Onaangekondigde renovatie

Silke1994
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Onaangekondigde renovatie

#1 , 27 aug 2024 20:55

Ik woon in een appartement op het 1e verdiep. Ik heb een eigen voordeur met trap naar mijn appartement. Onder mij was vroeger een handelspand, dit wordt nu verbouwt tot 2 appartementen.
Vorige week ging ik even vragen of de muziek van de werkers stiller mocht gezien er geen isolatie hangt momenteel en ik lichtelijk hek werd van dagelijks boven een disco te wonen... wat ik niet verwacht had is dat de vakman begon over werken waarvoor hij bij mij binnen moet zijn? Nu blijkt dat ze mijn digitale meter, gas en water in de gezamelijke ruimte van de nieuwe appartementen willen hangen? Een volledig ander adres en inkom... ik belde de huurdersbond en volgens hen mag dit niet zomaar, mag ik de werken weigeren en hadden ze me dit schriftelijk moeten laten weten. Zonder te gaan klagen over de muziek hadden ze onaangekondigd aan mijn deur gestaan? Vandaag kwam de eigenaar (nadat ik vragen stelde over eat ik had vernomen) met een vakman binnen en wilde mijn meterstand, elecktriciteitskast en aansluiting intenet weten zitten en begon over allemaal kabels die verlegt moeten worden...

Dit wil ik dus echt niet en vind het enorm onlogisch klinken om alles in een volledig apart gebouw te hebben hangen waar ik niet aan kan zonder aan te bellen bij de onderburen? Ik vraag me ook af in hoever mijn digitale meter en alles op een ander adres mag hangen gezien ik een aparte deur en huisnummer heb? Iemand hier kennis van? Ik weet met gewoon weigeren dat ik op straat kan komen te staan en gezien ik zwanger ben (en een zware zwangerschap heb waar ik vooral moet rusten) is dat ook het laatste wat ik wil... helaas is in januari de 6e huurverjaardag en kunnen ze het contract zo stopzetten... ik zal ook in januari bevallen dus alles komt op een verschrikkelijk moment. De grote werken willen ze trouwens in december laten plaatsvinden...

LennieK

#2 , 28 aug 2024 09:36

De verhuurder kan niet zomaar een opzeg geven he. Als ik het goed lees woon je er in januari 6 jaar?

Er zijn een aantal verschillende opzegmogelijkheden;

- opzeg voor eigen bewoning: verhuurder moet jou 6 maand de tijd geven om iets nieuws te zoeken. Opzeg gaat in de eerste dag van de maand die volgt op het ontvangen van het aangetekend schrijven
- opzeg voor grondige renovatiewerken: idem als hierboven
- opzeg zonder motivatie: is het nu al te laat voor. De opzeg zou moeten eindigen op het einde van een driejarige periode en moet minstens 6 maand op voorhand gegeven worden

Wat daarnaast altijd kan is een minnelijke overeenkomst tussen huurder en verhuurder. Met andere woorden, als je iets op papier zet en huurder en verhuurder ondertekenen dit, dan is dit document bindend. Let dus op met wat je tekent

Meeboo

#3 , 28 aug 2024 09:53

aannemer mag ook niet zelf de meters verplaatsen. dat moet door de energiemaatschappijen gedan worden

Reclame

mava105

#4 , 28 aug 2024 17:00

Tenzij het geen meters zijn van de nutsmaatschappij maar TUSSENMETERS.

Freec

#5 , 28 aug 2024 17:46

Dit wil ik dus echt niet en vind het enorm onlogisch klinken om alles in een volledig apart gebouw te hebben hangen waar ik niet aan kan zonder aan te bellen bij de onderburen?
Dat mag inderdaad niet.

Gas-elektr en watermeter moeten steeds bereikbaar zijn door de huurder.

Het kan bvb niet, dat je afhankelijk bent van je onderbuur om de hoofdkraan dicht te draaien bij een waterprobleem

KJ86

#6 , 29 aug 2024 09:15

Ze kunnen TS een sleutel geven van de andere ingang, dan is dat probleem opgelost.

@ TS

Ik denk niet dat je daar iets aan kunt doen, het wordt immers besloten door een macht waar dat de verhuurder geen controle over heeft. Je kan contact opnemen met Fluvius om te informeren of dat er uitzonderingen worden toegestaan maar voor zover ik weet, is het standaardprocedure om de meters van een appartementsgebouw te verzamelen.

Terug naar “Huren”