar wat nu met u. Geen idee

GaëlleLee
Topic Starter

#8 , 02 okt 2024 14:26

We zijn idd blijven doorgaan over verhuurder/huurder. Zonder details leek het me moeilijk uit te leggen.
Wat mijn huisbaas nu zegt en doet is een gevolg van iemand die mijn privacy heeft geschonden. Iemand die tegen een wildvreemde zei dat ik een huursubsidie heb aangevraagd. Mijn inkomen, bescheiden of royaal, is mijn privacy.
De schepen van wonen heeft het dossier opgevraagd en zoals hij mij liet weten kwam de aanvraag van de eigenaar zelf in het kader van de verordening CA, wat het nog verwarrender maakt.

Thomas_A

#9 , 02 okt 2024 17:58

Als ik weet dat u een huursubsidie heeft aangevraagd en ik vertel dat aan iemand anders die ik ken, is dat helemaal niet strafbaar. Ook al schendt dat misschien uw privacy.

Ik ben geen bedrijf of organisatie, dus heb geen GDPR richtlijnen om me aan te houden. Het is ook geen kwaadwillige leugen, dus geen laster.

Niet alles wat iemand niet graag heeft, is daarom verboden.

ongelukbelaagd

#10 , 02 okt 2024 18:39

Als ik weet dat u een huursubsidie heeft aangevraagd en ik vertel dat aan iemand anders die ik ken, is dat helemaal niet strafbaar. Ook al schendt dat misschien uw privacy.

Ik ben geen bedrijf of organisatie, dus heb geen GDPR richtlijnen om me aan te houden. Het is ook geen kwaadwillige leugen, dus geen laster.

Niet alles wat iemand niet graag heeft, is daarom verboden.
Bwa, ik zou toch ook niet graag hebben dat iemand mijn toestand van financiën en subsidies gaat rondbazuinen.
"Iemand van deze firma heeft aan mijn huisbaas gezegd dat mijn aanvraag voor een huursubsidie de oorzaak is van zijn ellende en kosten." --> Ik ben vrij zeker dat deze persoon wél zich te houden heeft aan GDPR en deze informatie van de huurder die een subsidie vraagt, niet aan derden (in dit geval de verhuurder) mag meedelen. Daar heeft de verhuurder toch geen zaken mee?
Maar Topicstarter kan helaas niets met deze informatie om zijn/haar toestand te verbeteren...

De huisbaas gaat echter zijn boekje te buiten met dit bericht:
toen u me in het verleden er over aansprak heb ik nadrukkelijk gezegd dat ik dit niet wilde . --> ging hij jou dan financieel vergoeden ipv de huursubsidie?
U heb dan toch uw zin doorgedreven en de aanvraag gedaan met alle gevolgen van dien . dat is uw recht
Ik ben daar inderdaad niet blij mee door u heb ik nu al duizenden euros kosten moeten betalen aan werknemer heb ik de erkende diensten op mijn nek gekregen met alle ongemakken . Tja, hij krijgt hiervoor huur en daar tegenover staat dat hij het pand in orde moet houden
Maar dit vind u blijkbaar normaal , dat de eigenaar door de fout dat u maakt moet opdraaien daar wordt er niet over gesproken . u hebt geen fouten gemaakt
Vind het zelfs beschamend dat je de gelden dan ook nog opvraagt te weten dat ik alle kosten moet dragen .welke gelden?
Als u er niet ging naar vragen zou ik nog alles in de doofpot gestoken hebben maar helaas doet u het toch .doofpot?
U mag dit gerust met de huur vertrekken maar ik ga dan ook vanaf september de nodige indexering op de huur doen .hopelijk weet hij niets van de wet en vraagt hij de huurindex niet voor de voorbije 3 maanden
dus betaalde ik zelf onderdelen voor de Bulex, de badkamer volledig opnieuw gerenoveerd (plinten, tegels, verluchting in deur en verluchting naar buiten), tuin ingericht enz...
Hebt u daar nog facturen van? Had u dit op voorhand met hem afgesproken? Wat was zijn reactie toen? Want een badkamer opniew renoveren is ook 1000-en euro's die eigenlijk voor laste van de verhuurder zijn. Anders kan dit uw antwoord zijn op zijn "duizenden euros" kosten. :evil:

Lelie60

#11 , 02 okt 2024 20:00

Tja een verhuurder die u 8 jaar jaarlijks een cadeau gegeven heeft van 1000€ a 2000 €. Die is dus a priori slecht? Daarom haken er zoveel verhuurders af omdat ze altijd de slechterik zijn. Een van mijn vroegere buren was ook niet tevreden van de eigenaars/verhuurders. Is verhuisd. Betaalt nu veel meer. En schrikt nadien van jaarlijkse indexering en het surplus van sindicuskosten. Vraagt nu aan haar vroegere verhuurder dat ze terug mag komen als er bij hen een appartement vrijkomt.

pho450

#12 , 03 okt 2024 15:56

"Iemand van deze firma heeft aan mijn huisbaas gezegd dat mijn aanvraag voor een huursubsidie de oorzaak is van zijn ellende en kosten." --> Ik ben vrij zeker dat deze persoon wél zich te houden heeft aan GDPR en deze informatie van de huurder die een subsidie vraagt, niet aan derden (in dit geval de verhuurder) mag meedelen. Daar heeft de verhuurder toch geen zaken mee?
ik heb geen idee hoever GDPR in deze gaat, maar ik vraag me af wat deze persoon dan had moeten doen.
Stel dat de huisbaas nu vraag waarom er een conformiteitsonderzoek op zijn woning wordt uitgevoerd. Wat moet die persoon van de firma die het onderzoek uitvoert dan wel zeggen?

Lelie60

#13 , 03 okt 2024 16:33

Volgens mij heeft er niemand de GDPR regels geschonden. De verhuurder kan ook door de vlaamse overheid hiervan verwittigd worden. Zeker als hij verplicht een aantal gebreken moet herstellen. Ongeacht of deze door sleet of door huurder werden verooraakt (vb trapleuning afgebroken). Als eigenaar of verhuurder dit document ontvangt weet hij zelf wel dat dit door huurder werd aangevraagd voor huursubsidie, zeker als huurder daar al even woont.

ongelukbelaagd

#14 , 03 okt 2024 18:28

https://www.vlaanderen.be/wonen-in-vlaa ... etkomingen
6.3. Verstrekking aan derden
Uw gegevens worden hoofdzakelijk intern verwerkt door onze medewerkers.

Het is mogelijk dat we voor bepaalde specifieke diensten een beroep doen op derden, die uw gegevens verwerken. We bezorgen uw gegevens aan die verwerkers, zodat ze de dienst in kwestie kunnen verlenen. In de verwerkingsovereenkomst met de derde partij worden de nodige waarborgen voorzien zodat uw persoonsgegevens worden beschermd.

Soms zijn we wettelijk of decretaal verplicht om uw persoonsgegeven door te geven of hebben overheidsdiensten het recht om bij ons gegevens op te vragen. Ze moeten daarvoor over een machtiging beschikken.

Wanneer u recht heeft op een tegemoetkoming, kunnen wij uw gegevens doorgeven aan lokale overheden in het kader van mogelijke extra premies die u zou kunnen verkrijgen mits het afsluiten van de nodige protocols.

In het kader van een huursubsidiedossier of een huurpremiedossier kunnen de contactgegevens zoals e-mailadres en telefoonnummer doorgegeven worden aan de afdeling woningkwaliteit omdat de woningkwaliteitscontrole een deel van de behandeling van het dossier uitmaakt.
Maar er staat niet dat deze gegevens mogen doorgegeven worden aan anderen. Een verhuurder is hier een nog een andere derde partij.

Lelie60

#15 , 03 okt 2024 19:01

Ik heb hier nochtans als verhuurder zo een exemplaar ontvangen van Wonen Vlaanderen samen met het technisch verslag.. Alles was ok .Ik stel wel vast dat er op dat technisch verslag fouten staan wat betreft eigenaars. En stel ik mij de vraag dat mijn privacy gegevens wel gerespecteerd werden. Op ons verhuurcontract staan niet alle namen van mede-eigenaars van het gebouw. Op het technisch verslag staat er aangeduid dat er onverdeeldheid is. En dan staat er ook als mede-eigenaar alle gegevens en adres op van 1 van onze kinderen die absoluut geen mede-eigenaar is. De huurder heeft dus toen ook deze gedeeltelijke foutieve gegevens ontvangen.

Terug naar “Privacy-bescherming”