€ 20.000 geleend aan vriend die overleden is

Anoniem00001
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: € 20.000 geleend aan vriend die overleden is

#16 , 02 aug 2024 00:29

Erfenis geweigerd = sowieso geld kwijt

Erfenis aanvaard = dan gaat u ofwel de erfgenamen moeten overtuigen dat er een lening was, ofwel de rechtbank overtuigen dat er een lening was. Ik merk hier op dat uw vriend op geen enkele manier zijn akkoord heeft gegeven.
Natuurlijk wel, ik heb whatsappberichten

lukasi

#17 , 02 aug 2024 10:37

Je maakt de vergissing dat een bankoverschrijving met de melding lening voldoende bewijskrachtig is.
Je gaat er ook van uit dat whatsapp berichten voldoende bewijskrachtig is.
Maar nergens heb je een getekend akkoord van je vriend dat hij :
1) die lening effectief heeft ontvangen
2) dat er een contract is met de wijze waarop die som van de ene naar de andere wordt overgemaakt.
3) de terugbetalingsmodaliteit
4) de einddatum van de terugbetaling
5) de intrest

Bankoverschrijving: de vrije vermelding zijn op een bankoverschrijving van geen enkele juridische waarde. Alleen een gestructureerde cijfercode en deze geeft alleen aan over welke vordering het gaat, niet de inhoud van die vordering. ( boekhoudkundige hulp )

Whats app berichten zijn wel versleuteld maar niet 100% beveiligd. Misbruik is mogelijk bv berichten manipuleren met naar 2 de telefoon te sturen of via computer .

Als dit voorstel zou door je vriend is geformuleerd , dan vrees ik dat dit met voorbedachtheid was want je hebt geen enkel steekhoudend bewijs of getekend leningsovereenkomst.
Als jij dit zou hebt voorgesteld, dan was je, sorry voor de directheid, naïef en niet slim bezig.

Lelie60

#18 , 02 aug 2024 11:59

Wat heeft u overtuigd om dergelijk bedrag aan "een vriend" te verstrekken. Was hij mede-eigenaar van de woning ? Weet u dat hij over andere eigendom beschikt ? Heeft een dure wagen ? Als de familie weigert om terug te betalen en je moet via allerlei procedures en via een curator proberen dat geld terug te halen zou u dit veel kunnen kosten aan advokaat enz. Misschien zelfs meer dan het geleende bedrag.

Reclame

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#19 , 02 aug 2024 15:55

Dus als ik het juist heb begrepen is een bankoverschrijving alleen met mededeling “lening + datum” niet voldoende
Dat is zeer magertjes, maar het is een begin
Komt nog steeds maar van één partij

En zoals eerder gezegd, bedrag klopt niet bepaald met wat er volgens u mee gekocht zou worden tenzij dat om een grote PV installatie op een kasteel gaat

Is die installatie ooit effectief geplaatst ?
Normale installatie kost een kwart tot een derde ...

Voor hetzelfde betaalt u hier een halve kilo coke ...

Marcus Aurelius

#20 , 02 aug 2024 17:16

Heeft u inmiddels contact gehad met de ouders van uw vriend?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Anoniem00001
Topic Starter

#21 , 03 aug 2024 02:35

Dus als ik het juist heb begrepen is een bankoverschrijving alleen met mededeling “lening + datum” niet voldoende
Dat is zeer magertjes, maar het is een begin
Komt nog steeds maar van één partij

En zoals eerder gezegd, bedrag klopt niet bepaald met wat er volgens u mee gekocht zou worden tenzij dat om een grote PV installatie op een kasteel gaat

Is die installatie ooit effectief geplaatst ?
Normale installatie kost een kwart tot een derde ...

Voor hetzelfde betaalt u hier een halve kilo coke ...
Natuurlijk heeft de installatie plaatsgevonden, en dat een maand na mijn overschrijving, de woning is van hun ouders maar omdat hij daar woont helpt hij ook aan het huishouden.

Anoniem00001
Topic Starter

#22 , 03 aug 2024 02:38

Heeft u inmiddels contact gehad met de ouders van uw vriend?
Nog niet, omdat de ze nu veel pijn hebben wil ik graag tot eind december wachten, misschien komen ze vanzelf mij aanspreken over de lening, zo niet ben ik van plan om eind december contact op te nemen, ze weten zelf ook dat ze van mij een lening hebben gekregen, aangezien de advocaat kosten hoog zijn zal het echt via onderling akkoord moeten gebeuren.

Ik hoop op een goede einde want 20 duizend is veel geld voor mensen onder de 30 die nog een huis moeten kopen en trouwen etc. De tijden waarbij je voor 100 duizend een heel mooie huis kon kopen zoals in de jaren begin 2000 is voorbij.

Ik ben hier met goede bedoelingen raad komen vragen, jammer dat sommige ervan uit gaan dat het voor illegale doeleinden gebruikt zou kunnen worden maar ik snap het wel.

Ik hoop op een goede einde en zal jullie ervan op de hoogte houden als het topic niet wordt gesloten

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#23 , 03 aug 2024 10:49

Nog niet, omdat de ze nu veel pijn hebben wil ik graag tot eind december wachten, misschien komen ze vanzelf mij aanspreken over de lening, zo niet ben ik van plan om eind december contact op te nemen,
Wachten gaan meer dan waarschijnlijk niet echt in uw voordeel uitdraaien ...

Ik ben hier met goede bedoelingen raad komen vragen, jammer dat sommige ervan uit gaan dat het voor illegale doeleinden gebruikt zou kunnen worden maar ik snap het wel.
Iedereen kan bij een overschrijving schrijven wat hij wil ...

Dat betekent in de verste verte niet dat wat er vermeld wordt, ook effectief is waar het geld voor overgeschreven wordt.
En in dit geval liggen geclaimd doel en de normale prijs daarvan nogal ver uit elkaar, wat dus bij velen (behalve bij u) de alarmlichten doet aangaan ...

Mensen in geldnood doen rare dingen.
Al aan gedacht dat de installatie mogelijk al gepland was, en uw vriend mogelijk geld én een excuus om het te krijgen nodig had :?:

Uw vraag, en uw antwoorden wijzen op een grote mate van naïviteit
Ik hoop voor u van niet, maar dat kan duur en zuur opbreken ...

basejumper

#24 , 18 aug 2024 13:54

Voorbeeld van hoe je een onderhandse lening aan een vriend juridisch correct doet. De gehanteerde werkwijze is dus inderdaad onvoldoende.
https://www.wikifin.be/nl/budget-betale ... redieten-6
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Anoniem00001
Topic Starter

#25 , 28 aug 2024 12:27

Hallo

We zijn nu inmiddels een maand verder, ik heb contact opgenomen met de familie, de 20 duizend euro was niet bedoeld voor zonnepanelen maar voor een personenwagen van het merk bmw die ze met het hele gezin hebben gekocht voor +- 30.000 euro waar ze nog dagdagelijks gebruik van maken.

Ik krijg mijn geld in december in 1 schijf terug.

Voorlopig is het nog 3-4 maandjes wachten .

Graag zou ik willen dat dit topic niet gesloten wordt zodat ik updates kan bezorgen.

Thomas_A

#26 , 28 aug 2024 12:36

Ik wil niet grof overkomen… maar als ik ergens nu al kan wedden dat het bedrag niet tijdig en volledig zal terugbetaald worden, durf ik er wel van mijn eigen geld op inzetten.

Te veel rode vlaggen. Hopelijk voor u heb ik ongelijk.

LeenW

#27 , 28 aug 2024 12:47

Hebben ze intussen al iets ondertekend?

Marcus Aurelius

#28 , 28 aug 2024 22:47

Ik wens u een goede afloop toe. Met iets op een vriendelijke niet-agressieve manier aanpakken kan soms wonderen doen....Onderwerp blijft open.....

Karel67

#29 , 30 aug 2024 23:58

Neen.

U bent geen erfgename en hebt derhalve recht op niets.
U kan uzelf evenwel als "schuldeiser" laten verklaren maar gezien er geen onderliggend contract is, maakt U geen schijn van kans om dit bedrag terug te eisen van de erfgenamen.
"De ouders wisten hiervan" is geen contract noch een overeenkomst.
Ik zou dit als een dure les beschouwen om alle toekomstige leningen die je geeft in een contract of overeenkomst te gieten.

Marcus Aurelius

#30 , 31 aug 2024 21:57

Blijf rustig en laat je niet opjutten. Niet iedereen heeft immers slechte bedoelingen. Uteraard moet u voorzichtig blijven en niet naïef zijn. Misschien voorzichtig voorstellen om toch al in maandelijkse schijven te beginnen. Waarom stellen zij december voor, enig idee?

Terug naar “Andere”