Scholingsbeding

RobinS0425
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Scholingsbeding

#1 , 14 aug 2024 18:58

Beste forumleden,

Ik heb vandaag mijn ontslag ingediend met wederzijds akkoord met mijn werkgever. Ik ben gestart met 2 contracten van bepaalde duur, dit werd nadien veranderd naar een contract van onbepaalde duur. Dit even ter zijde, gedurende mijn eerste arbeidsovereenkomst van bepaalde duur heb ik een avondopleiding gevolgd die betaald werd door mijn werkgever. Ik heb hiervoor een scholingsbeding getekend, maar nu lees ik net dat een scholingsbeding enkel mag afgesloten worden bij werknemers die een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur tekenen. Wat is jullie mening hierover? Het zou een aanzienlijk bedrag zijn dat terug te betalen is dus als dit onwettig is hoor ik het graag.

Thomas_A

#2 , 14 aug 2024 20:12

Dat klopt.

Op zich is het ook raar om een dure scholing (voorwaarde) te laten volgen die niet strict nodig is voor de job (nog een voorwaarde) door iemand van contract van bepaalde duur.

In verband met de loonvoorwaarden heeft het Hof van Cassatie al geoordeeld dat deze moet vervuld zijn op het moment van het scholingsbeding en niet bij het ontslag. Je kan argumenteren dat dit ook geldt voor de voorwaarde over het contract van onbepaalde duur.

RobinS0425
Topic Starter

#3 , 14 aug 2024 20:31

De opleiding zelf was wel nodig om mijn job uit te kunnen voeren (beveiligingsector), maar aangezien deze werd gevolgd gedurende een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur is deze niet wettelijk?

Reclame

Thomas_A

#4 , 14 aug 2024 20:56

Sowieso mag een scholingsbeding niet gaan over opleidingen die wettelijk nodig zijn om een job uit te oefenen.

Ook moet er sprake zijn van een bepaalde minimumloon, ongeveer 42.000 euro per jaar in 2024. Ik vermoed niet dat je hieraan komt als starter in de beveiligingssector.

En inderdaad is het niet geldig bij een contract van bepaalde duur.

Marcus Aurelius

#5 , 14 aug 2024 21:07

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie

#6 , 16 aug 2024 08:35

Waar ik weet van heb is dat een scholingsbeding wel geld wanneer men deze kan gebruiken bij een andere werkgever.
BV: Autobus bestuurder krijgt een vorming VOOR hij in dienst komt om zijn rijbewijs D te behalen
Deze tekent voor hij de vorming krijgt dat hij dit geld zal terug betalen bij ontslag van de werknemer, maar degressief verminder per gewerkt jaren en dit over 5 jaar ver .
Dit is voor het geregeld vervoer van personen PC 140.01
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”