Online games - Steam meerdere pc's op 1 account

Nick_
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Online games - Steam meerdere pc's op 1 account

#1 , 16 aug 2024 18:34

Goedenavond, net nieuw hier omdat ik in discussie lig met Steam, een onderdeel van Valve Corporation.
Het probleem is dat ik thuis een mancave heb met meerdere gaming pc's en ik regelmatig eens vrienden over de vloer krijg.
Nu willen wij soms gewoon een potje gamen (niet dezelfde games) maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan.
Als ik een game aan het spelen ben kan er niemand anders een ander game (via mijn account op Steam) spelen op een andere pc.

Volgens steam kan er maar 1 iemand tegelijk een game spelen en niet meer omdat dit ingaat tegen het deel beleid van hun Subscriber agreement.

Volledig mee akkoord dat zij hun diensten moeten beschermen MAAR...

De pc's zijn allemaal van mij, deze staan allemaal op 1 adres (namelijk mijn thuisadres) en de games zijn allemaal legaal aangekocht op Steam zelf door mij.
Dit zijn rond de 20 games aan 50 tot 80 euro het stuk, dus dit kan al tellen...

Als ik fysieke exemplaren had gekocht van de game zelf was er geen enkel probleem geweest en hadden wij dit gewoon kunnen doen.

Ik zit met dit punt dus serieus gewrongen en voor ik echt zou verder gaan wil ik hier graag wat meer info over inwinnen.
Hoe zit dit wettelijk? Want nu heb ik geen recht om iets te gebruiken waarvoor ik dus wel betaald heb. (zo voelt het toch...)

Nog een kleine offtopic erbij; Na dit voorval beginnen mij nog andere dingen binnen te schieten.
Stel nu voor dat zij met deze diensten stoppen? Of failliet gaan? Of.....?
Wat gebeurd er dan met de mensen die hier toch een game hebben gekocht? Want zonder het programma van Steam zelf kan je de games niet opstarten.

Hopelijk kan iemand me hier wat meer uitleg over geven.

Dank en groet,

Nick

LeenW

#2 , 16 aug 2024 18:37

Lees hun voorwaarden na, maar op het eerste zicht zou ik denken dat het delen van uw account met andere spelers verboden is?

Nick_
Topic Starter

#3 , 16 aug 2024 19:46

Lees hun voorwaarden na, maar op het eerste zicht zou ik denken dat het delen van uw account met andere spelers verboden is?
Inderdaad, het delen van mijn account naar andere gebruikers is verboden.
En het delen van mijn account doe ik nooit, en naar niemand...
Maar als mijn zoontje (of een vriend) een game wil spelen op 1 van mijn pc's, die juist naast mij staat, kan dit niet als ik al aan het gamen ben.

Dit is toch gewoon absurd?

Reclame

LeenW

#4 , 16 aug 2024 22:12

Absurd of niet speelt geen rol als u die algemene voorwaarden aanvaard hebt.

Zelfs al zou er een uitzondering zijn voor familieleden, zie ik niet in hoe Steam kan controleren of het een familielid, vriend of zelfs betalende derde kan zijn.

Nick_
Topic Starter

#5 , 16 aug 2024 22:40

Absurd of niet speelt geen rol als u die algemene voorwaarden aanvaard hebt.

Zelfs al zou er een uitzondering zijn voor familieleden, zie ik niet in hoe Steam kan controleren of het een familielid, vriend of zelfs betalende derde kan zijn.
Toch niet zo zeer.
Ik weet in België, dat wanneer zelfs iets in de voorwaarden staat, dit alsnog tegen de wetgeving kan in gaan.
In dat geval vervallen ook deze voorwaarden zelfs al zijn deze goedgekeurd door de gebruiker.

Dus hierbij mijn vraag of dit ook legaal is?

lukasi

#6 , 17 aug 2024 08:54

ja
bescherming van hun produkt.
Je zal bij het downloaden ook een sleutel hebben moeten installeren en die kijkt na of je programma 1 legaal is en 2 niet in gebruik is op andere computers.
Je had een account moeten openen met meerdere gebruikers simultaan.

LeenW

#7 , 17 aug 2024 09:05

Ik kan geen wetgeving bedenken die dit zou verbieden.

basejumper

#8 , 18 aug 2024 13:48

Beste

elke log on wordt toebedeeld aan 1 gebruiker. Je kan dus niet X aantal gebruikers gelijktijdig jouw log on laten gebruiken. want of die nu thuis in je mansave op 1 fysieke locatie zitten dan wel op X aantal verschillende locaties maakt niet uit. Het is een online game. Ena ls er X aantal willen op spelen dan gaan er X aantal mensen een toegang moeten kopen. Jij hebt betaald voor jouw toegang. Niet om er X aantal anderen toegang tot te geven. En als jij speelt kan er niemand anders gelijktijdig met jouw account spelen. logisch toch? Elke It applicatie voorziet dat je je paswoorden moet beschermen en niet mag delen. Weet ook dat vandaag misdaadmilieus de chatfunctie van spelletjes gebruiken als communicatie tools. Indien vroeg of laat 1 van je vrienden via dat kanaal berichten verstuurd en de CCU komt daar op uit, zal je ook niet moeten vertellen dat jij het niet was...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

peperkoek

#9 , 18 aug 2024 20:01

U vrienden hebben ook een steam account? Dan zou je via de gezinsbibliotheek kunnen delen naar de andere pc's. Zo doen wij dat. Je kan niet elk hetzelfde spel spelen, maar zij kunnen dan spellen van u 'ontlenen' en op die moment spelen.

treesje58

#10 , 20 aug 2024 19:59

Beste,

Beetje opzoekwerk bespaart u veel gekronkel.

Tenzij je de games enkel online kan spelen heeft steam ook een offline mode voor als je bv. geen internet hebt.

Zet alle toestellen in offline mode en het zal allemaal werken.

Terug naar “E-commerce”