Auto gekocht die verduisterd blijkt te zijn

helon1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Auto gekocht die verduisterd blijkt te zijn

#1 , 31 jul 2024 12:29

Op 5 augustus 2022 kocht ik een auto bij een erkende garage. nu, bijna 2 jaar na datum, houdt de nederlandse politie mij in nederland staande omdat zij een melding kregen dat mijn auto geseind stond als gestolen. De auto werd dus ook direct in beslag genomen, ik wist op dat moment niet wat er aan de hand was. De belgische politie vertelde me dat de eerste eigenaar auto's heeft gefinancierd en heeft verkocht zonder ze af te betalen. De financieringmaatschappij heeft dus daarom de auto's opgegeven als gestolen en de nummerplaten laten schrappen. Mijn auto is dus een van die auto's.
Het meest gekke is ook nog eens dat ik mijn financiering bij dezelfde financiering maatschappij heb als dat deze persoon had. 2 financiering contracten op 1 auto dus.

Ik heb via de verzekering rechtsbijstand, maar zij kunnen pas iets voor mij betekenen als de persoon gedagvaard wordt. Wat kan/mag ik zelf ondernemen? Ik zit ondertussen een maand zonder auto, en er is niemand die me kan vertellen of ik hem terug krijg.

Lanox

#2 , 31 jul 2024 12:42

Ik zou de hete aardappel alvast doorschuiven naar de dealer die u de auto verkocht heeft en hem in gebreke stellen.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#3 , 01 aug 2024 08:57

Het meest gekke is ook nog eens dat ik mijn financiering bij dezelfde financiering maatschappij heb als dat deze persoon had. 2 financiering contracten op 1 auto dus.
Die hebben dus duidelijk geen systeem om te checken of een auto al bekend is bij hen ... anders was dit meteen opgevallen
Financiering moet je normaal toch ook chassisnummer doorgeven ?

Reclame

basejumper

#4 , 04 aug 2024 23:18

@inazuma

Bij financiering moet je bewijs van uitgave bezorgen (bestel bon/factuur/verkoopsovereenkomst. Dikwijls staat daar wel een chassisnummer op maar dat is geen variabele in het kredieten systeem. Dus wordt niet gecontroleerd. Heeft ook weinig toegevoegde waarde want dikwijls wordt een auto zonder financiering gekocht, of via een andere krediet maatschappij enz
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#5 , 05 aug 2024 18:16

Bij financiering moet je bewijs van uitgave bezorgen (bestel bon/factuur/verkoopsovereenkomst. Dikwijls staat daar wel een chassisnummer op maar dat is geen variabele in het kredieten systeem. Dus wordt niet gecontroleerd.
:shock:

Het begint hier duidelijk te worden hoeveel kansen fraudeurs en andere criminelen hier krijgen om de boel te belazeren ...

Het enige dat een auto identificeert ... wordt blijkbaar niet geregistreerd

basejumper

#6 , 05 aug 2024 21:08

@inazuma

De helft van de wagens wordt zonder financiering verkocht. Die komen dus niet in databases van verschillende banken. Gestolen wagens worden doorgaans cross border verkocht. Gezien aankoop in België en signalement in Nederland bij controle is dat mogelijk ook hier het geval. Dus is zo een database op niveau van individuele banken weinig zinvol.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus

#7 , 05 aug 2024 22:55

Aangifte bij politie in BE wegens oplichting door 'onbekende'
U hebt de wagen correct en rechtsgeldig gekocht de rest is uw zaak niet.

De verkopende garage in gebreke stellen (burgerlijke procedure) die kunnen dan met uw PV nr ook aangifte doen van fraude.
Tegenover u zijn zij wel de aan te spreken als de veroorzaker van uw schade.
Uw rechtsbijstand moet u verdedigen tegen de verkoper.
Hoe en wat het verder dient op te lossen is niet uw zaak.

Issued

#8 , 29 aug 2024 23:09

Ik mis wel iets. Dus de hele santaboetiek van import en douane enz is gebeurd voordat de wagen geseind stond? Men mag toch aannemen dat de douane bij import van een voertuig de chassisnummer controleert.

Appelflap 2025

#9 , 20 okt 2024 19:50

Dag beste,
Al meer nieuws?
Is het ondertussen opgelost?
Ben benieuwd
Grts

Terug naar “Gebrekkige Producten”