Land 50/50 verdelen terwijl ik aanzienlijk meer betaald heb?

angvcl8
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Land 50/50 verdelen terwijl ik aanzienlijk meer betaald heb?

#1 , 12 sep 2024 18:36

Beste,

Mijn vrouw vraagt een scheiding aan. Prima. Echter, we hebben samen een land gekocht in Polen toen we getrouwd waren.

Dit land is grotendeels betaald door mij.

Het geld heb ik verdient door EXTRA te werken met mijn eigen bedrijf. Dit bedrijf is niet mijn hoofd inkomen, ik werk 40 uur voor een baas.

Ik heb gemiddeld 20.000 tot 21.000 euro betaald. Mijn ex heeft slechts 5.000 tot 6.000 euro betaald.

Haar scheidingsbemiddelaar/ advocaat wil nu het land laten taxeren (wat inhoudt dat de waarde lager uitkomt, omdat mijn ex bomen heeft laten kappen, en een stuk weg heeft laten voorbereiden om een weg aan te leggen, alleen is het nu een "zandbak" geworden en geen weg), en vervolgens willen hun 50/50 delen.

Ik vind dit niet eerlijk, omdat MINIMAAL 20.000 door mij betaald is, waarvan 5.000 euro een lening van mijn moeder was.

Is er iets wat ik hieraan kan doen? Ik heb aangeboden dat ze me 15.000 geeft en dat het daarmee afgedaan is. Dan heeft ze nog minimaal 5000 euro verdient, maar daar gaat ze (uiteraard, de dief) niet mee akkoord.

Ik begrijp dat er regels zijn in de wet, maar dit is toch totaal onrechtvaardig? Ze heeft 8 jaar lang alleen haar hand opgehouden, ik heb alles voor haar gedaan en haar alles gegeven. Nooit iets voor mijzelf gekocht of gedaan, en nu, bij dit laatste "ding" wilt ze ook nog het onderste uit de kan halen.

Totaal onrechtvaardig in mijn ogen, maar haar advocaat zegt "zo is de wet, punt uit".

Ik hoor graag of mensen hier tips voor hebben. Ik wil het gewoon op een eerlijke manier afsluiten.

Thomas_A

#2 , 12 sep 2024 18:54

Getrouwd volgens wettelijk stelsel? Dan zijn inkomsten tijdens het huwelijk inderdaad gemeenschappelijk, net als de aankoop van de grond die ermee gebeurd is.

Trouwen en toch willen recht hebben op wat u meer verdiend heeft is nogal contradictorisch.

angvcl8
Topic Starter

#3 , 12 sep 2024 19:19

Niet in gemeenschap van goederen getrouwd.

Ben toch anders van mening. Heb 8 jaar lang alleen gegeven. Dan kan je iets ook eerlijk afsluiten in plaats van nog meer te nemen.

Het gaat er niet om wie meer verdient, het gaat er om dat ik 20k betaald heb en zij maar 5k. Waarom zou ze dan ook nu nog recht op 50/50 moeten hebben. Dat slaat toch nergens op.

Ik snap wel dat er zo veel vrouwen zijn die willen scheiden op deze manier, makkelijk verdienen.

Daarnaast is van die 20k ook 5k een lening van mijn moeder. Die kan dus ook fluiten naar haar geld?

Reclame

Thomas_A

#4 , 12 sep 2024 19:24

Ik weet dat jullie niet volgens algehele gemeenschap van goederen getrouwd zijn, maar wettelijk stelsel. Zoek maar op, al is het beter dit te doen alvorens te trouwen.

De regels zijn overigens niet afhankelijk van jullie respectievelijke geslachten, dus dat vrouwen daarom willen scheiden slaat nergens op.

Sirkii

#5 , 13 sep 2024 10:58

Helaas. Trouwen volgens het wettelijk stelsel is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten. In mensentaal: wat bewijsbaar van u (of haar) was voor je trouwde blijft van u (of haar). Wat binnenkwam na het huwelijk is van elk de helft. Ook al.had de partner geen of een lager inkomen.

Lanox

#6 , 13 sep 2024 11:07

Pleister op de wonde: die lening is ook van de gemeenschap en moet ook door beide partijen 50-50 terug betaald worden.

Terug naar “Echtscheiding”