Vergoeding na zwaar verkeersongeval

Brussel
Topic Starter

Vergoeding na zwaar verkeersongeval

#1 , 13 feb 2010 14:18

Ruim 6 maanden geleden was ik slachtoffer van een zwaar verkeersongeval waarbij ik beide benen brak + sleutelbeen. Ondertussen ben ik nog steeds aan het revalideren. De politierechtbank deed al uitspraak : de tegenpartij is volledig verantwoordelijk en gaat hiermee akkoord. Ik kreeg ondertussen een advokaat toegewezen omdat er complicaties zijn bij de genezing. Volgende week naar mijn raadsgeneesheer en dan naar de gerechtsgeneesheer. Er wacht mij waarschijnlijk nog een operatie in de volgende maanden. De advokaat heeft voorlopige provisies van 10000 euro bekomen en ondertussen uitgekeerd aan mij. Nu vraagt hij om een kostenraming op te maken van vervoerkosten,medische kosten....
Mijn vragen :
1.Wat mag ik rekenen als mijn vader bijvoorbeeld een halve dag (5 uren) mijn tuin komt opruimen,naar containerpark rijd, gras afrijden enz. . Is hier een wettelijk bedrag voor voorzien en hoeveel is dit dan ?
2.Welk bedrag mag ik tellen voor vervoerkosten naar kiné, hospitaal..per kilometer ?
3.Hoeveel kan je "krijgen" na bijvoorbeeld 8 maanden werkonbekwaamheid (100%) want hierover bestaan de wildste verhalen. Kan het bijvoorbeeld zijn dat ik met mijn 10000 Euro provisie alles heb gehad ?
4. Kunnen jullie mij enige raad geven voor de toekomst m.b.t. de bezoeken aan de raadsgeneesheer en gerechtelijk geneesheer?

Oprechte hartelijke dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#2 , 18 feb 2010 11:36

geachte heer,

1/ Dit kan gekwalificeerd worden onder "hulp van derden"; dit moet wel bevestigd worden door de gerechtsdeskundige in welke mate deze hulp noodzakelijk is. Indien de gerechtsdeskundige dit toekent wordt deze vergoeding berekend conform de indicatieve tabel ( vraag aan uw advocaat);
2/ alle vervoerskosten naar dokters, ziekenhuizen, kine edm. komen in aanmerking en worden berekend aan 0,30 € per kilometer;
3/dit betreft een tijdelijke werkonbekwaamheid die opgesplitst wordt in een morele en materiële component. De materiële component wordt vergoed aan 25,00 € per dag voor 100% werkonbekwaamheid. Daarnaast is er misschien ook een blijvende invaliditeit.? Dit zal eveneens bepaaald moeten worden door de gerechtsdeskundige. het is dus zeer moeilijk om te bepalen of uw totale schade 10.000 € bedraagt. Indien er eveneens een blijvende invaliditeit is en bv. esthetische schade zal het bedrag wellicht hoger liggen... .

mvg,

Pieter Verherstraeten

asfaltfretter

#3 , 12 apr 2011 15:39

Zit met hetzelfde probleem maar al verder.

motor ongeval : wagen aan het voorbijsteken en er draait een wagen op voor de wagen die ik voorbij stak .
ongelooflijk veel geluk gehad dat ik lederen pak aanhad .

duim verbrijzeld en bekken kam afgebroken , en pubisstak verbrijzeld ( midden onder bekken) schouder en rug redelijk wa blutsen .
ader in bekken gescheurd
al bij al deftig geraakt

3 maand hospitaal en operaties aan bekken ( niet 100% kunnen herstellen )
duim en wijsvinger.

terug thuis revalidatie linkerhand niet meer tegoei gekomen ( volledig vast door te vast e gips)
bekken is nemen zoals de dag komt , goede en slechte dagen .

ondertussen al van de verzekering gehoord een week na ongeval dat er geen geschil was en ik in mijn recht was .

na 4 maand werk hervat ( gelukkig achter bureau)

jij 8 maand reeds maar alles word terug vergoed enkel moet je wel zelf zien rond te komen en dat vergeten ze .
met die 10.000 euro voorschot moet je geen schrik hebben als je invaliditiet bepaald is op mijn bedragen is dat echt weinig . (18% invaliditeit)
na 1 jaar voor de politie rechtbank , gerechtsdokter aangesteld provisie voorlopig van 10.000 euro
gerecht start pas na volledige genezing of totaal geen beterschap meer zoals bij mij
gerechtdokter terug volledig testen en naar klinieken voor nieuwe onafhankelijke versalgen (8 maand)
na 2 jaar ondertussen def eindverslag gerechtsarts en ik kan u zeggen ge zet ne nummer en die manne kenne elkaar als vriendjes , dus ...
bevestiging op originel brief naar gercht na 2 jaar en 2 maand
advocaten hierop eisen gesteld en naar tegen partij gestuurd , nu é jaar en 7 maand , de tegenpertij heeft de eis al 3 maand bijna .
komen we niet tot een besluit dan is he nog eens een jaar voor de politie rechtbank uitspreekt .

op mijn eisen bundel door de advocaten staat :

alle soorten kosten die ik betaald heb :
verplaatsings kosten
administratie kledijschade
aanpassingenen kosten aan huis
hospitalisatie kosten
huur revalidatie materieel
aphotheek

tijdelijke arbeidsongeschiktheid en invaliditeit
morele schade pijnen en smarten vastgelegd vananf dag ongeval 41euro en 25 euro per dag ( tijdsgebonden)
inkomstverlies
verlies economische en huishoudelijke arbeid ( wordt geacht op 35% voor man 17,5 euro per dag )

blijvende arbeidsongeschiktheid/ invaliditeit
blijvende morele schade ( berekend op levensverwachting )splitsing en kapitalistie methode
tabel schryvers 2010
morele schade toekomst
op loon berekend met invaliditeit

deze 2 bovenste punten geven waanzinnige bedragen
keurt men de kapetalisatie niet goed valt met op ee nbedrag per punt en dat is 6X minder
dus vechten voor je centen ( als je boven 15% invaliditeit zit )

estetiche schade ( littekens bij mij bv op 4/7 schaal

huishoudelijke schade teokomst berekend op leeftijd weer en verwachting
genoegenschade ( geen hobbys meer bv enz) forfait som

gemis promotie kansen forfait som ( vervalt indien kapetalisatie toegestaan word)
toekomstige operaties duim en verwijderen platen bouten mee opgenomen
extra onderzoeken die ik nu doen op eigen kosten !

hierin zitten ook de bedragen om later iemand te huren voor werken enz , dus hou er rekeing mee dat het bedrag komt en dat je dan heel je leven ermee moet rondkomen !

het zijn grote bedragen die je doen drome na een verkeersongeval en je wil nu gaan genieten in de mate dat het kan , maar pa sermee op

ik hoop binne kort eindelijk een punt te kunnen zetten achter dit alles .

we zijn nu 2,7 jaar verder , het max nu is 3,7 jaar als het erug moet voorkomen , maaar het is een sleur en geen plezant

veel succes en moed

groeten

voor meer info kan je mij altijd contacteren

Reclame

asfaltfretter

#4 , 15 apr 2011 12:12

avocaten nu laatste herinering gestuurd naar tegenpartij voor reactie , maar als we nu nog niets horen ,word een datum aangevraagd aan het gerecht, ik heb het liever niet maar het kan niet anders dan . Dan word het weer 3 maand wachten op een datum en ongeveer 7 maanden om voor te komen . maar dan is het ook voorbij , en de tegenpartij zal dan geen goed proces hebben aangezien ze op niets reageren .

Terug naar “Verkeersongevallen”