Beste,
Mijn man en ik hebben 2 jaar geleden een stuk bouwgrond gekocht in Deinze, Oost-Vlaanderen waar we nu bijna klaar zijn met de bouw van ons huis. Als laatste stap zijn we nu bezig met de planning van de tuin en hebben we besloten voor een omheining (draadhekken) rondom het hele domein en dan een haag er voor zodat de omheining verborgen zit. De haag komt op 50 cm van de grens aangezien dat de wet is (en zodat de achterkant van de haag ook onderhouden kan worden zonder ongemak voor de buren). Al onze buren zijn hiermee akkoord, buiten 1 natuurlijk.
Aan deze kant heeft de buur een dennenhaag (conifeer) van bijna 1,5 meter dik en 2,5 - 3 meter hoog, deze staat 5 -10 cm over de grens op hun domein gok ik (de landmeter kon ons domein niet afpalen aangezien die niet onder de haag kon, dus de palen staan op 50 cm). De hoogte stoort zeker niet, maar de breedte jammer genoeg wel. Deze groeit bijna 0,5 meter over de grens op ons domein. We hadden aan de buren gevraagd om deze te trimmen tot aan de grens, maar ze weigeren omdat ze er van uitgaan dat de haag dan zal sterven. Onze tuinman is er van overtuigd dat de haag dit aan hun kant wel zal overleven door de dikte, maar onze kant zal volledig bruin worden (vinden we niet erg aangezien onze haag er toch voor zal komen). Het ding is dat de haag vanbinnen al volledig bruin en dood is aan onze kant. Er is een groene laag van ongeveer 5 cm? en daarna is alles bruin en vuil. Vanaf we nog maar tegen de haag botsen, vallen er allemaal dode dennentakjes naar beneden. De grond ligt dus ook volledig met dode bruine takjes onder de haag.
Zij willen dat we ofwel geen haag planten en hun haag als gemeenschappelijk zien, maar de haag ziet er niet uit aan onze kant en we willen ook geen dennenhaag aangezien deze giftig is voor honden. Of dat we onze haag 1 meter van de grens zetten zodat hun haag niet smaller moet en dat ze nog op ons grond kunnen om hun haag te trimmen in de toekomst. Wij zouden natuurlijk liefst hun graag 50 cm getrimd zien en onze haag gewoon op 50 cm kunnen zetten.
We gaan deze week nog eens vriendelijk vragen of ze deze willen trimmen, maar we denken niet dat ze het gaan doen.
Wat zouden onze volgende stappen kunnen zijn? Ik heb online iets gevonden over een aangetekende zending, maar vind geen tijdsduur of volgende stappen als dit niet voldoende zou zijn.
Alvast bedankt voor het advies!