Binnen of buiten jobtime

eef82
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Binnen of buiten jobtime

#1 , 23 sep 2024 09:07

Goeiemorgen allemaal,
Enkele maanden geleden solliciteerde ik op een functie in het ziekenhuis waar ik reeds werk.
Er werd een master voor deze functie gevraagd (ik heb een bachelor), maar ondanks dat werd ik toch aangenomen, gezien de jaren relevante ervaring.
Nu moet ik dus de komende jaren een postgraduaat opleiding doen (zeer specifiek en ook noodzakelijk voor de functie, gedurende 1 jaar) én een masteropleiding (deeltijds gedurende 4 jaar).
De komende 5 jaar zal ik dus deze studies combineren met mijn werk.
Bij de sollicitatie werd vermeld dat alle opleidingen gefinancierd werden door de werkgever.
Waar echter niet over gesproken werd was of dit al dan niet binnen jobtime zou vallen. Ik ging daarvan uit en heb de vraag ook niet letterlijk gesteld.
Nu ik de functie net ben gestart en de postgraduaat opleiding binnenkort zal starten, duikt dit probleem plots op.
De werkgever is van mening dat al deze opleidingen niet meetellen als werktijd en ik enkel recht heb op Vlaams Opleidingsverlof. Dit Vlaams Opleidingsverlof zou dan dit academiejaar 80 uur bedragen of omgerekend 10 dagen. Ik heb echter 20 dagen les, daarbovenop nog stage en examens.
Voor de master zal het verschil nog groter zijn. Ik zou hiervoor dus (zeker volgend jaar) minder moeten gaan werken (bv.60%) om de combinatie werk-gezin-studies mogelijk te maken.
Is hier in de wet een regelgeving rond? Is dit individueel af te spreken?
Alvast bedankt voor jullie tijd en advies.

Werknemer1

#2 , 24 sep 2024 14:17

Je beschrijft meermaals dat je deze opleiding "MOET" volgen van je werkgever. Wil dit zeggen dat deze opleiding noodzakelijk is om je job uit te kunnen oefenen?
Want indien dat niet zo is en indien je jaarloon hoger is dan 41969 euro, staat er in je contract ook een scholingsbeding. Kijk je dat even na?

basejumper

#3 , 24 sep 2024 18:16

Doorgaans zijn opleidingen nodig voor behoud van je beroeps kwalificatie ten laste werkgever. Opleidingen met het doel je kwalificatie te verhogen zijn eigen kosten. Met andere woorden : je bent nu bachelor en wil een master diploma halen : dat valt inderdaad onder studieverlof en niet onder werktijd. Het feit dat je nu al de functie krijgt is een voor afname op het potentie halen van je master en geeft hoofstwaarschijnlijk ook al een verhoogd inkomen ondanks een actueel onvoldoende diploma.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

eef82
Topic Starter

#4 , 25 sep 2024 20:26

Je beschrijft meermaals dat je deze opleiding "MOET" volgen van je werkgever. Wil dit zeggen dat deze opleiding noodzakelijk is om je job uit te kunnen oefenen?
Want indien dat niet zo is en indien je jaarloon hoger is dan 41969 euro, staat er in je contract ook een scholingsbeding. Kijk je dat even na?
Dan moet ik het even opsplitsen:
De postgraduaat opleiding is noodzakelijk om de functie uit te kunnen oefenen.
De master is minder noodzakelijk. Laat ons zeggen dat ik 80% van de job ook zou kunnen uitoefenen zonder deze master.
In mijn contract staat niets van een scholingsbeding vermeld.

eef82
Topic Starter

#5 , 25 sep 2024 20:28

Doorgaans zijn opleidingen nodig voor behoud van je beroeps kwalificatie ten laste werkgever. Opleidingen met het doel je kwalificatie te verhogen zijn eigen kosten. Met andere woorden : je bent nu bachelor en wil een master diploma halen : dat valt inderdaad onder studieverlof en niet onder werktijd. Het feit dat je nu al de functie krijgt is een voor afname op het potentie halen van je master en geeft hoofstwaarschijnlijk ook al een verhoogd inkomen ondanks een actueel onvoldoende diploma.
Als ik het goed begrijp is dus de master sowieso op eigen kost en buiten werktijd dan. BTW: een verhoogd loon krijg ik pas nadat alle studies zijn afgerond, dus binnen 5 jaar.
De postgraduaat is wel noodzakelijk om de functie te kunnen uitvoeren, dus zou dan mogelijks wel binnen werktijd moeten kunnen.

Terug naar “Andere”