In 2017 kochten wij (partij A) een openstaande bebouwing.
Achteraan grens een akker van 15.000m² die tot begin dit jaar werd gebruikt door onze overburen (partij B), een manege.
Voornamelijk gras voor de paarden en om de zoveel tijd aardappelen.
Bij onze aankoop stond er op het einde van ons perceel een stal die grensde aan de akker van partij B.
In 2018 braken wij de stal af en plaatsen wij een tuinhuis in de plaats, op een betonplaat van dezelfde afmetingen. Dit tuinhuis was een 20 tal cm meer naar 'ons' geplaatst zodat we erachter nog wat houten planken kwijt konden. Voor de rest was er geen afsluiting. Begin dit jaar hebben we nog een boordsteen geplaats die gelijk liep met het tuinhuis, langs de akker van partij B, dus ook 20 cm speling voor ev nog een schutting te kunnen plaatsen in de toekomst.
Partij B kocht in 2023 de akker aan. Tot begin dit jaar bleef alles hetzelfde zoals het was, er werd gewoon verder gras gemaaid voor de paarden.
Begin dit jaar begonnen ze met de plaatsing van hun omheining aan de overkant van hun perceel. Toen ik hen vriendelijk vroeg wat de plannen waren met hun perceel -totaal informatief en niet met de bedoeling een probleem te maken- zeiden ze dat het zou opgesplitst worden in paardenweides. Maar geen nood, klonk het, wij laten een doorgang tussen de 2 percelen, dus hier zouden we nooit last van hebben. Wij hebben ook toen aangegeven hier geen problemen mee te hebben.
Maar dan begonnen ze de omheining te plaatsen aan onze kant, maar dan aan de grens met onze directe buren (partij C). Partij C heeft duidelijk gemaakt dat ze ook geen problemen hadden zolang de perceelgrens maar gerespecteerd werd. Zij waarschuwden ook ze dit nauwlettend in de gaten zouden houden om latere discussies te vermijden. Blijkbaar heeft partij B destijds onterecht subsidies aangevraagd voor het perceel van partij C (ook een paardenweide), dus zij waren al op hun hoede.
En dan begon de miserie. Er ontstond discussie over de perceelsgrens, ondanks een piket van de landmeter van partij C dar er al jaren stond.
Partij B zegt dat hun landmeter heeft bepaald dat partij C hun draadafsluiting 40 cm op hun grond staat en dat het piket van partij C verkeerd staat.
Om geen ruzie en kosten te hebben waren ze overeen gekomen om de koek in 2 de delen. De paardenomheining was voor hen ook mooier, dus besloten ze om het zo op te lossen. De draadafsluiting werd verwijderd en de paardenomheining werd gezet, maar niet op de afgesproken plaats in partij C hun nadeel. Partij C was het geruzie moe, dus hebben ze het zo gelaten.
Daarna waren wij aan de beurt. Ook bij ons beweren ze hetzelfde, ons tuinhuis en boordsteen staat op 'hun' grond. Zonder enig bewijs van en landmeter.
De belofte dat ze ruimte gingen laten tussen de percelen kon voor hen niet meer door partij C die 'moeilijk' heeft gedaan.
Op dat moment was onze band nog goed met partij B, dus wij stelden voor dat áls hun verhaal klopte, dat we bereidt waren om voor 250 euro (veel te veel voor landbouwgrond) de 6m² verschil te kopen zodat er niks moest worden afgebroken. Ook voor hen was dit naar eigen zeggen beter omdat ze zo min mogelijk knikjes wilden in hun omheining zodat dat makkelijker gemaaid kon worden. Partij B, althans de man, ging mondeling akkoord en zei dat we dat dan wel zo konden regelen.
Enkele weken later liep de vrouw van partij B langs onze grond en toen ze me zag, zei ze: wij gaan de omheining rond jullie tuinhuis bouwen en in ruil voor stroom voor onze elektriciteitsdraad, mag het blijven staan tot het tuinhuis aan vervanging toe is. Want, zei ze, dat is toch beter dan afbreken he?
Die laatste zin heb ik toen genegeerd, en we zijn overeen gekomen om dezelfde week in dialoog te gaan over hun voorstel en ev een contractje af te sluiten.
Wij zijn toen aan tafel gaan zitten maar een dialoog was eerder een monoloog. Nog steeds geen documenten gekregen van een landmeter. Ook onze bezorgdheden ivm met aansprakelijkheid als er door een stroompanne paarden op de openbare weg zouden kunnen, de bedenkingen bij de camera's die ze ook zouden plaatsen en de ruiming van mest werden genegeerd. Dat zou geen problemen geven en daarmee was de kous af.
Op dat punt waren wij nog steeds bereidt om dit als goede buren op te lossen en wij vroegen bedenktijd en ook tijd om zelf ook metingen te doen. Dit was op 30/06/2024. Intussen zijn partij A en B in vakantie geweest, dus mekaar even niet gehoord op gezien. Tot ik op 20/08 thuis kwam en partij B in mijn tuin aantrof. De omheining was al half gezet in mijn tuin. Toen ik vroeg wat dat te betekenen had, zei hij: ah ja, daar hebben we recht op. Nog steeds geen enkel bewijs gezien van hun landmeter. Alweer werd er afgesproken om rond de tafel te zitten en ik eiste ook een bewijs.
Diezelfde avond kwamen ze met een foto van hun computerscherm waarop te zien was dat onze boordsteen en tuinhuis nét niet gelijk liep met de perceelsgrens. Omdat wij zelf geen landmeter wilden/konden betalen, kwamen we alweer overeen dat de omheining zou verplaatste worden tot achter de boordsteen in ruil voor stroom, maar dan alles netjes in een contract beschreven. Dat contract zou mijn man de volgende dag opstellen, hen doormailen om aanpassingen te doen tot beide partijen akkoord konden gaan. Op 21/08 kwam er een mail binnen van de vrouw van partij B met een voorstel waar we nog heel veel aanpassingen aan zouden willen doen, aangezien er dingen instonden die totaal niet aanvaardbaar waren. Maar nog voor we een antwoord konden sturen, kwam er een 2de mail binnen dat ze volgens 'een bevriend advocaat' afgeraden werd om het zo op te lossen. Resultaat: ze laten de omheining staan waar ze nu staat, nog steeds vragen ze voor stroom in ruil voor het tuinhuis dat zogezegd te ver staat. Dit mits contract waarin staat dat deze overeenkomst zonder reden kan verbroken worden en dat partij ze dan op onze kosten het tuinhuis kunnen verwijderen. Ook schrijven ze dat ze niet aansprakelijk zijn voor schade aan ons tuinhuis ongeacht de aard en ongeacht deze schade werd veroorzaakt door paarden of andere dieren.
Ondanks dit alles heb ik nogmaals een bericht gestuurd of we dit echt niet vriendschappelijk kunnen oplossen. Een antwoord verwacht ik eerlijk gezegd niet meer, of toch geen vriendschappelijk.
Ik ben ten einde raad. Mijn gezondheid laat op dit moment echt niet toe om een lange en zenuwslopende strijd te voeren om 6m² landbouwgrond met een waarde van nog geen 100 euro, maar ik ga ook niet over me heen laten lopen. Ik ben denk ik al zeeeer geduldig geweest. Ze laten me dus geen keuze en ik zal elke cm verdedigen zodat ik niks moet afbreken dat op mijn grond staat.
Er dan zijn er nóg dingen die niet door de beugel kunnen die ik hier niet heb vermeld, maar tot daar.
Graag advies.