Rechtsbijstand bij geleende auto

ypstars
Topic Starter
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

Rechtsbijstand bij geleende auto

#1 , 23 sep 2024 13:52

Hallo,
Ik beging een overtreding bij het gebruik van een wagen van een kennis, toen ik een boodschap voor hem deed.
Nu heb ik dagvaarding ontvangen.
De verzekering (op naam van eigenaar wagen) beschikt over rechtsbijstand.
Kan ik hiervan gebruik maken? Heb ik daar als bestuurder van de wagen "recht" op? Meer info?

Ikzelf bezit geen wagen ,dus ook geen BA of rechtsbijstand verzekering.

Met dank voor info

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#2 , 23 sep 2024 16:02

De verzekering (op naam van eigenaar wagen) beschikt over rechtsbijstand.
Kan ik hiervan gebruik maken?
Polis nalezen of navragen bij makelaar of een occasioneel , niet gerelateerd bestuurder mee gedekt is door de optie rechtsbijstand

Dit kàn beperkt zijn tot gezinsleden, inwonenden, ... maar kan ook alle bestuurders van een voertuig dekken

ypstars
Topic Starter

#3 , 28 sep 2024 09:19

Bedankt !

Reclame

Sirkii

#4 , 28 sep 2024 21:21

Was het een dagvaarding (da s ernstig) of een minnelijke schikking ? Als t een minnelijke schikking is (bv “kleine” snelheidsovertreding) en je hebt geen argumenten om te betwisten dan betaal je beter direct. Vaststelling door camera of trajectcontrole kan je niet betwistennals de eiking ok is.

Als je naar de rechtbank moet en je hebt geen argumenten (bv vastgestelde zwaar pro mille) dan kan je ook zonder advokaat gaan. Ga dan wel - toon schuldinzicht etc. Recidivisme is natuurlijk een slechte startpositie.

Inazuma

#5 , 29 sep 2024 11:26

Was het een dagvaarding (da s ernstig) of een minnelijke schikking ?
Vraagsteller is gedagvaard
Nu heb ik dagvaarding ontvangen.

ypstars
Topic Starter

#6 , 05 okt 2024 07:51

"Als je naar de rechtbank moet en je hebt geen argumenten (bv vastgestelde zwaar pro mille) dan kan je ook zonder advokaat gaan. Ga dan wel - toon schuldinzicht etc. Recidivisme is natuurlijk een slechte startpositie."

Is een eerder ingewikkeld zaakje, heb dus zeker rechtsbijstand nodig..(politierechtbank Dendermonde).
Gecontacteerde advocaat zei dat normaal gezien elke persoon die met het voertuig rijdt, gedekt is door de rechtsbijstand. Tot op heden echter nog niet toegstaan door makelaar.

Inazuma

#7 , 05 okt 2024 18:47

Is een eerder ingewikkeld zaakje, heb dus zeker rechtsbijstand nodig..(politierechtbank Dendermonde).
Gecontacteerde advocaat zei dat normaal gezien elke persoon die met het voertuig rijdt, gedekt is door de rechtsbijstand. Tot op heden echter nog niet toegstaan door makelaar.
Het is NIET de makelaar die daarover beslist ...

Wanneer moet je voorkomen ?
Als het begint te dringen kan de verzekerde de verzekeringsmaatschappij best eens direct contacteren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”