Dakwerken vertraagd

stef71
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Dakwerken vertraagd

#1 , 14 aug 2024 09:51

Begin november 2023 heb ik een dakwerker laten kijken naar de lekkage van mijn garage dak, oordeel: moet volledig gerenoveerd worden; offerte laten opstellen en op 9 november 2023 ondertekend retour gestuurd waarop de werken ingepland zouden kunnen worden. Echter is het weer lange tijd dusdanig slecht gebleven dat dit niet mogelijk was, eind april 2024 maar eens een bericht gestuurd of er al zicht was wanneer de werken zouden kunnen uitgevoerd worden, antwoord dat het weer nog altijd te slecht was om de werken in te kunnen plannen. Eind juli 2024 nogmaals geïnformeerd, nu kreeg is als antwoord dat ze een achterstand hebben en dat het waarschijnlijk in een weekend ertussen gepakt zal moeten worden, maar nog steeds geen datum. Er liggen ook nog zonnepanelen op dat dak die er op tijd of moeten dus ik moet dan de installateur van de panelen laten komen dus een dag op voorhand gaat niet werken, dat weet de dakwerker en heb ik zelfs nog een keer extra gemeld. Vandaag, 14 Augustus 2024 nogmaals een berichtje uit gedaan of ze al weten wanneer (m'n mailtjes worden steeds korter nog even en dan zit ik op een woord: Enne. Ondertussen lekt het dak bij elke regenbui meer en om te voorkomen dat alles gaat schimmelen (of meer gaat schimmelen want de stellingen kan ik al als verloren beschouwen) staan de 2 loopdeuren open al het gereedschap van waarde heb ik in huis neergezet, fietsen en grasmaaier staan op slot en aan de stelling vast maar verder staat alles voor de grijp (hopelijk komt niemand op dat idee want verzekering gaat dan niks kunnen doen) Dit kan zo niet blijven duren
Wat zijn nu mijn rechten? Kan ik het contract eenzijdig ontbinden en een ander bedrijf aanschrijven? Kan ik ze in gebreke stellen? Heb ik recht op iets van vergoeding voor de opgelopen vertraging en het erger worden van de schade?

KJ86

#2 , 14 aug 2024 14:08

Contract eenzijdig ontbinden zal niet mogelijk zijn door de algemene voorwaarden die het bedrijf opgesteld heeft. Niettemin vermoed ik dat ze niet moeilijk zullen doen als je om een minnelijk ontbinding vraagt. Was er een startdatum afgesproken in het contract?

Ik zou de zonnepanelen al demonteren en het dak tijdelijk herstellen. Die productjes kosten niets en gaan zeker enkele jaren mee. Het had eigenlijk al in november 2023 gekund, maar als je nu een nieuwe overeenkomst afsluit met een deftige dakwerker, zal je weer een aantal maanden moeten wachten en dan zitten we in de herfst (regenseizoen).

Franciscus

#3 , 14 aug 2024 15:25

Als er geen grind op het dak ligt dit eerst vrijmaken.
Er zijn producten die men zelfs kan gebruiken als het regent.
Begin met die plaatsen waar u op het dak ziet dat er iets fout is en dan de plaatsen waar het in de garage doorlekt.
Het een hoeft niet onder het andere te liggen.
Bij ons was er een verschil van enkele meters plaats op dak en plaats van lekken in de slaapkamer . Was zeker 4 à 5 meter verschil.

PS Dat zijn de eerste maatregelen die men treft om gevolgschade te vermijden / te verminderen.

Wat het contract betreft via een aangetekend schrijven aan de aannemer een einddatum stellen vb midden september.
Daarvoor dient hij u enkele momenten aan te geven waarop hij zou kunnen of beter u stelt een of twee weken voor.

Als einddatum voorbij is hem weer via AS in kennis stemmen dat hij zijn verplichting niet is nagekomen.

Hebt u een voorschot betaald en inderdaad wat staat er in zijn Algemene Voorwaarden?
Beperkingen of schadevergoeding die 'eenzijdig' zou zijn, tellen, ook voor u ...aannemer vraagt 30% schadevergoeding wel u hebt daar dan ook recht op.

Reclame

stef71
Topic Starter

#4 , 15 aug 2024 15:43

Tsja, daar gaan we al dus, algemene voorwaarden nooit gezien, op offerte staat ook niks van dat, startdatum, zo spoedig mogelijk ingepland (mondeling niets op papier) geen aanbetaling gedaan. Verzekering is bekend met het bedrijf, is wel een goeie zij die man van de verzekering ...
Voor tijdelijke reparatie ga ik ook iemand moeten zien in te huren, er ligt grind op het dak en dat krijg ik er niet vanaf, bovendien heb ik ook geen mogelijkheden om het weg te brengen naar de stort.

mava105

#5 , 15 aug 2024 15:51

TS had een uiterste datum van einde werken moeten opgeven

Terug naar “Aanneming”