Verborgen gebrek aankoop woning via openbare verkoop

JonasDb
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verborgen gebrek aankoop woning via openbare verkoop

#1 , 06 sep 2024 19:06

Geachte,

2 jaar terug kocht ik mijn woning aan via openbare verkoop (via het platform biddit.be). Dit was kort voor het asbestattest verplicht werd, ik heb er dus geen ontvangen bij aankoop. Bij bezichtiging van het huis regende het al niet vaak en zag het dak er echt nog heel goed uit, er was niets op aan te merken. Na aankoop van het huis regende het meer dan een maand helemaal niet meer (was een droogteperiode). Het was behangen net voor de verkoop veronderstel ik, want het behangpapier was wel nog vrij intact maar niet mijn smaak.

Eerste werk na verkrijgen van de sleutel was alle behangpapier van de muren halen om dit overal te gaan vervangen. Op de slaapkamer boven bleken hier donkerzwarte vlekken op de schoorsteenmuur te zitten, die niet door het behangpapier kwamen en niet zichtbaar waren bij bezichtiging van het huis. Ik schonk daar eerst niet zoveel aandacht aan. Maar na de zomer merkte ik dat de vlekken vergroot waren en wat later merkte ik dat bij hevige regenval de vlekken ook nog groter werden. Naar het einde van het jaar toe bleek dat het bij hevige regenval langs die schoorsteen binnenregende tot op de slaapkamer, via het dak. En niet echt een klein beetje vanaf toen.
Een dakwerker legde toen het lood rondom mijn schouw terug in zijn plooi, maar zei wel dat het diende vervangen te worden indien het opnieuw voorviel. Toen had ik ongeveer 6 maanden geen last meer. Het regende toen ook niet zoveel. Maar vorig jaar dook het probleem opnieuw op.
Ik liet het lek dan zo goed mogelijk herstellen (lood rondom de schoorsteen werd vervangen), in de hoop dat het maar een klein euvel was. De dakwerker zei toen dat dit kon komen omdat de winter kouder is en dat het lood rondom de schouw niet goed zat en te ver krimpt bij koud weer. En ook dat het water niet meer opdroogde bij kouder weer, maar allemaal naar binnen liep. Maar de dakwerker zei me toen wel ook dat de kans bestaat dat het ganse dak zal moeten vervangen worden. Ik liet het dak onlangs testen en dat blijkt witte asbest te bevatten in de onderdakplaat, dus grote herstellingen mogen hier niet meer aan gedaan worden.

Echter heb ik wat schrik nu het einde van het jaar nadert en er terug grotere temperatuursverschillen gaan opduiken dat het wel opnieuw gaat binnenregenen en dus het ganse dak zal moeten vervangen worden. Dit omdat de dakwerker me toen zei dat als het niet aan dat lood ligt de schoorsteen waarschijnlijk niet meer ok is en water doorlaat. Ik won toen wel advies in van verschillende dakwerkers en ze zeiden me allemaal hetzelfde (1 iemand was zelfs familie) en ik geloof hun dus wel.

Valt dit (ook bij een openbare verkoop) dan eigenlijk onder verborgen gebreken bij aankoop van een woning en wat zouden de beste stappen zijn die ik kan ondernemen indien dit het geval is?

Vriendelijke groeten,
Jonas

Thomas_A

#2 , 06 sep 2024 19:32

Enige situatie waarbij ik je hierbij een kans zou geven, is als de verkoper ter kwader trouw deze problemen heeft weggestopt. Met andere woorden als dat behangpapier effectief geplaatst is voor de verkoop om de vlekken te verstoppen.

Ik zie niet in hoe je dat na 2 jaar gaat bewijzen.

JonasDb
Topic Starter

#3 , 06 sep 2024 19:50

Enige situatie waarbij ik je hierbij een kans zou geven, is als de verkoper ter kwader trouw deze problemen heeft weggestopt. Met andere woorden als dat behangpapier effectief geplaatst is voor de verkoop om de vlekken te verstoppen.

Ik zie niet in hoe je dat na 2 jaar gaat bewijzen.
Ik beschik wel over de officiële foto's van de kamer die zij namen bij verkoop en die op de website gepubliceerd waren. Aangezien er geen schreven of gebruikssporen op het behang zitten kan ik hier toch wel aannemen dat de kamer opnieuw werd behangen voor verkoop denk ik.
Ook nam ik na verwijderen van het behangpapier foto's met mijn gsm van de muur met vlekken om raad te vragen. Ik postte deze toen ook op facebook. Tussen die beide periodes zitten ongeveer 3 maanden (waarvan ik 1 maand geen sleutel had van de woning).
Ik kocht dit huis over van een sociale bouwmaatschappij, in de straat zijn alle huizen gelijk.
Misschien besteedden de werkmannen er ook niet zoveel aandacht aan net zoals ik en hebben ze die kamer vlug herbehangen?
Toen ik last had van dat lek vertelden de buren me wel dat er nog een aantal mensen in de straat last mee hadden gehad.

Reclame

pho450

#4 , 09 sep 2024 15:49

Ik zie niet onmiddellijk de link tussen "de schouw is niet meer ok" (steen poreus geworden?) en het hele dak moet vervangen worden.
Langs de andere kant, als je spreekt over asbest in het onderdak en een schouw die water door laat, heb ik een sterk vermoeden dat we hier over een redelijk oude woning spreken. Vervanging van het dak is dan misschien wel een te verwachten kost. (Misschien, aangezien ik de situatie niet ken)

basejumper

#5 , 09 sep 2024 18:40

Beste

Toch wel even kijken wat de voorwaarden zijn om te spreken van verborgen gebreken
https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... n-gebreken

zoals hier al gezegd : gezien vermoedelijk al oudere woningen is het niet abnormaal dat bepaalde herstellingen/renovaties zich opdringen. U had ook een expert kunnen vragen om de woning te onderzoeken vooraleer u het kocht.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

JonasDb
Topic Starter

#6 , 15 sep 2024 10:31

De woning is 40 jaar oud. Dat lijkt mij eigenlijk niet zo oud. Een normaal dak kan 100 jaar mee.
Het dak zag er in een prima conditie uit, ook langs binnen. Ik was al blij dat er een onderdak aanwezig was.
Er zijn aan het dak ook geen sporen te zien van het binnenregenen, zowel binnen- als buitenkant.

De redenering van de aannemer was dat hij niet meer mag werken aan een dak met asbest in de onderplaten en dat hij dus het ganse dak zou moeten vervangen om de schoorsteen en aansluiting op het dak te vervangen.

JonasDb
Topic Starter

#7 , 15 sep 2024 11:25

Beste

Toch wel even kijken wat de voorwaarden zijn om te spreken van verborgen gebreken
https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... n-gebreken

zoals hier al gezegd : gezien vermoedelijk al oudere woningen is het niet abnormaal dat bepaalde herstellingen/renovaties zich opdringen. U had ook een expert kunnen vragen om de woning te onderzoeken vooraleer u het kocht.
Geachte,
Zoals ik hierboven net aanhaalde is de woning 40 jaar oud. Dat lijkt mij niet zo oud, en een dak kan normaal tot 100 jaar meegaan.
Het dakgebinte is dus nog volledig oké, en dit mocht van de aannemer ook blijven staan. Ie wou de dakpannen er uit, het onderdak (dat asbest bevat) verwijderen, schoorsteen vervangen en dan nieuw onderdak en dakpannen terugplaatsen of vernieuwen.

Het was voor mij ook niet abnormaal dat bepaalde herstellingen/renovaties zich opdrongen. Het toilet, keuken en badkamer zijn volledig gerenoveerd. Afvoer, waterleidingen en elektriciteit incluis. Maar een huis dat oké en droog is, en binnen nergens sporen van binnregenen vertoont lijkt mij toch iets dat ik niet kon voorzien?

Ik vraag mij hierbij vooral af of ik dan verondersteld werd om ALLE behangpapier van de muren te halen bij bezichtiging om sporen van lekkages te ontdekken? Of zou een expert dat ook gedaan hebben? Dat er zich in de loop der jaren nog kosten zouden opdringen aan het dak lijkt mij wel normaal.
Alleen, 1 week nadat ik de sleutel verkreeg en alle behangpapier van de muren haalde, waren die vlekken er al.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#8 , 15 sep 2024 13:26

Zit er een regenkap op de schoorsteen ?

JonasDb
Topic Starter

#9 , 15 sep 2024 16:15

Zit er een regenkap op de schoorsteen ?
Neen. Na het ontdekken van het lek werd de opening op de schoorsteen als eerste gedicht om inslaande regenval (in een niet verwarmde schoorsteen) uit te sluiten. We lieten daarna de schoorsteen langs binnen ook voldoende kans om uit te drogen. Wanneer de schoorsteen terug in gebruik zou genomen worden zou er wel een schoorsteenkap op komen.

basejumper

#10 , 15 sep 2024 17:18

Met een simpele vochtmeter hoeft er geen behang afgescheurd te worden….
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”