schadeclaim mais

ThierD
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

schadeclaim mais

#1 , 07 sep 2024 14:36

De boer naast onze paardenweide heeft maïs geplant tot tegen de afsluiting van onze paardenweide.
De maïs staat momenteel zeer hoog.
De paarden vinden dit zeer lekker en eten hiervan.
Hij eist nu een schadevergoeding omdat de paarden aan zijn maïs eten.
Heeft hij hier recht op?

jef007

#2 , 07 sep 2024 15:23

: in de veronderstelling dat de buur/boer recht zou hebben op een schadevergoeding :
gevonden op het internet :
volgens landbouwbarema
-brengt 1 ha mais 2.500 euro op.
-staan er 100.000 maisplanten op 1 ha

stel dat uw paarden 100 maisplanten opgegeten hebben, dan heeft de buur/boer recht op 2.5 euro!!!! :roll: :roll:

lukasi

#3 , 07 sep 2024 15:48

Ja
Het bedrag zal evenredig zijn met de schade natuurlijk maar 2500€/ha maïs is wel een van de laagste opbrengsten die ik vind, momenteel vind ik bedragen van 3500-6000€/ha

Soit, eigenlijk doet het er niet toe want uw afsluiting, zeker voor paarden moet op 50cm van de scheiding staan.
Juist om vraat te voorkomen.

Reclame

jef007

#4 , 07 sep 2024 15:51

"""Ja
Het bedrag zal evenredig zijn met de schade natuurlijk maar 2500€/ha maïs is wel een van de laagste opbrengsten die ik vind, momenteel vind ik bedragen van 3500-6000€/ha"""

hangt ervan af welke berekening je neemt : semi bruto winst of brutowinst

jef007

#5 , 07 sep 2024 15:53

""Soit, eigenlijk doet het er niet toe want uw afsluiting, zeker voor paarden moet op 50cm van de scheiding""

doet er WEL toe, want de schade IS aangericht

Thomas_A

#6 , 07 sep 2024 16:15

Ik ga niet speculeren over de waarde van de mais, maar veel zal het niet zijn.

Uiteraard heeft die landbouwer er wel recht op. De eigenaar van de paarden moet zorgen dat zij geen gewassen opeten, niet omgekeerd.

LeenW

#7 , 07 sep 2024 16:52

Kom met die landbouwer een bedrag overeen, gaat altijd goedkoper zijn dan uw hek te verzetten (ervan uitgaande dat deze op de perceelgrens staat).

Sirkii

#8 , 07 sep 2024 18:00

Staat uw afsluiting op de perceelsgrens of heeft de boer een stukje van uw grond ingepalmd….

lukasi

#9 , 08 sep 2024 09:30

bij paarden mag de afsluiting zelfs NIET op de perceelgrens staan !
Ik bedoel je mag natuurlijk wel een afsluiting op de perceelgrens plaatsen maar je moet voor een bijkomende op 50 cm van die afsluiting op de grens zetten. Dit wordt met schrikdraad gedaan.

Zoals Thomas zegt .. jij moet ervoor zorgen dat je paarden niet bij de buur eten.
Geval mee gemaakt waarbij de paarden van een taxushaag aten die op 1 meter van de perceelgrens stond.
Ik werd door de advocaat vd eigenaar voor de rechtbank gedaagd omdat ik moest weten dat taxus zwaar giftig is voor paarden (ook voor mensen)
Mijn argument dat ik deze al op 1 meter had gezet vd perceelgrens was NIET het doorslaggevend element.
Het was het feit dat de paardeneigenaar had nagelaten om op 50 cm van zijn paardeafsluiting ( in hout) een schrikdraad te plaatsen.

betaal die landbouwer uit en haal een bobijn draad en beugels.

Want het is niet onder de noemer schade dat dit valt maar onder het stelen van groenten en gewassen op het veld en dat wordt zwaar beboet. Zelfs met enkele dagen in de cel. Nu ik zie een paard nog niet in de bak vliegen maar de eigenaar met wat pech wel

Marcus Aurelius

#10 , 08 sep 2024 22:31

Een soortgelijk topîc is hier al eens behandeld geweest. Zie https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=137302
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Rapture

#11 , 09 sep 2024 12:39

Staat uw afsluiting op de perceelsgrens of heeft de boer een stukje van uw grond ingepalmd….
Toch wel een relevante vraag waar het antwoord niet valt af te leiden op de OP.

Stel dat de afsluiting correct werd geplaatst op 50cm van de perceelsgrens en de boer heeft maïs geplant tot tegen de afsluiting (wat dus impliceert dat 50cm van iemand anders zijn grond heeft beplant met maïs). Je kan toch moeilijk iemands anders grond beplanten en dan nog schadevergoeding vragen indien het deels wordt opgegeten.

LeenW

#12 , 09 sep 2024 12:41

Toch wel een relevante vraag waar het antwoord niet valt af te leiden op de OP.

Stel dat de afsluiting correct werd geplaatst op 50cm van de perceelsgrens en de boer heeft maïs geplant tot tegen de afsluiting (wat dus impliceert dat 50cm van iemand anders zijn grond heeft beplant met maïs). Je kan toch moeilijk iemands anders grond beplanten en dan nog schadevergoeding vragen indien het deels wordt opgegeten.
Correct, daarom dat ik er ervan uitga dat het de afsluiting is die op de perceelgrens staat. Maar TS kan dat inderdaad best even toelichten.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”