Hallo,
De elektrische laadplaatsen zijn in opkomst gezien de overgang naar elektrisch rijden.
Echter stel ik mij vragen:
Volgens de wetgeving bent u tijdens het opladen geparkeerd, d.w.z. dat u uw zone moet respecteren (blauwe zone = blauwe schijf leggen + maximum parkeertijd respecteren, of betalende zone = betalend parkeren). Vroeger (pre 2017) werd u vrijgesteld van retributies tijdens het opladen.
De publieke laadpalen op de straat zijn altijd 11kw laadpalen. Met de gemiddelde laadtijd van een elektrische wagen, heeft u dus met 2 uur genoeg om uw wagen voor 1/3 of 1/4 op te laden.
In Gent betaalt u bv. 11,50EUR in de rode zone voor 3 uren parkeren, 5,40 in oranje/geel terwijl 3 uren (3x11 KW) laden u gemiddeld 13,20 EUR zou kosten.
Dankzij deze maatregel is het niet interessant om met uw elektrische wagen een laadpunt in een betalende zone te gebruiken.
Ik ben van mening dat men elektrische wagens niet moet laten betalen of geen blauwe schijf moet laten plaatsen, maar vanuit de laadpalen zelf een overstay tarief aanrekenen. Bij het tanken van een brandstof voertuig betaald men ook geen parkeertarief.
Wat denkt u over deze stelling? Ik denk dat het iets is dat nog ter sprake zal komen en gewijzigd zal worden.