Ongeval met auto en fietser

Topanga
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ongeval met auto en fietser

#1 , 29 aug 2024 09:37

Op 28 augustus heb ik een ongeval gehad met een fietser. Ik reed van een parking en stond stil op het voetpad om te kijken of er fietser kwamen van links. Toen ik naar links keek hoorde ik langs rechts een bonk. Er is een fietser tegen mijn auto gereden. De fietser reed op het voetpad en in de verkeerde richting van het voetpad langs rechts. Nu is mijn vraag moet ik opdraaien voor de schade aan mijn wagen en aan de schade van de fiets. Of is de fietser in fout?

Lanox

#2 , 29 aug 2024 10:07

Hoe oud was de fietser?

Topanga
Topic Starter

#3 , 29 aug 2024 11:52

Hoe oud was de fietser?
De fietser was een volwassen persoon

Reclame

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#4 , 30 aug 2024 08:37

Verlaten van een parking of aanliggend eigendom is een manoeuvre

Tijdens een manoeuvre ben je de ganse tijd voorrangsplichting - zélfs tegenover bestuurders die een overtreding begaan (Cassatie)

Alleen: je zegt dat je gestopt bent, dus het manoeuvre hebt onderbroken, en dat pas dàn de fietser tegen je geknald is.
Als je dat kan bewijzen, heb je een kans om hier onderuit te geraken ...
Een kans, want stoppen waar de tegenpartij geen kant <pun intended> meer op kan , gaat niet noodzakelijk gezien worden als het onderbreken van het manoeuvre om voorrang te verlenen
Dan komt de vraag of je een voorzienbare hindernis was

De Belgische wetgever blijft overtreders belonen die rijden waar dat niet mag, in richtingen waarin dat niet mag - ondanks alle geleuter over verkeersveiligheid - en de rechtbanken volgen die wetgeving ...

Topanga
Topic Starter

#5 , 30 aug 2024 14:21

Mevrouw heeft zo hard moeten remmen met haar fiets dat er strepen op de grond stonden van haar fiets. Ik zelf stond volledig stil. Maar geen getuigen. Mevrouw reed langs rechts en op een voetpad. Ik zelf kan denk ik niet bewijzen dat ik stil stond. Natuurlijk de plek waar ze me geraakt heeft kan eigenlijk alleen maar als ik echt volledig stil stond.

Topanga
Topic Starter

#6 , 30 aug 2024 14:22

Verlaten van een parking of aanliggend eigendom is een manoeuvre

Tijdens een manoeuvre ben je de ganse tijd voorrangsplichting - zélfs tegenover bestuurders die een overtreding begaan (Cassatie)

Alleen: je zegt dat je gestopt bent, dus het manoeuvre hebt onderbroken, en dat pas dàn de fietser tegen je geknald is.
Als je dat kan bewijzen, heb je een kans om hier onderuit te geraken ...
Een kans, want stoppen waar de tegenpartij geen kant <pun intended> meer op kan , gaat niet noodzakelijk gezien worden als het onderbreken van het manoeuvre om voorrang te verlenen
Dan komt de vraag of je een voorzienbare hindernis was

De Belgische wetgever blijft overtreders belonen die rijden waar dat niet mag, in richtingen waarin dat niet mag - ondanks alle geleuter over verkeersveiligheid - en de rechtbanken volgen die wetgeving ...

Mevrouw heeft zo hard moeten remmen met haar fiets dat er strepen op de grond stonden van haar fiets. Ik zelf stond volledig stil. Maar geen getuigen. Mevrouw reed langs rechts en op een voetpad. Ik zelf kan denk ik niet bewijzen dat ik stil stond. Natuurlijk de plek waar ze me geraakt heeft kan eigenlijk alleen maar als ik echt volledig stil stond.

basejumper

#7 , 31 aug 2024 14:44

Verschillende elementen: als je een hoofdbaan (eventueel aan de zijkanten uitgerust met fietspaden) op wil rijden ben je voorrangsplichtig aan het verkeer op de ganse breedte van de baan inclusief de fietspaden. Ook als die fietsen in de foutieve richting rijden of zelfs bij overdrijving ten aanzien van spookrijdende auto's. De hoofdbaan heeft voorrang. Punt. Verkeerstechnisch durft een politierechtbank de in een foute richting rijdende fietser deels mee aansprakelijk stellen (10 of 20 %). Los daar van is er ook nog de objectieve aansprakelijkheid ten aanzien van zwakke weggebruikers. Indien de fietser lichamelijke schade heeft - of die nu in fout is of niet - zal die betaald worden door de verzekering van de auto. Wat de materiële schade betreft echter kan de fietser wel aansprakelijk gesteld worden indie die aantoonbaar in fout was. Zoals hier al gesteld wordt dat moeilijk. En zelfs als u stil stond op het fietspad stond u daar eigenlijk onterecht. U hoort de hele breedte van de voorrangsbaan vrij te laten zolang u niet kan deelnemen aan het verkeer zonder de gebruikers van de voorrangsbaan te hinderen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#8 , 31 aug 2024 16:38

Mevrouw heeft zo hard moeten remmen met haar fiets dat er strepen op de grond stonden van haar fiets.
Om hier onderuit te geraken, moet je eigenlijk met het (tijds)verloop van het ongeval kunnen bewijzen dat je een zichtbare en voorzienbare hindernis was voor de fietsster ...

Wanneer reed je de weg op
Wanneer stond je stil
Wanneer kon fietsster je zien komen / stil zien staan

Als dat niet kan is het een hopeloze zaak

Terug naar “Verkeersongevallen”