Car policy aanpassing na verkrijgen auto

GroeneGloed
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Car policy aanpassing na verkrijgen auto

#1 , 10 sep 2024 21:59

Hallo Allen,

Ik heb al enkele jaren een auto en laadpaal via mijn werk, maar de car policy was destijds verouderd en bevatte geen specifieke informatie over elektrische auto's of laadpalen.

Ongeveer zes maanden geleden is een nieuwe car policy ingevoerd, waarin elektrische auto's en laadpalen expliciet worden beschreven, inclusief hoe restwaardes bij uitdiensttreding geregeld moeten worden. Er wordt nu gesteld dat je ofwel de restwaarde van de laadpaal betaalt, of ervoor kiest deze door een erkende firma te laten verwijderen op eigen kosten.

Binnenkort treed ik uit dienst en heb ik een restfactuur ontvangen voor de laadpaal, die vrij hoog is. Mijn vraag is: ben ik hier ook aan gebonden, aangezien ik de nieuwe car policy nooit heb ondertekend?

Alvast bedankt voor uw verduidelijking.

Met vriendelijke groeten

Sirkii
Berichten: 5623

#2 , 10 sep 2024 22:24

Helaas ja. Een goedgekeurde wijziging in het arbeidsreglement bindt de werknemers. Car policy hoort daarbij ;-(

LeenW
Berichten: 13355

#3 , 10 sep 2024 22:30

Welk alternatief ziet u dan om de laadpaal terug bij de werkgever te krijgen als u hem niet wil?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5623

#4 , 10 sep 2024 22:40

Laten verwijderen (met bijhorende kost) zoals je zelf al aangaf in je startbericht. Kan je hem niet zemf verwijderen (incluis aanpassen van zekeringskast) en terugbrengen. Vraag dat een

Thomas Morus
Berichten: 6066
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 11 sep 2024 00:56

Helaas ja. Een goedgekeurde wijziging in het arbeidsreglement bindt de werknemers. Car policy hoort daarbij ;-(
Goedgekeurd door wie?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Nemi
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 sep 2024 10:30

De antwoorden kloppen niet helemaal. De werkgever kan je niet verplichten de laadpaal te houden of de kosten van verwijdering direct naar jou te schuiven.

Dit zou mensen kunnen belemmeren om ander werk te zoeken. De werkgever moet een kosten-baten analyse maken. Als ze het niet de moeite vinden om de kosten te dragen van verwijdering, kan het zijn dat u ze mag houden. Dat is dan wel een VAA.

https://www.tijd.be/netto/dossiers/ener ... 85930.html

Sirkii
Berichten: 5623

#7 , 12 sep 2024 13:51

@ Nemi, bijna alle car policies (ook van mijn werkgever) bevatten clausules waarbij een werkgever die zelf vertrekt het volledige resterende opgeld moet betalen : dit is het maandelijks bedrag dat hij boven zijn maximum mocht gaan en zelf betaalt (bv voor extra opties of een grotere wagen). Voor laadpalen kan een gelijkwaardige conditie opgenomen worden.

Vraag is of die car policy wijziging van toepassing is. Ik meen van wel.

Nemi
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 sep 2024 16:14

@Sirkii maar nu heb je het over een clausule waarbij je OVER de maximum gaat. Dat is normaal dat je dan het resterende bedrag moet betalen.

Vraag is dus: Krijgt OP standaard een laadpaal? Of hoe is dat geregeld in de carpolicy? Als dit standaard ter beschikking wordt gesteld, kan je de werknemer niet verplichten de restwaarde te betalen...

Ik mag toch ook niet zomaar in de carpolicy zetten dat wanneer jij vertrekt, jij de restwaarde van de volledige wagen moet betalen? Waarom zou dat voor een laadpaal anders zijn?

Edit: de vakbond sluit zich blijkbaar aan bij mijn standpunt, pagina 21:

https://www.hetacv.be/docs/default-sour ... 33ce395_17

Sirkii
Berichten: 5623

#9 , 14 sep 2024 19:45

Ik sprak niet over de restwaarde van de hele wagen. Enkel over opgeld dat de leasenemer vrijwillig bijbetaalt.

Epicuros
Berichten: 37
Juridisch actief: Ja

#10 , 26 okt 2024 22:44

Het antwoord klopt niet helemaal.

Je moet je goed de vraag stellen wat de juridische waarde is van een policy
- Als deze gewoon rechtsregels opsomt, heeft het de waarde van die wet
- Als betrokkene de carpolicy ondertekent (akkoord), dan maakt deze deel uit van zijn arbeidsovereenkomst en is hij erdoor gebonden (tenzij in strijd met hogere regelgeving);
- Als de carpolicy NIET is ondertekend, dan maakt deze géén deel uit van zijn arbeidsovereenkomst en is hij er - strikt genomen - niet door gebonden. In dat laatste geval heeft de carpolicy slechts de juridische waarde van een eenzijdige instructie uit hoofde van de werkgever.

Inazuma
Berichten: 10216
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 27 okt 2024 10:29

Men begint met laadpalen dus net hetzelfde te doen als met lease-auto's, fietsen, ...

De aderlating achteraf als deel vh business-model

LeenW
Berichten: 13355

#12 , 27 okt 2024 11:11

Dit vind ik nog een stap verder gaan dan leasingwagens of fietsen waar men mogelijk nog een overnemer voor kan vinden. Met een privé laadpaal thuis kan de ex-werkgever echt niets meer mee aanvangen.

Lanox
Berichten: 3634
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 okt 2024 13:14

Dit vind ik nog een stap verder gaan dan leasingwagens of fietsen waar men mogelijk nog een overnemer voor kan vinden. Met een privé laadpaal thuis kan de ex-werkgever echt niets meer mee aanvangen.
Maar ondertussen verplichten veel werkgevers een privé laadpaal als voorwaarde voor een elektrische auto. Ik vind dat toch een beetje dubbel.

LeenW
Berichten: 13355

#14 , 27 okt 2024 14:51

Dit vind ik nog een stap verder gaan dan leasingwagens of fietsen waar men mogelijk nog een overnemer voor kan vinden. Met een privé laadpaal thuis kan de ex-werkgever echt niets meer mee aanvangen.
Maar ondertussen verplichten veel werkgevers een privé laadpaal als voorwaarde voor een elektrische auto. Ik vind dat toch een beetje dubbel.
Wat is de redenering daarachter dan? Dat ze niet constant op de werkplek aan het laden zijn?

Epicuros
Berichten: 37
Juridisch actief: Ja

#15 , 04 nov 2024 22:46

Verplichten? Je bent nergens toe verplicht.

En een goeie jurist arbeidsrecht kan u daar wel uit helpen... Maar dan moet je wel betalen...

Terug naar “Loon”