Geachte lezers,
Ik heb een woning (voorlopig) gekocht met een carport, berging en een grote buitenlounge. Nu is er onduidelijkheid gerezen over de rechtsgeldigheid van de vergunning van de buitenlounge. Hiervoor is een voorwaardelijke vergunning afgegeven in 2021 onder voorwaarde dat de berging dient te worden verwijderd binnen een termijn van één jaar vanaf het afleveren van huidige vergunning, tenzij hiervoor binnen voormelde termijn alsnog een regularisatieaanvraag wordt ingediend.
De lounge is gebouwd in 2022, de berging is echter nog steeds niet afgebroken. Een ingediende regularisatie is volgens de verkoper afgewezen.
Het feit dat we (nog) geen documenten van verkoper/makelaar hebben ontvangen van de voorwaardelijke vergunning voor de lounge en de regularisatie-aanvraag bemoeilijkt de beoordeling van de situatie.
Wat is nu de rechtsgeldigheid van de vergunning voor de lounge?
• is deze vervallen nu niet tijdig de berging is afgebroken?
• als binnen het jaar een regularisatie is aangevraagd is dan de vergunning wel in werking (ondanks de afwijzing van de regularisatie?)
• is er vergunning voor de lounge als de berging aan rechterzijde alsnog wordt afgebroken (zoals verkoper stelt)?
• of moet opnieuw vergunning voor de lounge worden aangevraagd en bestaat dan het risico dat deze wordt geweigerd?
• of kan de lounge vergunningvrij zijn?
Ik wil zekerheid dat de lounge kan blijven staan, het afbreken van de berging is niet zo een probleem. Dat ik bij eventuele doorverkoop later geen gedoe krijg met de nieuwe koper over de lounge omdat deze voor een groot gedeelte de waarde van de woning mee bepaalt. Elke ervaring of advies is welkom, misschien maak ik me teveel zorgen en wordt hier nooit meer naar omgekeken ? Of in de koopacte een beding laten opnemen ?
Ook doorverwijzing naar een deskundig bouwkundig jurist in het Limburgse is welkom.