Ik heb recent het ontwerp voor mijn personenbelasting als zelfstandige ontvangen voor het jaar 2023. Nu blijkt dat ik plots veel meer belastingen moet betaal dan voorzien en wou eens horen of dit de verantwoordelijkheid van mijn boekhouder is.
Eind september 2023 kreeg ik een tussentijds overzicht na het afsluiten van Q3 met een prorating voor heel 2023.
Hierin vermeld de boekhouder letterlijk het volgende:
De 12de maand van dat jaar ging ik niet meer als zelfstandige in hoofdberoep zijn dus vandaar de 11 maand.Volgens het ontwerp heeft u na 9 maanden een winst van +/- € 44.300,00
Als we dit resultaat prorateren naar 11 maanden, zou u een winst hebben van +/- €54.100,00. Op dit resultaat zou u ongeveer € 10.000,00 belastingen moeten betalen.
We stellen voor om een voorafbetaling te doen voor 20 december 2023.
We hebben het resultaat maar geprorateerd naar 11 maanden gezien de laatste maand u gaat werken als werknemer en de inkomsten dus een stuk lager gaan zijn als zelfstandige.
Nu blijkt bij het opmaken van de personenbelasting dat ik niet € 10.000,00 maar € 21.255,14 moet betalen, wat dus een gigantisch verschil is en geld dat ik ook niet meer beschikbaar heb (omdat ik er van uit ging dit niet nodig was voor de belasting).
Bij navraag aan de boekhouder hoe dit komt is de reactie
Nu vind ik dit persoon wel een grote fout, waar de boekhouder precies rap probeert over te gaan door zich te excuseren. Daarom wou ik eens navragen of ik mijn boekhouder hier voor verantwoordelijk kan stellen en te zorgen voor een oplossing waarbij ik de €11.000 kan krijgen zonder zelf dit uit de grond te moeten toveren.Ik wil even verduidelijken dat er inderdaad een extra voorafbetaling van €10.000 vereist was, wat mogelijk niet helemaal duidelijk is overgekomen in de memo die destijds door mij is opgesteld.
Ik besef dat deze communicatie wellicht beter had gekund en wil mijn excuses aanbieden voor de verwarring die hierdoor is ontstaan.