Samenwonen met een studente

Stijn Bontenakel
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Samenwonen met een studente

#1 , 05 sep 2024 01:05

Ik (27j) werk sinds 3 jaar vast en ik co house met 2 vrienden in Antwerpen. Mijn vriendin (lees partner) (25j) is studente, en woonde tot voor kort officieel nog bij haar moeder, maar ze zit eigenlijk altijd bij mij. De moeder zit in nogal een hoop problemen en ze zijn net uit hun appartement gezet, en zij verblijft nu tijdelijk (onofficeel) bij de grootmoeder, die in een sociale woning zit, maar daar is geen plaats voor mijn vriendin. Nu is mijn vraag of mijn vriendin bij mij kan intrekken, en haar domicilie bij mij kan zetten. Ze kan elk moment ambtelijk geschrapt worden aangezien de moeder nog altijd geen nieuw officieel adres heeft, en heeft dus wel een adres nodig om haar studie voort te zetten, en kan ook met een hoop andere zaken in de problemen komen door het mogelijks ambtelijk schrappen. Mijn vriendin heeft al een aanvraag voor adres wijziging gestuurd naar de stad Antwerpen, maar deze is geweigerd met de reden dat ze nog student is. Dus kan ze dan toch op een manier bij mij komen wonen terwijl ze nog student is? Of kan iemand mij verwijzen naar een dienst of persoon die ons hier mee kan wijzer maken?
Alvast bedankt

Werknemer1

#2 , 05 sep 2024 07:21

Werknemer1

#3 , 05 sep 2024 07:31

Je kan ook het snelst een antwoord op je vragen krijgen door gratis juridisch advies te vragen. Hieronder vind je een link met de telefoonnummers en wanneer je hen gratis kan contacteren: https://www.advocaat.be/nl/gratis-recht ... catie=2648

Reclame

LeenW

#4 , 05 sep 2024 09:50

Zoals in de link hierboven beschreven, gaan steden vaak studenten weigeren omdat dat vaak richting leefloon of andere uitkeringen gaat. Studenten zijn in de regel tijdelijk afwezig van een thuisadres.

De moeder moet zich in elk geval bij de grootmoeder domiciliëren, dat is nu eenmaal de wet. De dochter kan daar dan ook ingeschreven worden tot de inschrijving bij u opgelost geraakt.

Marcus Aurelius

#5 , 07 sep 2024 21:39

Beste, misschien eens lezen:
https://vvs.ac/cohousen-doen-of-niet/
Laat ons niet uit het oog verliezen dat het hier niet om samenwonen van studenten gaat, maar wel om een studente die zich in een sociaal penibele situatie bevindt. Ik raad u aan om contact op te nemen met de sociale dienst van het OCMW waar de cohousing plaats vindt of met een CAW. Zij kennen deze situaties. Deze situatie klinkt mij heel bekend in de oren. Ofwel gaat het hier om een topic dat al eerder aan bod is gekomen, ofwel gaat hier weerom een examenvraag in tweede zit? Ik heb ook nergens gelezen dat het hier om een studentenstad zou gaan. Enkele belangrijke vragen gaat het hier om een eigendomscohousing? Is deze cohousing voorzien voor 4 personen? Ik heb hier ook nergens gelezen of er sprake zal zijn van wettelijke samenwoonst of wat dan ook.....
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus

#6 , 07 sep 2024 21:51

U co-housed al met twee vrienden.
Woonde uw vriendin daarvoor ook in Antwerpen?
Zo niet is het OCMW van haar gemeente (ook) bevoegd.
Laat uw vriendin ook gaan langs de sociale dienst van haar studie-instelling.

eylis

#7 , 08 sep 2024 14:32

Vermits jullie een relatie hebben, zou ik bij de gemeente gewoon officieel de wettelijke samenwoonst gaan melden. Dan kan zij haar domicilie (student zijnde of niet) gewoon bij u plaatsen (studentenstad of niet).
Beslissen jullie later de samenwoonst te verbreken, dan volstaat dat jullie dat ook samen bij de gemeente aangeven.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”