Domicilie verzetten als student

Emma22
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Domicilie verzetten als student

#1 , 09 sep 2024 17:33

Ik zag enkele gelijkaardige situaties voorbij komen, maar ik wil dus als student mijn domicilie verplaatsen naar mijn appartement in Gent. Ik kreeg net te horen dat dit als student geweigerd wordt, maar om aan de 6% btw-regeling te voldoen moet ik zo snel mogelijk mijn domicilie verplaatsen voor de komende 5 jaar. Aangezien ik aan mijn tweede masterdiploma begin en nog 2-3 jaar moet studeren, is het voorzien in inkomen door werken moeilijk haalbaar. Toch heb ik voldoende spaargeld om hieraan tegemoet te komen en vrij weinig vaste kosten. Nu zie ik voornamelijk situaties waarin studenten een werkende partner hebben, wat bij mij niet het geval is. Enig idee hoe ik dit eventueel kan oplossen? Alvast bedankt!

peperkoek

#2 , 09 sep 2024 20:29

De wijkagent gaat toch gewoon komen controleren of dat u daar effectief woont?

In de meeste studentenkoten mag / kan je niet domicilieren, maar als het u appartement is, zou ik niet weten waarom een vast adres daar plaatsen niet zou gaan.

LeenW

#3 , 09 sep 2024 20:33

Gent is er gekend voor om daar moeilijk over te doen. Probeer uw financiële onafhankelijkheid van uw ouders aan te tonen.

Reclame

Emma22
Topic Starter

#4 , 09 sep 2024 20:51

Dankjewel voor de reacties! Het probleem is net dat ik alles moet verdedigen nog voor de wijkagent mag langskomen, want als deze zou langskomen zou inderdaad duidelijk zijn dat ik daar daadwerkelijk woon.

Marcus Aurelius

#5 , 09 sep 2024 22:39

chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://assets.vlaanderen.be/image/uplo ... lcbivw.pdf. Bent u eigenaar van het appartement dat u wil gaan bewonen? Ik meen uit uw inleiding dit te kunnen opmaken.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas Morus

#6 , 10 sep 2024 01:01

Als eigenaar is men geen huurder en zijn deze ellenlange oukazes niet van toepassing..
En in de eerste plaats wel een inbreuk op het recht om te mogen beschikken over zijn eigendom.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105

#7 , 10 sep 2024 08:40

Is die 6 % regeling niet enkel voor bouwwerken?

Marcus Aurelius

#8 , 10 sep 2024 11:27

#6 Thomas, vandaar dat ik expliciet vroeg of betrokkene eigenaar is. Zoals je schrijven, bij eigendom is er m.i. helemaal geen probleem gezien een eigenaar het recht heeft om zijn eigen woning te bewonen. Wel opletten de woning moet voldoen aan de vereiste om het te "kunnen" bewonen. Als er geen problemen van bewoonbaarheid zijn, dan gelden de voorgaande bezwaren niet. De toekenning van een financiële tegemoetkoming door het OCMW is natuurlijk een ander paar mouwen. Daar spelen heel wat andere factoren die door een maatschappelijk werken in een sociaal onderzoek zullen vastgesteld worden om uit te maken of er al dan niet sprake is van recht op leefloon, dan wel financiële tussenkomst. Er zijn onvoldoende elementen bekend om hier überhaup een oordeel over te vormen. Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Emma22
Topic Starter

#9 , 10 sep 2024 18:42

Ik zie inderdaad dat in mijn oorspronkelijk bericht wat context mist. Ik kocht (samen met mijn ouders, elk 50%) een nieuwbouw appartement in Gent, waarvan ik mijn helft dus volledig heb betaald zonder lening. Bij de aankoop van het appartement had ik voor mijn helft dus recht op het verlaagd btw tarief, gezien ik van plan ben hier voor minimaal 5 jaar en dus ook na mijn studies mijn leven verder uit te bouwen. De vereiste hiervoor is dus dat ik mijn domicilie voor de komende 5 jaar (en zo snel mogelijk) op het appartement plaats, wat nu dus een probleem blijkt te zijn. Dit kan enkel al is aantoon maandelijks meer dan het minimum (ongeveer 1200€) te verdienen, wat ik als student dus niet kan verdienen. De vrouw aan de telefoon gaf aan dat spaargeld misschien kan werken en dit heb ik wel, maar het punt is dat ik amper maandelijkse lasten heb en dit ook vlot kan worden betaald. Enkel het bewijzen hiervan is moeilijk omdat dit dus gedeeld wordt door mij en mijn ouders en het geen zin heeft om alles voor de goedkeuring van mijn domicilie volledig op mijn naam en rekeningnummers te plaatsen, want als dit geweigerd wordt (want de vrouw aan de telefoon liet blijken dat die kans er wel is), moeten andere alternatieven worden uitgezocht (bijvoorbeeld vast wonen in het ‘tweede verblijf’ van mijn ouders en jammergenoeg de btw opleg ook bijbetalen).

Thomas_A

#10 , 10 sep 2024 21:47

Volgens mij heeft de administratie in Gent het hierbij helemaal verkeerd.

U bent de eigenaar, niet de huurder. U hoeft helemaal niks aan te tonen over uw bestaansmiddelen. U woont in uw eigen huis.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”