Heraanleg straat - Haag tot rooilijn

nick 48
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Heraanleg straat - Haag tot rooilijn

#1 , 20 aug 2024 17:51

Hoi,

ze gaan hier de volledige straat heraanleggen, riolering, gemengd fiets en voetpad enz, werken moeten klaar zijn mei volgend jaar want onze straat is een belangrijke aanrijroute voor een naburig mega festival... ..
Nu ligt voor/naast mijn oprit nog een stukje braak dat dient als extra parkeerplaats maar daar verdwijnt dus een stuk van door de aanleg van een gemengd fiets en voetpad.
Bij de heraanleg is gekozen om een gemengd fiets en voetpad aan te leggen langs de kant van de straat waar de meeste opritten, deze kant zowat 30 de andere kant amper 10, dus veiligheid is geen prio hier blijkbaar, sterker, dat idee is er slechts enkele jaren geleden gekomen nadat ze in 2016 de voorbereidende werken van nieuwe nutsleidingen al hadden gedaan waardoor ze dat nu nog is opnieuw mogen doen aan de andere kant vd straat...
Goed huisvaderschap met de budgetten van de maatschappij dus NOT, maar dat ter zijde...
Het probleem is dat onze buur vlak naast onze oprit, op de scheiding vanaf de woning een haag van 2.5M hoog staan heeft die doorloopt tot aan de rooilijn EN hij heeft zo een grote elektrische poort die open draait, maw moest die haag weg zijn belemmert die poort nog altijd het volledige zicht...
Nu kan ik door dat stuk van 2m braakliggende grond voor mijn voortuin nog net kijken of het veilig is om de straat (achterwaarts) op te rijden, echter wanneer dat fietspad er ligt is er niks afstand tussen de haag en dat fietspad, maw dan zie ik gewoon niets als ik mijn oprit achterwaarts wil afrijden.
Voorwaarts gaat niet, er is niet genoeg plaats om te keren en achterwaarts de garage binnen rijden loopt ongetwijfeld is fout af...
Dus gewoon een zeer onveilige situatie naar dat fietspad maar ook voor het oprijden van de rijweg...
Aan de andere kant van mijn buur is net hetzelfde probleem
Ik heb hem al is aangesproken toen hij dit jaar die haag aan mijn oprit aan het snoeien was, zijn reactie, zet aan de overkant een spiegel dan kan je zien..
Sorry maar achterwaarts van je oprit rijden en dan nog is in je achteruitkijkspiegel in een spiegel aan de overkant van de straat kijken om te zien of er geen fietser of voetganger afkomt is echt geen oplossing...
Bij de buurtvergadering over de heraanleg heb ik de verantwoordelijke ambtenaar hierover aangesproken want ik ben van mening, zij wijzigen de situatie, zij moeten dit oplossen, zodat ik en de andere buur een burenruzie vermijden.
De reactie van die ambtenaar, bwa maar dan moet ik die ** ambtenaar aanspreken, die moet dan langs gaan, dan moeten we hem x tijd geven om die haag af te doen, als hij dat niet doet moet diezelfde ambtenaar terug gaan, moeten we hem weer tijd even, dan naar het college enz...mijn reactie, ok begin er dan maar direct aan als dat zo lang duurt.. Toen werd het stil draaide hij wat rond en was hij weg...
Ik heb dit reeds gemeld aan de gemeente via mail (nog geen reactie gehad) maar wil dit niet laten liggen, als dat fietspad er is en ik rij per ongeluk een fietser aan omdat ik hem niet zie afkomen ben ik de pinuet...
Ik had ook op de buurtvergadering gevraagd om op dat gemengd fiets en voetpad een snelheidsbeperking van 25kmh te voorzien zodat speedpedelecs en speedpedelecs niet toe te laten omdat er zoveel opritten gekruist worden.. Reactie, bwa maar in theorie moeten die op de baan rijden (klopt niet want in een zone 50 mag die speedpedelec kiezen) en theorie en praktijk zijn verschillend wetende dat ze zo een groenbakken op de baan installeren als verkeersremmende maatregel...
Wat kan ik best doen en is het idd de taak van de gemeente in dit geval om te zorgen dat die buur de haag af doet, ik wil die burenruzie vermijden maar als het moet zal ik zeker stappen ondernemen...
Ter info, parallel aan mijn oprit heb ik ook zo een haag staan maar die staat een 8m van die oprit weg, daar heb ik al van beslist die weg te doen zodat het zicht beter wordt maar blijkbaar mag je een haag dus ook niet zomaar meer uit doen of afdoen, ook daar heb ik navraag gedaan bij de gemeente, wat voor een kafkajaanse ambtenarij hebben wij toch.....

Nick...

LeenW

#2 , 20 aug 2024 18:02

Misschien even concretiseren wat hier uw vraag is?

nick 48
Topic Starter

#3 , 20 aug 2024 18:43

Zijn er maximum hoogtes voorzien voor een haag, ik weet dat op gevaarklijke kruispunten een hoogte van ik dacht 80cm de regel was, geldt dit ook voor opritten, hagen aan de rooilijn ?
is het de taak van in dit geval de gemeente om die buur aan te spreken en die haag in orde te brengen ?
Is het alternatief de wijkagent ?
ik wil eigenlijk vermijden dat ik zelf naar het vredegerecht moet of een advocaat dien aan te spreken en zo dus een burenruzie kan vermijden...
wat zijn mijn opties..

nick

Reclame

lukasi

#4 , 21 aug 2024 14:23

Een haag mag op de perceelgrens maximaal 2 meter hoog worden en dit binnen een zone van 2 meter met die perceelgrens.
Voor een haag op de rooilijn of tot tegen de rooilijn is er een beperking van hoogte tot 1 meter indien deze zich bevind in de nabijheid van een kruispunt en of een baan met naastliggend fietspad/voetpad ( laatste wordt heel dikwijls over het hoofd gezien)
Als je buur zijn haag 2.50 hoog is en je rijdt met het afrijden van je perceel een fietser aan, is hij verantwoordelijk.

nick 48
Topic Starter

#5 , 22 aug 2024 12:35

Beste,

hartelijk dank hievoor.
Kan ik hier de gemeente de hete kastanjes uit het vuur laten halen, zij doen de heraanleg, zij moeten het maar regelen met de buur, dit om burenruzie te vermijden.

Nick

Terug naar “Administratief recht”