Wat is er veranderd:
1. De bomen staan in mijn voortuin. Aan de andere zijde van de straat zijn alle bomen (bos) recent gekapt en werden er 3 huizen gebouwd. Mijn bomen staan nu vrij ...
2. 4 jaar geleden zijn er 3 bomen van + 10 meter reeds op mijn huis gevallen. Die waren ook veilig. Toch lagen ze erop.
Ter info:
1. ik heb een geklasseerde bomenrij van 30 meter diep op de perceelsgrens. Ik laat liefst zo veel mogelijk bomen staan. Mijn achtertuin staat (van 50 m. tot 100m. diep van ons perceel staat ook vol. Die staan natuurlijk voldoende ver om niet op mijn huis te vallen.
2. wanneer de 3 bomen op mijn huis vielen lagen er ook gelijk zo'n 30 in mijn tuin. Kan gebeuren maar fijn is iets anders.
Bomen staan nu vrij omdat de bomen aan de overkant recent zijn gekapt.
Laat door een boomverzorger een stabiliteitsproef uitvoeren ( kostprijs rond de 600€ ) en gaat daar naar de gemeente dat door een VERKEERD MENSELIJK INGRIJPEN, je nu labiele bomen hebt.
Verwijs ook naar de 3 bomen die 4 jaar geleden spontaan zijn neergegaan door ....
Als je de oorzaak weet, vermelden. Gegarandeerd dat je bouw van 2001 hiervan deels de oorzaak kan zijn nl veranderde grondwaterspiegel, verhogen, verlagen van reliëf en of aanleggen van verhardingen waardoor er graafwerken zijn uitgevoerd in de kroonprojectie.
Als je bouw is vergund, als je verhardingen zijn vergund dan is het logisch dat alle nadelige gevolgen daarvan invloed hebben op de vitaliteit en levensvatbaarheid van de bomen.
Opgelet , het is wel handig om te weten over welke bomen je het hebt. Sommige soorten zijn veel gevoeliger aan reliefwijzigingen dan andere en dan spreek ik over een wijziging van 5cm in plus of min.
Schakel een boomverzorger in voor een VTA en een trekbelasting.
Elke advocaat die ik ken en zich in deze materie heeft geschoold, schakelt sowieso een boomverzorger in voor een deskundige verslag.
Zelf meegemaakt met een weigering tot velling van 20 eiken. Volgens ons was het risico op spontaan neergaan te groot. Gemeente weigerde kapvergunning. Technisch verslag laten opmaken door erkend boomverzorger. Strikt advies om te kappen met hoogdringendheid. Eerste storm zijn ze alle 20 neergegaan. Gemeente is verantwoordelijk gesteld en mocht alle schade betalen.