Verplichte domicilie?

Joost789
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verplichte domicilie?

#1 , 17 aug 2024 15:42

Hallo,
Ik ben nog student en ten laste van mijn ouders. Ik wil gaan samenwonen met mijn partner in Mechelen. Hij gaat het contract ondertekenen en zijn domicilie daar zetten. Ik ga 2 dagen per week bij mijn ouders blijven.
Als ik het contract mee onderteken moet ik mijn domicilie daar ook zetten? Als ik het niet onderteken maar daar 5 dagen ga verblijven moet ik mijn domicilie daar zetten?

mava105

#2 , 17 aug 2024 16:07

Een domicilie MOET steeds staan op de plaats waar je het meest verblijft (waar uw bed staat) en hangt niet af van wiens naaml op het contract staat

Sirkii

#3 , 17 aug 2024 16:14

Pragmatisch blijven: zolang je studeert hou je je domicilie thuis. Is meestal financieel voordeliger. Als je werkt en gaat samenwonen dan domicilie natuurlijk verzetten.

Reclame

Joost789
Topic Starter

#4 , 17 aug 2024 16:20

Maar dus pragmatische gezien,kan ik dan het huurcontract tekenen,zonder daar automatisch gedomicilieerd zijn ?

LeenW

#5 , 17 aug 2024 16:26

Er zijn twee aparte zaken waar u rekening mee moet houden:
1) De wetgeving, die altijd primeert
2) Het huurcontract

Joost789
Topic Starter

#6 , 17 aug 2024 17:50

Pragmatisch blijven: zolang je studeert hou je je domicilie thuis. Is meestal financieel voordeliger. Als je werkt en gaat samenwonen dan domicilie natuurlijk verzetten.
Maar dus pragmatische gezien,kan ik dan het huurcontract tekenen,zonder daar automatisch gedomicilieerd zijn ?

basejumper

#7 , 17 aug 2024 19:05

Beste

Wat is de toegevoegde waarde dat u dat contract mee zou tekenen. U heeft geen inkomen om deel te nemen aan de kosten er van. Als student bent u financieel afhankelijk van uw familie en om die reden wordt fiscaal aanvaard dat u deel blijft uitmaken van die familie al woont u ‘op kot’.
Als student kan u dus perfect 5 dagen per week bij uw lief wonen zonder er gedomicilieerd te moeten zijn. Indien u een huurcontract tekent lijkt me dat de fiscale aanvaarding te doorbreken met potentieel ongewenste gevolgen. ( niet meer ten laste thuis, gemeenten die niet geneigd zijn inkomstenloze studenten te domicilieren enz)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Joost789
Topic Starter

#8 , 17 aug 2024 20:07

Beste

Wat is de toegevoegde waarde dat u dat contract mee zou tekenen. U heeft geen inkomen om deel te nemen aan de kosten er van. Als student bent u financieel afhankelijk van uw familie en om die reden wordt fiscaal aanvaard dat u deel blijft uitmaken van die familie al woont u ‘op kot’.
Als student kan u dus perfect 5 dagen per week bij uw lief wonen zonder er gedomicilieerd te moeten zijn. Indien u een huurcontract tekent lijkt me dat de fiscale aanvaarding te doorbreken met potentieel ongewenste gevolgen. ( niet meer ten laste thuis, gemeenten die niet geneigd zijn inkomstenloze studenten te domicilieren enz)
Ja ik wil wel vermijden dat ik niet meer te lasten aan mijn ouders ben,maar ik wil graag wel ook tekenen voor mijn rechten en plichten met het appartement,maar ik weet dus niet of dat het tekenen iets veranderd of niet

puttemanp

#9 , 18 aug 2024 11:47

Als je het contract ook ondertekent, ben je hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de huur.
Als je partner stopt met betalen, kan de eigenaar bij jou komen aankloppen voor de betaling van de huur.

Marcus Aurelius

#10 , 18 aug 2024 13:26

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

ongelukbelaagd

#11 , 19 aug 2024 13:26

Beste

Ja ik wil wel vermijden dat ik niet meer te lasten aan mijn ouders ben,maar ik wil graag wel ook tekenen voor mijn rechten en plichten met het appartement,maar ik weet dus niet of dat het tekenen iets veranderd of niet
Wat bedoel je met dat je niet meer ten lasten van je ouders wil zijn?
Hoe kan je voor een huurcontract tekenen als je geen inkomen hebt? Ga je mee de huurwaarborg betalen? Ga je maandelijks mee de huur, nutsvoorzieningen, kosten voor levensonderhoud betalen?
Wat ga je doen als je partner uit het appartement trekt? Dan moet jij verder blijven betalen. Kan je dat?
Waarom wil je je domicilie bij je partner zetten?

Thomas_A

#12 , 19 aug 2024 13:40

TS wil “vermijden dat hij niet meer ten laste staat van zijn ouders”. Met andere woorden hij wil nog wel ten laste blijven.

Terug naar “Huren”