aanrijding electrische step-auto

ludodd
Topic Starter

aanrijding electrische step-auto

#1 , 20 sep 2024 17:53

Op een kruispunt reed ik rechtsaf en verleende voorrang aan 3 bromfietsers, ik vervolgde mijn weg en op het ogenblik dat ik al voorbij het kruisende fietspad was kwam een jongeman op zijn elektrische fiets tegen hoge snelheid aangereden en knalde tegen mijn auto. De jongeman was uiteraard danig gekwetst dat een ziekenwagen werd gevorderd. Bij controle door de politie werd vastgesteld dat de step meer dan 40km/u kon rijden. De step werd in beslag genomen door de politie. Men beweert dat ik in fout was vermits ik voorrang had moeten verlenen aan de steprijder. Ben ik niet helemaal mee akkoord vermits ik reeds het kruispunt voorbij was. Echter nu is mijn vraag : vermits deze step sneller kon rijden dan toegelaten en dus niet toegelaten was op de openbare weg, ligt de verantwoordelijkheid ( fout) niet bij de steprijder? En kan ik dus de kosten van herstel van mijn auto, die flink beschadigd is, op de steprijder verhalen?

Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 sep 2024 18:11

" Men beweert dat ik in fout was vermits ik voorrang had moeten verlenen aan de steprijder. "
Waarom beweert men dat? Met welk recht mocht de steprijder daar oversteken zonder er zich van te vergewissen dat de weg vrij was?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Lanox

#3 , 20 sep 2024 18:35

Zoals gewoonlijk zou een streetview link helpen om een klaardere kijk op de situatie te krijgen.

Is er op de één of andere manier vast gesteld wat de snelheid van de step was vlak voor het ongeval? Belangrijkste direct gevolg van de opgedreven step gaat zijn dat een eventuele verzekering van de steprijder u niet gaat uitbetalen indien hij aansprakelijk zou zijn.

Reclame

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#4 , 21 sep 2024 21:54

ik vervolgde mijn weg en op het ogenblik dat ik al voorbij het kruisende fietspad was kwam een jongeman op zijn elektrische fiets tegen hoge snelheid aangereden en knalde tegen mijn auto.
Hoe kan dat zelfs maar, als u stelt dat u het kruispunt voorbij was :?:

Toch is er een aanrijding ...
: vermits deze step sneller kon rijden dan toegelaten en dus niet toegelaten was op de openbare weg,
Dat kan er toe leiden dat de stepper onvoorzienbaar wordt

Oh voortbewegingstoestellen moeten niet verzekerd zijn

Alleen is dit er eigenlijk geen meer
40+ is bromfiets klasse B ... als het niet teveel + is ...

basejumper

#5 , 21 sep 2024 23:33

@Lanox

Een verzekering kan zijn verplichtingen ten aanzien van derden niet intrekken. In voorkomend geval en voor zover schadelijker in zijn recht wordt gesteld zal een verzekering wel uitbetalen.
Alleen kan er een regresrecht ontstaan ten aanzien van de verzekerde die een onjuist risico aangaf.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Verkeersongevallen”