stukken niet aangeboden aan tegenpartij (vredegerecht)

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Tman
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

stukken niet aangeboden aan tegenpartij (vredegerecht)

#1 , 31 aug 2024 08:54

Hallo,

Ik lig in een proces met mijn ex-huisbaas omwille van kleinigheden in en rond de woning bij einde huurcontract.
We kwamen niet tot een akkoord en tegenpartij nam een advocaat onder de arm; ik deed dit niet omwille van kleine bedragen.

Bij eerste zitting zei vrederechter dat alles via briefwisseling zou gebeuren en ik kreeg instructies op papier. Daarin staan deadlines om mijn argumenten kenbaar te maken en dat ik ze moet sturen naar de grifie.

Bij het verstrijken van de deadline van de tegenpartij, hebben zij het voornamelijk over het feit dat ik deze stukken niet met hen deelde en al mijn argumenten (ook diegene die later nog zouden komen) nietig zouden zijn.

Dit werd niet gevraagd in de brief van de vrederechter. Ik deed letterlijk (slecths) wat daarin gevraagd werd. Ik wist ook niet beter, eerlijk gezegd.

Hoe zien jullie dit? Is mijn zaak nu al verloren? In essentie staan mijn argumenten veeeeel sterker dan die van de ex-huisbaar....

dank,
T

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A

#2 , 31 aug 2024 09:20

Welke conclusietermijnen werden afgesproken? Heeft u al finaal uw slotconclusies bezorgd of kan u nog repliceren op tegenpartij? Werden de bewijsstukken wel aan de griffie bezorgd?

De tegenpartij moet kunnen antwoorden op uw argumenten en het kunnen bekijken van de bewijsstukken hoort daar inderdaad ook bij.

Tman
Topic Starter

#3 , 31 aug 2024 12:14

Wel, ik bracht de stukken daags voor de grifie ter plaatse binnen (eerste deadline). Er werd me toen niet gezegd dat ik deze ook moest bezorgen aan tegenpartij. Dit staat tevens ook niet in de brief die ik kreeg.

Ik heb nog enkele dagen om te repliceren en zal mijn stukken (argumenten en bewijsstukken) dus aan grifie bezorgen en een copy per email aan tegenpartij.

Reclame

Franciscus

#4 , 31 aug 2024 13:08

Normaal zegt de vrederechter dat stukken ook aan tegenpartij moeten bezorgd worden

Hoe kan er anders een afweging van argumenten zijn?

Belangrijkste is niet wat men zegt tgo de rechter en tegenpartij maar wel wat er schriftelijk voorgelegd wordt en wat dus kan bewezen worden.

Tman
Topic Starter

#5 , 31 aug 2024 14:59

Wel hopelijk draait het niet zo zwart op wit uit. Ik ben niet van slechte wil en deed wat in de brief stonden (instructies).

Als de bewijzen gedeeld moeten worden, geldt dat dan niet voor de argumenten (=mijn verhaal)? 1 van de pilaren van mijn verweer is namelijk het feit dat er geen foto's zijn genomen bij de finale plaatsbeschijving (na huur).... De foto's die ze gebruiken zouden van 4 dagen later zijn, in mijn afwezigheid.

Fingers crossed
T

Tman
Topic Starter

#6 , 31 aug 2024 15:14

... met andere woorden, dit punt is een argument zonder bijkomende bewijzen

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#7 , 31 aug 2024 16:46

Ik heb nog enkele dagen om te repliceren en zal mijn stukken (argumenten en bewijsstukken) dus aan grifie bezorgen en een copy per email aan tegenpartij.
Verwerk daar uw argumenten die de tegenpartij niet kreeg, zoveel mogelijk terug in :mrgreen:

Antwoord op ELK punt van de tegenpartij
Zelfs al lijkt het absurd

bvb op punt dat de stukken nietig zouden zijn, dat hierover helaas niets in de instructies staat die u kreeg

Zorg dat uw repliek deze keer WEL tijdig bij tegenpartij beland

Tman
Topic Starter

#8 , 31 aug 2024 18:01

bedankt Inazuma.
Ik ben er hard mee bezig. Veel werk.

Ik merk overigens dat de eisende partij één van mijn argumenten uit mijn zogezegd niet verkregen stukken wel gebruikt.
Is het dus aannemelijk dat zij de stukken wél bij de grifie gaan vragen zijn, en dus over mijn conclusies beschikken?

Thx,
T

Marcus Aurelius

#9 , 01 sep 2024 07:44

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#10 , 01 sep 2024 16:27

Ik merk overigens dat de eisende partij één van mijn argumenten uit mijn zogezegd niet verkregen stukken wel gebruikt.
Is het dus aannemelijk dat zij de stukken wél bij de grifie gaan vragen zijn, en dus over mijn conclusies beschikken?
Handig als tegenpartij een argument van jou waarvoor men de nietigheid vraagt, terug inbrengt in de argumenten

Dan kan je daarop verder borduren

Terug naar “Stel een vraag”