Co ouderschap zonder wettelijke regeling

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
VES
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Co ouderschap zonder wettelijke regeling

#1 , 11 sep 2024 07:54

Beste,
Ik ben uit elkaar sinds 3j met mijn ex vriendin.
Situatie: co ouderschap dat niet op papier staat. Enkel mondeling afgesproken.
Regeling: Ma-Di-Woe en om de week Do bij mij en Vrij-za-zon om de week do bij mijn ex. (50-50regeling)

Schets:
- ex mij bedrogen en verhuisd 3j geleden naar woonst nu ondertussen voor haar ook ex partner.
(In Knokke gaan wonen, nadien Waarschoot). Wij woonden in Ruiselede.

Doordat ik alleen achterbleef genoodzaakt nieuwe job te zoeken voor beter Loon. Als alleenstaande papa 3j geleden. Niet gemakkelijk huurwoning te zoeken. Verplicht in Brugge tijd gaan wonen in vakantiehuis van familie. (gevolg) ik moest 60 min op en af rijden voor mijn zoontje nu ondertussen 4j. Alleen alles ophoesten voor de huurwoning ging niet voor mij.

Door mijn kans op minder stabiele woonomgeving zoontje, zag ik niet anders in dan genoodzaakt ja te zeggen op schoolkeuze moeder in Waarschoot.

Uiteindelijk 1j geleden vond ik een app in Eeklo. Alle andere woningen ben ik niet gekozen omwille ik een alleenstaande papa was. Echter is de woning in de drukste straat met superveel lawaai en niet kindvriendelijk. Maar ik moest de woning aanvaarden. Omwille ik niet meer in die vakantiewoning kon verblijven. Was ook geen goede woonsituatie voor mijn zoontje de vakantiewoning, zonder eigen slaapkamer.

Afstand zoontje school verminderde: 10 min. Rijden voor mij.

Huidige situatie:
- 1j geleden nieuwe partner leren kennen
- wonen bij elkaar in mijn huurwoning
- samen zwanger. Ik word papa van 2e kindje
- verhuizen naar Waasmunster op 1 november
- huidig app te klein voor 2 kindjes
- door relatie betere financiële middelen om een huis te huren
Waarom? Onze beide families wonen regio Bornem-Sint Amands- Buggenhout. Betere opvang mogelijkheden en familiaal opgroeien met grootouders etc.
Huis met tuin, gelegen in groene omgeving en zeer kindvriendelijk
Veel faciliteiten om te doen met de kinderen
Wij wonen ook allebei helemaal niet graag in die omgeving. Weinig te doen voor kinderen. Zoontje wilt regelmatig zijn grootouders zien. Maar moeten hier 1.10u voor rijden.

Voorstel aan moeder:
- kind naar school tussen beide (20 min. Rijden voor elke ouder)
- zodat beide gezinnen gelukkig kunnen zijn en wonen waar we graag wonen. Zoontje zit nu in 2e kleuterklas en wouden dit doorvoeren in 3e kleuterklas. Zodat hij heel lager op dezelfde school kan blijven en samen met zijn zusje in dezelfde school kan zitten.

Moeder weigert dit volledig en dreigt nu mijn kind af te pakken en co ouderschap te stoppen.

Ondanks ik altijd in alles mij flexibel opgesteld heb en zij mij dit turbulente leven gegeven heeft … zelf veel geshopt van locatie tot locatie … nu kan ik eindelijk een nieuw leven opbouwen.

Zij ondertussen ook terug nieuwe partner en dwingt nu week om week af zodat zij twee weken vrij is met nieuwe partner en onze zoon heeft als zijn zoon ook bij hun is.

Echter is onze regeling nu 3j van kracht maar hier staat nog niets van op papier? Kan je dan meer kans maken op een eerlijke keuze school? Namelijk hebben 2 advocaten tegenstrijdige info gegeven. Mijn partner en ik willen nu een regeling op papier laten zetten, door de moeilijke communicatie.

1e advocaat:
- 20 min Rijden voor elke ouder is een zeer haalbaar voorstel en moet zeker kunnen een school tussen beide woonsten.
- ziet kans op slagen groot in bij familierechtbank
- 50/50 co ouderschap kan blijven
- ik zou job zoeken in buurt waar zoontje naar school zou gaan
-zegt wordt wel rekening gehouden met hoe ik mij als papa altijd flexibel heb moeten opstellen in keuzes moeder

2e advocaat:
- dat rechter gaat beslissen, kind in huidige school te laten ondanks 42 min. Rijden naar school voor mij en dit de co ouderschap bemoeilijkt.
- voorstel 50-50 regeling omdraaien zodat ik zoontje elk weekend en op vrijdag (om week Do) heb en minder in de week en op zoek gaan naar nieuwe job met minder weekend werk
- of co ouderschap kan vermindert worden hierdoor
-verleden telt helemaal niet, ondanks alle moeite ik gedaan heb en dat het erg voor te zeggen is, ik nooit akkoord had mogen gaan met schoolkeuze in gemeente moeder. Door mijn ‘niet moeilijk doen’ heeft dit mij eigenlijk in moeilijkheden nu gebracht om ook gelukkig te kunnen zijn.

Ik kan niet geloven of begrijpen, dat een rechter eerder zou kiezen om een kind weg te trekken van een ouder, dan de oplossing te aanvaarden, dat ons zoontje in een school tussen beide zou gaan. Twee gelukkige gezinnen waar we allebei graag wonen. En waar alle kinderen gelukkig kunnen zijn. Maar blijkbaar wordt niet naar onze dochter gekeken, enkel naar mijn zoontje. 20 minuten afstand is toch geen onaanvaard voorstel. In zoveel landen en ook België moeten kinderen pak langer reizen.

Wij staan met onze rug tegen de muur. Vroeger ging communiceren met mijn ex beter, maar sinds wij zwanger zijn is dit een pak moeilijker geworden. Ik heb mij altijd moeten aanpassen aan haar turbulente leven omdat ik mijn zoontje niet wou verliezen, en nu vraag ik 1 iets om ook zelf gelukkig terug te kunnen zijn en zelfs dat gunt zij mij niet. Ook voor mijn zoontje is het beter om familiale oppas te hebben, dan betaalde opvang thuis als wij opvang nodig hebben. En voor onze toekomstige dochter ook. Om met mijn zoontje iets te doen rijden wij nu ook altijd min. 25 min tot 1.10u omdat in de streek Eeklo niet veel te doen is.

Rolstoel1
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 sep 2024 14:40

Uw dochter is nog niet geboren begrijp ik?

Dan weet je nog geen school voor uw dochter? Een rechter kan daar rekening mee houden. Ik weet niet of een rechter veel rekening zal houden met uw minuten rekening.

Een advocaat heeft ook geen glazen bol.

Als uw ex zo wispelturig is kan dat in haar nadeel spelen.

Buggenhout, ik kende dat daar, zo slecht was dat daar niet. Ze oefende daar veel golf naast dat bos.Bestaat dat nog?

cesto

#3 , 13 sep 2024 15:10

Waarom denk je niet aan andere oplossing dan 50/50 co-ouderschap? Ik begrijp dat het voor jou een gedoe is geworden, maar denk niet dat het voor het kind een kinderspel was en nog steeds is: 2x per week verhuizen, zich constant verplaatsen van de ene provincie naar de andere, naar school gaan op 20’ van thuis (in het beste geval), dus wel ver van al zijn klasgenoten; nu krijgt hij aan jouw kant een stiefmoeder, een halfzuster en aan de andere kant een stiefvader.
Kinderen hebben wel wat stabiliteit nodig. Denk erover na: hij is maar 4 jaar oud.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”