Hallo,
De vader van mijn kinderen en ik zijn een dik half jaar uit elkaar. Wij waren feitelijk samenwonend, er staat niets op papier ivm de kinderen. Hij heeft onregelmatige werktijden waarop de verblijfsregeling is afgestemd.
Onze dochter (7) wilde graag dansen of turnen. Ik vond een clubje voor dinsdag na school wat haalbaar was met mijn werk en een dag dat ze nooit bij de vader is, waardoor dit niet haar tijd met haar vader zou in de weg zitten, ik breng en haal en ik betaal. Ook toen we nog samen waren deed en regelen ik alles i.v.m. buitenschoolse activiteiten. Hij had er geen interesse in. Ik ben hierdoor wel gewend dingen zelf te regelen.
Maar nu is vader niet akkoord. Hij wilt niet dat dochter dans of turnen doet. Hij vind dit niet 'geschikt' omdat hij moslim is. Ik vind dit een gekke reden, genoeg moslim-meisjes die wel dansen en terunen. Zwemmen vind hij dan weer wel ok. Hockey, atheltiek, judo, footbal mag ook wel. Maar laat dat nu net dingen zijn die dochter niet wilt doen. Turnen wilt ze al heel heel lang doen.
Mijn vraag: mag ik haar toch gewoon laten gaan? Ik weet het, co-ouderschap, we zouden samen moeten beslissen. Ik vind dat hij geen gegronde reden heeft om dochter niet 1 uurtje per week te laten turnen of dansinitatie te volgen.
Nogmaals, hij moet hier zelf niets voor doen of betalen. Gebeurd allemaal in mijn tijd met mij geld, is geen gevaarlijke sport en bij erkende organisaties.
Bovendien vind ik hem heel strike in wat kind naar zijn mening wel en niet mag. Bijvoorbeeld geen speelafspraakjes als ik er zelf niet bij ben, niet naar verjaardagsfeestjes van vriendinnetjes, bij goede vrienden overnachten als ik eens heel sporadisch opvang nodig heb...allemaal een heel groot probleem voor hem.
Ik wil geen conflict (voor een turn of dans-lesje) maar kan me zo geheel niet vinden in deze beperingen naar onze kinderen toe. Dit is niet goed voor hen. Il gun hen ook een sociaal leven en hobbies en ontdekken wat ze leuk vinden. (Ook een reden voor de breuk, dit is zo tegengesteld tot hoe ik hem leerde kennen en hoe hij toen naar dingen keek)
Ik vraag me dus af: kan mijn ex, de vader van mijn kinderen, verbinden dat mijn dochter, tijdens mijn tijd en op mijn kosten, een sport uitoefend zoals dans of turnen, naar verjaardagsfeestjes gaat van vriendinnetjes, sporafisch worden opgevangen bij mensen die ik vertrouw etc....
Hoe ver gaat dit gegeven dat je bij 'co-ouderschap' alles in overleg dient te doen?
Alvast bedankt voor enige input!