Gewaarborgd inkomen tijdens ziekte

Frank1982
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gewaarborgd inkomen tijdens ziekte

#1 , 21 aug 2024 13:45

Beste

Ik ben tijdens mijn eerste maand van tewerkstelling 4 dagen afwezig geweest wegens ziekte. De werkgever weigert deze 4 dagen te betalen wegens een ziekte binnen de eerste maand. Ik ben echter een bediende met een contract van onbepaalde duur en volgens mij heb ik recht op een gewaarborgd inkomen vanaf de eerste dag. Bedankt voor uw feedback

Thomas_A

#2 , 21 aug 2024 14:11

Er is geen reden waarom je bij ziekte in de eerste maand geen recht zou hebben op gewaarborgd loon.

Is het een beetje een bedrijf van een deftige grootte, met een HR-dienst of loonberekening door een sociaal secretariaat? Dan zou dit me verbazen.

Hou er alleen rekening mee dat de opzegperiode nog niet lang is als je werkgever je zou ontslaan.

Marcus Aurelius

#3 , 21 aug 2024 16:52

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Werknemer1

#4 , 21 aug 2024 21:48

De enige reden waarom je werkgever je ziektedagen niet zou moeten betalen is als je je ziekteattest niet tijdig bezorgd zou hebben (volgens de procedure dus die je in het arbeidsreglement kan terugvinden). Als je je attest laattijdig bezorgd, heb je namelijk géén recht op gewaarborgd loon voor je ziekteperiode. Dit heeft inderdaad echter niks te maken met het feit dat je ziek bent binnen de eerste maand van tewerkstelling. Wat dat betreft zou je werkgever enkel gelijk hebben als je als bediende een contract van bepaalde duur zou hebben voor een duur van maximaal 3 maanden.

Een andere mogelijke reden: indien je een ziekteattest kon voorleggen, maar je afwezig was omwille van een ingreep die je bij je tandarts of dokter had gepland tijdens de werkuren, maar dit ook naast de werkuren kon worden ingepland, heb je ook geen recht op gewaarborgd loon. Gewaarborgd loon moet betaald worden als je omwille van onvoorziene omstandigheden (een ongeval of ziekte) niet kan werken.

jefke007

#5 , 22 aug 2024 23:21

Tot een jaar of 15 geleden was het zo dat in de eerste 30 dagen van een contract er geen gewaarborgd loon door de werkgever moest betaald worden.
Mogelijk maakt de werkgever daardoor die vergissing

In de huidige wetgeving moet er wel gewaarborgd loon betaald worden.

Blaatpraat

#6 , 10 okt 2024 08:38

Dit is gewijzigd sinds het eenheidsstatuut in 2014.
Voorheen was het inderdaad zo dat er de eerste 30 dagen geen loon tijdens ziekte diende betaald te worden.
Nu... als deze niet wilt betalen, wilt dit zeggen dat uw ziekenfonds zou moeten betalen volgens hem, en dat zullen deze ook niet doen.

Dus, wat zou ik doen (in die volgorde):
1) Werkgever aansporen om toch te betalen, met uitleg dat de wet veranderd is sinds 2014
2) Uitkering aanvragen bij ziekenfonds, welke sowieso zal geweigerd worden
3) Via sociale dienst of juridische dienst van ziekenfonds de werkgever contacteren
4) Het zo laten (voor 4 dagen geen loon zou ik niet naar de rechtbank trekken)

Terug naar “Loon”