Dag,
Hopelijk iemand die ons kan adviseren.
In 2020 heeft mijn man een horecazaak overgekocht met zijn eenmanszaak (maar in praktijk was zijn zus er ook bij betrokken). Dit was een korte periode tot februari 2021 en dan is die horeca overgegaan op een BV waar ook zijn zus medezaakvoerder van werd. Ondertussen werd wel alles afgesloten op de BV.
Fast forward naar 2022 is die horecazaak op de klippen gelopen door slecht beleid van zijn zus en werd de horeca opgedoekt. Mijn man had zich ver daarvoor al uitgeschreven uit die BV omdat hij door had dat hij een fout had gemaakt. Hij was geen zaakvoerder meer. Ondertussen is die BV ook failliet verklaard.
Zijn zus betaalde nooit de afgesproken wekelijkse afbetaling voor de koop van de horecazaak waardoor de curator bij ons persoonlijk is komen kloppen m, gezien die koop via de eenmanszaak is gegaan. Er is nog een openstaande schuld van €14.000 voor de koop van het restaurant, een schuld van Eneco van €10.000, een schuld van Acerta van vermoedelijk €12.000 en een schuld van Fedris van €8.000. De schuld van de koop en acerta wordt elke maand afbetaald door ons. De schuld van eneco en fedris worden ook afbetaald door de zus van mijn man.
Nu heeft de curator die was aangesteld voor de schuld van de koop mijn man gedagvaard omdat hij hem failliet wil verklaren, omdat hij op aanraden van de boekhouder zijn vroegere eenmanszaak heeft gesloten. De curator gaat er vanuit dat we niet meer kunnen betalen, wat niet zo is. Mede onze schuld omdat we hem 4 maanden niet hadden betaald, maar dat geld staat netjes op onze spaarrekening dus kan gewoon betaald worden. Hij heeft €490 van de rekening geblokkeerd, maar we kunnen ook niet aan onze andere rekening. De bank heeft alles geblokkeerd.
Nu hebben wij nooit een persoonlijk faillissement gewild. Alleen vragen we ons af of dat misschien toch geen slecht idee is. Het enige wat ons tegenhoudt is dat mijn man in 2022 een nieuwe BV is gestart omdat hij zelfstandige is geworden in hoofdberoep. Die activiteit gaat heel goed en de inkomsten mogen er zijn. Ikzelf ben ook zaakvoerder ondertussen en hebben we schrik dat de curator toch een manier vindt om aan die BV te komen.
Ook zijn er dingen gekocht geweest op de nieuwe BV voor ons thuis en we vragen ons af of hij die dan ook in beslag mag nemen. We hebben 2 auto's waarvan 1'tje gekocht op de BV en de andere gekocht via lening op naam van mijn vader (kregen geen lening omdat te kort zelfstandig) maar ingeschreven op de BV. De BV betaald die lening ook af aan mijn vader. Zouden ze aan die auto kunnen komen? Voor de rest hebben we geen waardevolle dingen buiten onze meubels en spullen van ons zoontje. In een andere forum las ik dat een curator ook je huurcontract kan opzeggen. In hoeverre gebeurd dat ook?
We weten dat het niet weinig geld is dat schuldig is, maar hebben wel altijd de motivatie gehad om die te betalen. Nu nog steeds.
Dit alles bespreken we uiteraard ook met onze advocaat, alleen zouden we toch meer adviezen wensen.
Alvast bedankt!