Pandwissel

Rover
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Pandwissel

#1 , 28 aug 2024 08:28

Dag allen,

Wat ik online lees en begrijp over wat een pandwissel is en hoe dat werkt, komt niet overeen met hoe onze bank de pandwissel toepast op ons dossier. Ik ben benieuwd naar jullie mening/advies.

De context: We verkopen een appartement voor 260.000 euro. Daarop loopt nog een hypothecaire lening met ca. 50.000 euro openstaande schuld. Tegelijkertijd kopen we een huis voor 280.000 euro + 200.000 euro geschatte renovatiekosten. De aktes zullen op dezelfde dag getekend kunnen worden. We hebben daarnaast nog 50.000 euro eigen middelen. We zouden dus 190.000 euro moeten lenen: 500.000 (aankoop + kosten + renovatie) - 310.000 (260 + 50 eigen middelen)

Mijn interpretatie van de pandwissel: Kunnen we die 50.000 euro die we nog in de oude hypothecaire lening van het appartement hebben openstaan niet "pandwisselen" naar het nieuwe huis, waardoor we daarvoor dan "slechts" een lening van 140.000 euro moeten aangaan? De voorwaarden (looptijd en rentevoet) voor die 50.000 euro blijven onveranderd, de 140.000 euro lenen we uiteraard aan de nieuwe, huidige voorwaarden.

Hoe de bank het ons uitlegt: We moeten een nieuwe hypothecaire lening aangaan voor 190.000 euro, en de openstaande schuld van 50.000 euro blijft behouden en moet gewoon verder maandelijks afbetaald worden om het fyscaal voordeel te behouden (woonbonus). De pandwissel betekent enkel dat de bank het nieuwe huis als onderpand voor die openstaande schuld krijgt, ipv het verkochte appartement, maar heeft verder geen invloed op het financieringsplan van de nieuwe aankoop.

Ik heb dit reeds in verschillende gesprekken met de bank aangehaald, maar onze adviseur slaagt er niet in me helder en duidelijk te uit te leggen dat zij het juist heeft, terwijl ik online* toch andere info vind. Hoe moet ik de pandwissel nu echt interpreteren? En indien ik gelijk zou hebben, hoe kan ik dat dan best bij onze bank aanbrengen? Alvast erg bedankt voor jullie advies!

* bvb https://www.woonhypotheek.be/advies-exp ... delen-213/ en https://www.hypotheekwinkel.be/tweede-w ... andwissel/

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#2 , 28 aug 2024 15:46

U rekent zich rijk met geleend geld ...
Politieke carrière starten misschien ? :mrgreen:

U heeft enkel 260 K voor app als de lening blijft lopen
+ 50K eigen extra inbreng
= 310 K

Aangezien nieuw huis + renovatie + kosten 500 K is, moet u bijkomend nog 190 K bij lenen:
500 - 310 = 190

én dan blijft de oorspronkelijke lening doorlopen (wat u ook fiscaal voordeel blijft opleveren)

Of anders gezegd:

U heeft 210 K van het app
260 - 50 openstaande schulden = 210

U heeft nog extra eigen inbreng van 50 K
210 + 50 = 260

Nieuw huis: 500 K

U heeft dus 240 K nodig onder vorm van een of andere "lening", geen 190, geen 140 ...
Maar daarvan heeft u er al 50 geleend
Dus nog 190 bij lenen ...

Rover
Topic Starter

#3 , 28 aug 2024 20:46

Bedankt Inazuma, dat is nu werkelijk de eerste keer dat ik het echt snap. Dus ik mag/moet mijn bankadviseur toch iets meer vertrouwen.

En dat rijk rekenen, met geleend geld dan nog, is dat niet wat alle groten der aarde doen? 😋

Heel erg bedankt nog eens, wij kunnen met een gerust hart verder nu.

Reclame

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#4 , 29 aug 2024 07:42

En dat rijk rekenen, met geleend geld dan nog, is dat niet wat alle groten der aarde doen? 😋
Er is nog een jobke open als nieuwe premier
Of als nieuwe minister van financiën :wink:

Succes met de verbouwingen

Terug naar “Kopen”