Ex niet akkoord met sport kind

Anke D
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ex niet akkoord met sport kind

#1 , 12 sep 2024 11:51

Hallo,

De vader van mijn kinderen en ik zijn een dik half jaar uit elkaar. Wij waren feitelijk samenwonend, er staat niets op papier ivm de kinderen. Hij heeft onregelmatige werktijden waarop de verblijfsregeling is afgestemd.

Onze dochter (7) wilde graag dansen of turnen. Ik vond een clubje voor dinsdag na school wat haalbaar was met mijn werk en een dag dat ze nooit bij de vader is, waardoor dit niet haar tijd met haar vader zou in de weg zitten, ik breng en haal en ik betaal. Ook toen we nog samen waren deed en regelen ik alles i.v.m. buitenschoolse activiteiten. Hij had er geen interesse in. Ik ben hierdoor wel gewend dingen zelf te regelen.

Maar nu is vader niet akkoord. Hij wilt niet dat dochter dans of turnen doet. Hij vind dit niet 'geschikt' omdat hij moslim is. Ik vind dit een gekke reden, genoeg moslim-meisjes die wel dansen en terunen. Zwemmen vind hij dan weer wel ok. Hockey, atheltiek, judo, footbal mag ook wel. Maar laat dat nu net dingen zijn die dochter niet wilt doen. Turnen wilt ze al heel heel lang doen.

Mijn vraag: mag ik haar toch gewoon laten gaan? Ik weet het, co-ouderschap, we zouden samen moeten beslissen. Ik vind dat hij geen gegronde reden heeft om dochter niet 1 uurtje per week te laten turnen of dansinitatie te volgen.
Nogmaals, hij moet hier zelf niets voor doen of betalen. Gebeurd allemaal in mijn tijd met mij geld, is geen gevaarlijke sport en bij erkende organisaties.

Bovendien vind ik hem heel strike in wat kind naar zijn mening wel en niet mag. Bijvoorbeeld geen speelafspraakjes als ik er zelf niet bij ben, niet naar verjaardagsfeestjes van vriendinnetjes, bij goede vrienden overnachten als ik eens heel sporadisch opvang nodig heb...allemaal een heel groot probleem voor hem.

Ik wil geen conflict (voor een turn of dans-lesje) maar kan me zo geheel niet vinden in deze beperingen naar onze kinderen toe. Dit is niet goed voor hen. Il gun hen ook een sociaal leven en hobbies en ontdekken wat ze leuk vinden. (Ook een reden voor de breuk, dit is zo tegengesteld tot hoe ik hem leerde kennen en hoe hij toen naar dingen keek)

Ik vraag me dus af: kan mijn ex, de vader van mijn kinderen, verbinden dat mijn dochter, tijdens mijn tijd en op mijn kosten, een sport uitoefend zoals dans of turnen, naar verjaardagsfeestjes gaat van vriendinnetjes, sporafisch worden opgevangen bij mensen die ik vertrouw etc....

Hoe ver gaat dit gegeven dat je bij 'co-ouderschap' alles in overleg dient te doen?

Alvast bedankt voor enige input!

bullgod

#2 , 12 sep 2024 12:20

ben niet thuis in deze materie, maar er zit een beetje tegenstrijdigheid in uw vraag.
enerzijds wil u geen conflict, maar anderzijds stelt u de vraag op een juridisch forum.
de enige manier om eventuele rechten af te dwingen zal via de (vrede)rechter zijn.
en dan hebt u wel een conflict.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

lukasi

#3 , 12 sep 2024 12:53

Probleem is dat hij zijn geloof (mis-) gebruikt om bepaalde zaken af te blokken en te verbieden.
In de islam beslist de vader . Punt uit.
Echter hij woont niet in een islamitisch land en heeft zich te voegen naar de wetten en geplogenheden van een niet -islamitisch land.
Jullie conflict is mijn beperkt inziens , niet alleen een relatieconflict maar ook een geloofsconflict en dan nog meer bepaalt naar de geloofsgebruiken.
Moeilijk om dit te scheiden.

U kan inderdaad naar een rechter gaan voor een beslissing maar uw man gelooft uit zijn godsdienst dat zijn waarden, normen en regels moeten gevolgd worden. Dat is dus gegarandeerd het vuur aan een lont steken.

Enigste oplossing die ik zie om te komen tot een resultaat waar uw exman, u en uw kinderen zich in kunnen vinden en die kan gevolgd worden, is de hulp inroepen van een ' oudere '
Ik denk dan de vader , of moeder van je ex man, maar ook een oom of een Iman of Hocam.
Iemand die ouder in leeftijd is, die zijn leraar was en waar hij het o zo noodzakelijk respect voor heeft om te luisteren naar de goede raad en de vermaning en oplossingen.

Gaat niet gemakkelijk zijn , want zelfs in de moslimwereld zijn de gebruiken tussen de verschillende landen en geloofsrichtingen groot.

Reclame

Anke D
Topic Starter

#4 , 12 sep 2024 13:51

Bedankt voor julie reacties bullgod en lukasi.

@Bullgod: ik wil (nu en hierover) geen juridisch conflict. Ik wil wel met de tijd het co-ouderschap geregeld hebben en laten vastleggen en bij de onderhandeling hierover goed nadenken wat ik echt belangrijk vind voor mijn kinderen.

@ lukasi: bedankt hiervoor en inderdaad, zo lijkt het wel te zijn, waardoor hij ook zijn eigen invulligen geeft en er voor mij geen logica in zit wat hij oké vind en wat niet. Het lijkt zo arbitrair en hij weigert zijn keuzes te motiveren of een middenweg te zoeken. Een taalbarrière maakt het betrekken van zijn moeder of broer waar hij veel aanzien voor heeft, heel ingewikkeld. Ik vind het wel een interessante piste.

Doe ik juridisch iets fout door geen gehoor te geven aan zijn bezwaren tegen dansles en verjaardagsfeestjes?
Zijn dit dingen die in een ouderschapsoverenkomst moeten worden bepaald of kan er over dit soort zaken gezegd worden "ik beslis over de activiteiten in mijn tijd en hij over die in zijn tijd"? Als dat kan, denk ik dat we op die manier al veel conflicten kunnen vermijden door hierover niet meer te communiceren.

Nogmaals dank.

cesto

#5 , 12 sep 2024 14:20

Aangezien dit een juridisch forum is zal ik me beperken tot juridisch ofwel praktisch advies. Trouwens, TS moest zich bewust zijn van de risico’s die ze zou lopen toen ze besliste om een gezin met een moslim te stichten, o.a. in het geval van het einde van de relatie. Onenigheid over de hobby’s van de gemeenschappelijke kinderen is zeker niet het ergste wat er kan gebeuren.
TS legt niet veel uit over de afspraken die na de breuk gemaakt zijn omtrent de kinderen. Als de dochter nu aan een hobby wil beginnen of naar verjaardagsfeestjes gaat en dit 100% door de moeder geregeld wordt, zie ik niet wat voor inspraak de vader erin moet hebben. Het rechtsbeginsel van toepassing is heel simpel: het belang van het kind.
T.o.v. een ouderschapsovereenkomst zou ik niet te ver gaan met details, anders ontstaat het risico van eeuwige discussies over situaties die er niet specifiek genoemd staan. Als de vader dit alles op termijn niet leuk vindt mag hijzelf altijd naar de rechter stappen en vorderen dat deze een verbod uitspreekt om danslessen te volgen, naar feestjes te gaan en zo voort. Alvast succes ermee

Anke D
Topic Starter

#6 , 12 sep 2024 14:38

Bedankt cesto voor je advies, daar heb ik veel aan.
Er zijn nog geen afspraken gemaakt. Mensen veranderen of doen zich soms jarenlang anders voor. Misschien was ik naïef, het is nu een gegeven waar ik mee zal moeten omgaan.

cesto

#7 , 12 sep 2024 14:50

Bedankt cesto voor je advies, daar heb ik veel aan.
Er zijn nog geen afspraken gemaakt. Mensen veranderen of doen zich soms jarenlang anders voor. Misschien was ik naïef, het is nu een gegeven waar ik mee zal moeten omgaan.
Graag gedaan en (serieus) veel succes in deze lastige situatie. :)
Ik raad je wel aan om je te laten bijstaan bij het opstellen van een ouderschapsovereenkomst. Het is niet alleen de bedoeling dat de vader jouw levensstijl en die van de kinderen gewoon gedoogt, maar hij moet natuurlijk ook zijn faire bijdrage leveren aan het in stand houden ervan.

Franciscus

#8 , 12 sep 2024 15:05

Mijn bericht is blijkbaar niet doorgestuurd.
Indien de kinderen geen BE nationaliteit hebben kan dat wel een probleem zijn als vader met kinderen naar een niet EU land gaat.

Familierechtbank en daarvan de jeugdkamer en openbaar ministerie zijn bevoegd.
Ga naar de sociale dienst van gemeente om info en raad en eventueel ook langs de jeugddienst van uw politiezone.

Anke D
Topic Starter

#9 , 12 sep 2024 15:25

Indien de kinderen geen BE nationaliteit hebben kan dat wel een probleem zijn als vader met kinderen naar een niet EU land gaat.
Kinderen hebben BE nationaliteit.
Als er geen vonnis is, en vader gaat met kinderen naar niet EU land en komt niet terug, is er dan ook sprake van ontvoering? M.a.w kan ik aanspraak maken op hulp om kinderen terug te halen?
Ik vermoed niet dat hij dit zou doen, maar lijkt me toch goed om dit te weten.

Als hij wilt dat de kinderen de dubbele nationaliteit krijgen, moet ik hier dan mee instemmen of kan hij dit zo zonder mij regelen?

Hij wilt 2 weken op vakantie naar land van Marokko, gezien jongste nog klein is heb ik al gezegd dit niet te zien zitten maar wel bereid te zijn mee te reizen/samen te gaan zodat hij ook wel die tijd met de kinderen bij zijn familie kan hebben. Ik heb begrip voor die wens, wil niet degene zijn die het onmogelijk maakt maar wil ook geen risico's nemen. Hij ziet het helemaal zitten dat ik mee ga, ik denk ook omdat het dan lijkt voor zijn familie dat we nog samen zijn.

Anke D
Topic Starter

#10 , 12 sep 2024 15:26

Familierechtbank en daarvan de jeugdkamer en openbaar ministerie zijn bevoegd.
Ga naar de sociale dienst van gemeente om info en raad en eventueel ook langs de jeugddienst van uw politiezone.
Dank voor deze info!

LeenW

#11 , 12 sep 2024 17:08

Als u uw dochter toch laat gaan, is het aan uw ex om naar de rechter te stappen. Dan gaat hij moeten uitleggen waarom zijn godsdienstboekje belangrijker is dan een kind dan sportieve activiteit, wens van het kind, samen spelen met leeftijdsgenootjes etc.

Anke D
Topic Starter

#12 , 12 sep 2024 17:35

Bedankt LeenW. Dat sterkt me in mijn besluit mijn dochter toch de kans te geven deze sporten te blijven doen en zijn boosheid erover er dan maar bij te nemen.

Uit al deze berichten begrijp ik dat het bij hem ligt of hij hier al dan niet tegenin wilt gaan via een gerechtelijke procedure en ik eigenlijk niets moet doen.

Franciscus

#13 , 12 sep 2024 19:45

Zie mijn PB - de voorbeelden goed lezen.

zie ook
https://www.rodi.nl/westland/nieuws/400 ... a-ontvoeri

Terug naar “Echtscheiding”