Ongeval op parking aldi

elgha
Topic Starter

Ongeval op parking aldi

#1 , 09 feb 2010 20:59

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik een aanrijdig gehad op een parking van de Aldi.
Ik wou in achteruit een parkeervak inrijden toen een ander voertuig uit het parkeervak aan de overkant opeens in achteruit uit de parking reed en we zaten tegen elkaar.
Weet iemand wie hier in fout is want in principe zat ik nog op de weg en stond deze nog geparkeerd en we voerden beide een maneuver uit, maar is het niet zo dat deze wagen moet wachten tot de weg vrij is alvorens de parking uit te rijden.

Alvast bedankt voor jullie reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 09 feb 2010 22:49

zoiets zal verzekering werk worden, maar:

-u was bezig met een maneuver uit te voeren en de andere had u deze moeten laten uitvoeren.

-u was een te voorziene hindernis ( spiegels zijn bij sommige een "optie" :( )

dit is waar ik zo direct kan opkomen wat in u 'voordeel' kan spelen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 feb 2010 18:42

Wie stond stil - wie reed - reed u niet weg van de wagen om een aanrijding te voorkomen????

Reclame

j.demoor

#4 , 11 feb 2010 10:03

“Art.12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers. Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd :...een parkeerplaats verlaten of oprijden...”(Wegcode 1 december 1975).

‘Art.12.4 geldt enkel ten opzichte van andere weggebruikers die zelf geen maneuver uitvoeren,onverschillig wie het eerst met de uitvoering van zijn manoeuvre begon‘(Cass. 15 september 1987,R.W. 1987-88,1345,noot,Verkeersrecht 1988,130).

Vermits beide bestuurders een manoeuvre uitvoerden geldt art.12.4 niet,zodat beiden zonder voorrang mekaar aanreden. Hieruit leid ik af dat ook beiden aansprakelijk zijn voor de gezamenlijke schade. Rechtspraak hierover is mij niet bekend.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

scorpioen

#5 , 11 feb 2010 10:11

Art. 12.4. van het verkeersreglement is enkel van toepassing ten aanzien van bestuurders die zelf geen maneuver uitvoeren.

Wanneer twee bestuurders ieder een maneuver uitvoeren wordt de voorrang geregeld door andere regels dan art. 12.4. van het verkeersreglement.

In dat geval kan toepassing gemaakt worden van art. 12.3: voorrang van rechts.

De rechter kan ook beslissen dat de van rechts komende bestuurder toch aansprakelijk is voor het ongeval, met name wanneer hij voor de andere bestuurder onvoorzienbaar was. Bijvoorbeeld iemand staat stil en vertrekt, terwijl een andere bestuurder al bezig is zijn maneuver uit te voeren. Deze laatste kan niet voorzien dat de andere bestuurder plots gaat vertrekken en begaat dus geen fout.

scorpioen

Brussel

#6 , 13 feb 2010 14:33

Beste, mijn vrouw werd eveneens slachtoffer van eenzelfde voorval. Bij het verlaten van haar parkeerplaats reed een wagen tegen haar trekhaak aan. Mijn vrouw beweert nochtans dat zij al terug voorwaats reed toen de wagen tegen haar botste. Wij geen schade maar de andere wagen een gat in de voorbumper enz... De bestuurder wilde onmiddellijk de papieren erbij en dwong vrij arrogant aan mijn vrouw om te tekenen. Zij was ALTIJD (?) in fout beweerde hij. Mijn verzekeringsagent verklaarde s'anderendaags dat er eigenlijk wel betwisting 'kon' zijn maar dat het ging om een man van wie de echtgenote een verzekeringsmakelaar was. Hij reed zelfs met haar wagen. De pro-justitia lag dezelfde morgen nog in mijn bus. Om maar te zeggen dat alles plots heel vlug moest gaan opdat er niet kon teruggekomen worden op de verklaringen. Dit voorval gebeurde ons in 2003 en ik ben ondertussen wel wijzer geworden : schrijf steeds wat jezelf ervaart tijdens het ongeval en bekijk de schade goed want op de aldi-parkings zouden wel eens wagens met 'voorafgaandelijke' schade kunnen worden gebruikt. Het schadeplaatje bedroeg toen immers 1200 Euro !! Maakt mij niets uit maar toch een beetje onbegrijpelijk maar toch waar. Let wel : als je in fout bent dan ben je in fout en is mijn verhaal niet van toepassing uiteraard. Toch een verwittigd man/vrouw is er twee waard.

bartvdv

#7 , 13 feb 2010 19:27

Volgens mij maakt het niet uit of je schrijft in fout te zijn of niet. Als je een europees aanrijdingsformulier invult, dan zijn het de verzekeringsmaatschappijen die bepalen wie in fout is. Al dan niet gedeeltelijke verantwoordelijk te zijn

Franciscus

#8 , 15 feb 2010 18:50

Pro-justitia ? voor een aanrijding stoffelijk op privé parking???
Zo goed als onmogelijk - wordt zo geseponeerd bij parket

mapleleiah

#9 , 15 feb 2010 19:09

Pro-justitia ? voor een aanrijding stoffelijk op privé parking???
Zo goed als onmogelijk - wordt zo geseponeerd bij parket
Als u met Pro Justitia een PV en boete bedoelt ... dan kan dat wel degelijk. Ik heb zo'n 8 jaar geleden een ongeval veroorzaakt met enkel blikschade ... 8 maanden na het ongeval kreeg ik een boete van 180 euro en de dreiging dat als ik niet betaalde, ik vervolgd zou worden ...

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Franciscus

#10 , 15 feb 2010 19:14

En waarvoor ben je dan vervolgt.
... en welke parking betrof het vb de Makro parkings en de parkings van de GB Schoten en Borsbeek worden als openbare WEG beschouwd.

Brussel

#11 , 17 feb 2010 11:58

Ik heb me inderdaad misschien wat onduidelijk uitgedrukt. Het gaat inderdaad om het PV. Het rare aan de zaak vond ik dus; dat het al s'anderendaags (!) in mijn bus lag.

bartvdv

#12 , 17 feb 2010 12:01

Maar dan is er toch politie bijgeweest? En welke overtreding stond er dan in vermeld?

Terug naar “Verkeersongevallen”