Huurders zijn opgelicht

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Bacci
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurders zijn opgelicht

#1 , 24 sep 2024 16:45

Hallo,

Ik verhuur een woning via een immokantoor, dat dienst doet als vastgoedbeheerder, en woon in het buitenland.

Ik kreeg net een email van de vastgoedbeheerder dat de huurders meer dan 5000 euro (effectief) hebben betaald aan een loodgieter voor een ontstopping van een "verkalkte" leiding :shock: , en het agentschap zegt dat 400 euro de gangbare prijs is hiervoor. De huurders vragen nu dat ik als verhuurder een gedeelte hiervan betaal.

De normale procedure die we volgen is dat het agentschap mij een offerte stuurt ter goedkeuring, vooraleer er werken zijn.

Ik heb gereageerd dat ze moeten beginnen met een klacht bij economische inspectie (FOD economie) voor oplichting, aangezien de loodgieter meer dan 10x het gebruikelijk bedrag hebben aangerekend.

Wat raden jullie aan?

Bedankt

mava105

#2 , 24 sep 2024 16:54

Ontstoppingen zijn een huurderslast. Hoe lang woont de huurder al in de woning? Verhuurder kan NIET verantwoordelijk wordcen gesteld voor de oplichting door een aannemer aangesteld door de huurder zelf.

Bacci
Topic Starter

#3 , 24 sep 2024 17:15

De huurders wonen er nu ongeveer een jaar in, het betreft een luxewoning en het zijn diplomaten. We hebben een contract met hun organisatie dat ze er op elk moment uit kunnen stappen met 1 maand opzeg en zonder vergoeding, dat werd dan gecompenseerd door een fors hogere huurprijs.

Hun vraag aan mij werd gesteld vanuit het oogpunt van een geste.
Mijn vraag aan jullie is of er nog stappen zijn die zij of het agentschap best kunnen nemen om een deel van die 5000 euro nog terug te zien? Ik woon op een ander continent en kan maar weinig doen vanaf hier.

Reclame

basejumper

#4 , 24 sep 2024 18:08

Beste

U moet ook niet veel doen hè. U moet enkel beslissen of u een commerciële geste wil doen of niet. Zoals hier al eerder gesteld bent u juridisch geenszins gehouden tussen te komen in een factuur van een aannemer dewelke uw huurder zelf koos en waar u geen offerte voor kreeg. Ontstopping is daarenboven voor huurder en niet verhuurder. Dus neen : u hoeft niets. Tegelijk : het is aan u om uit te maken wat het risico is van huuropzeg om die reden en wat u potentieel verliest bij wederverhuur. Twee of drie maand leegstand kost u mogelijk meer.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus

#5 , 24 sep 2024 20:12

Effectief diplomaten?
Met onschendbaarheid?
Vraag dan maar eens aan verhuurbureau wat de mogelijke problemen kunnen zijn.

cesto

#6 , 24 sep 2024 21:23

Ik begrijp niet goed wat er precies is gebeurd. Waarom hebben die huurders de factuur niet betwist? Hoezo komen ze nu pas op het idee dat ze opgelicht zouden zijn? En wie had die loodgieten gestuurd? Had u de offerte toch goedgekeurd? Zo niet, u heeft blijkbaar niets te maken met deze "oplichting", en ik begrijp niet eens op welke grondslag er nu een “geste” van u verwacht wordt.

jef007

#7 , 24 sep 2024 22:27

wordt de verhuurder niet niet opgelicht????

KJ86

#8 , 24 sep 2024 23:00

Als de verhuurder geen geste doet, loopt hij het risico die huurders vervroegd kwijt te raken. Ik vermoed dat het een pand is waarvan één maand leegstand al voldoende is voor de factuur te overschrijden. Dergelijke panden kunnen gemakkelijk een half jaar leegstaan voor dat ze een nieuwe huurder vinden. Je zal het risico zelf moeten inschatten.

cesto

#9 , 25 sep 2024 09:20

wordt de verhuurder niet niet opgelicht????
Aan de hand van het verhaal van TS kan er geen sprake zijn van oplichting in de zin van art. 496 Gw. Tenzij die loodgieter iets vervalst of drukte uitgeoefend heeft kun je hem niet beschuldigen van oplichting. Hoe die mensen achteraf begrepen hebben dat ze een overdreven dure rekening hadden gekregen, weten we niet. Of de loodgieter vooraf een offerte of tenminste een raming van de herstellingskosten had gemaakt, weten we ook niet, en dit was zeker een belangrijk punt t.o.v. een mogelijke betwisting. Maar op het moment dat de klant de factuur betaalt aanvaardt hij de geleverde diensten. Nu is het te laat om de factuur de betwisten, en het is zeker niet de bedoeling dat de verhuurder tussenkomt voor de naïviteit van de huurders.

Een klacht bij FOD Economie mag altijd, maar de klant (de huurders) zal zijn geld niet daardoor terugkrijgen.

cesto

#10 , 25 sep 2024 11:12

*art. 496 Sw.

mava105

#11 , 25 sep 2024 12:33

Ontstoppingsfirma's durven wel eens fors door te rekenen en zeker in Brussel en in het weekend. En daarbij nog eens bij een buitenlandse diplomaat. Dan is het kassa-kassa.

Terug naar “Stel een vraag”