Onze woonblok bestaat uit 6 appartementen, 3 aan elke zijde, met erbovenop een penthouse. Er werden dakrenovatiewerken op het dakgedeelte van de penthouse uitgevoerd tijdens dewelke lekken zijn ontstaan in mijn appartement, dat deels bedekt is door de penthouse en deels door een open dakgedeelte los van de penthouse. Het open dakgedeelte boven mijn appartement komt eveneens in aanmerking voor renovatie want versleten. Dito open dakgedeelte is formeel enkel toegankelijk hetzij via de brandladder (acrobatenwerk, niet aanbevolen) of via de terras van de penthouse waarbij om het akkoord van de eigenares van de penthouse dient gevraagd om er toegang toe te krijgen via diens penthouse terras. Technisch kan men ook vlot op dit open dakgedeelte terecht via een stabiele ladder vanuit het balkon van mijn appartement.
Onlangs had ik de eigenares verzocht toegang te krijgen via haar penthouse met de bedoeling om 3 acties uit te voeren : (1) opmeten oppervlakte v/h open dakgedeelte; (2) lokalisatie vochtplekken in mijn appartement geëxtrapoleerd naar de open dakoppervlakte toe; (3) foto’s nemen van verdachte toestanden op de dakhuid die waterinfiltratie kunnen veroorzaken. De toegang via de penthouse wordt mij door de eigenares ontzegd uit “veiligheidsoverwegingen”, wat bij problemen in vorige jaren nooit het geval was. Ik heb dan zelf, op eigen initiatief en risico, een eigen ladder gebruikt om via mijn achterbalkon tot op het open dakgedeelte te geraken, wat mij vlot lukte, en deze acties uit te voeren tot woede van de verbaasde eigenares van de penthouse die dreigde met het opbellen van de politie wegens stalking. Ik heb de syndicus toen niet betrokken bij mijn actie. Ik vermoed dat de eigenares bezig is met activiteiten (terrasvernieuwing) die niet zijn gemeld aan de Vereniging van Mede-Eigendom en geen pottenkijkers duldt, doch voorlopig heb ik daar geen formeel bewijs van.
Ik zit met de volgende vragen :
1. Kan de eigenares van de penthouse een monopolie doen gelden op het betreden van mede-eigenaars van het open dakgedeelte waarmee zij trouwens geen enkel fysieke band heeft i.t.t. de mede-eigenaars waarvan het appartement rechtstreeks onder dit open dakgedeelte is gevestigd?
2. Ik ben ook mede-eigenaar van dat open dakgedeelte dat behoort tot de gemeenschappelijke delen van het gebouwencomplex, net als de eigenares van de penthouse, toch? Ik ben van mening dat ik in geval van daklekken het recht heb om een inspectie uit te voeren op het open dakgedeelte naar de oorzaak, lokalisatie en preventie van deze lekken. Ik vind het wel normaal om de eigenares vooraf te verwittigen van de datum van betreden van het open dakgedeelte (respect voor privacy). Heb ik het bij het rechte eind en wat zegt de wetgeving hierover?