Annulatie reis wegens overmacht, reisbureau weigert

Triestereiziger
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Annulatie reis wegens overmacht, reisbureau weigert

#1 , 13 aug 2024 19:52

We, alleenstaande mama met 2 kinderen van 7 j en 2j, hadden, een pakketreis geboekt met 1 week cruise Alaska en 2 weken rondreis West-Canada. Waarin Jasper ons hoogtepunt zou zijn aangezien we daar het meeste excursies konden doen met de kleinste, die elders niet mogelijk waren. Toen kwamen de bosbranden waarbij Jasper werd verwoest. Ik wou de reis toen annuleren wegens overmacht maar volgens het reisbureau kon dit niet, ik zou alles nog moeten betalen. Als alternatief voor Jasper wilden ze ons gewoon de nachten daar laten doorbrengen dan in het dorpje dat we ervoor gingen verblijven. Daar hadden we geen excursies geboekt en was eigenlijk gewoon een stop aangezien de afstand naar Jasper te groot zou zijn met 2 kleine kinderen en ik zou nog een kleine 300 euro moeten bijbetalen. Situatie in dat dorp ook rampzalig, deels evacuatie en bij contact met toeristische dienst daar via email het advies gekregen om de reis uit te stellen of niet naar dit dorp te komen. Ik probeerde in dialoog te gaan met het reisbureau, ik stelde voor om landarrangement te annuleren met geld terug en enkel de cruise te doen, ( dan moest ik volgens hun nog steeds alles betalen want ze konden de hotels niet annuleren)landarrangement in te Korten en vroegere terug vlucht, ging me ook nog veel geld kosten... Niets wilden ze aanvaarden, dus heb ik de reis toch geannuleerd wegens overmacht gezien de situatie daar. Nu gaat het reisbureau niet akkoord en weigeren ze het geld terug te storten. Wat moet ik nu doen? Geschillen commissie reizen zegt dat ze enkel kunnen bemiddelen maar er is geen dialoog aan te gaan met het bureau.

Franciscus

#2 , 13 aug 2024 23:37

Hebt u een annulatie verzekering?
Een reisbijstandsverzekering?
excursies via zelfde reisbureau geboekt of zelf gedaan?
Hebt u een rechtsbijstandverzekering die contractuele verbintenissen dekt?

Triestereiziger
Topic Starter

#3 , 14 aug 2024 12:26

We hebben een annulatieverzekering tot 5000 euro par persoon, maar die heeft als uitsluiting oorlog, natuurrampen en terrorisme. We hebben rechtsbijstand maar volgens de verzekering kan ik die niet aanspreken voor dit soort zaken. De excursies werden deels geboekt via reisbureau, maar niet alles aangezien ze ons aanraadde om dat ter plaatse te doen, dan hingen we nergens aan vast als het niet lukte met de kinderen.

Reclame

Franciscus

#4 , 14 aug 2024 12:32

Voor de zaken die niet via reisbureau gaan kan u nooit schadevergoeding krijgen via reisbureau dat kan enkel via de geboekte zaken zelf in Canada.

Dat kan dat uw rechtsbijstand geen contractuele zaken dekt ...

Triestereiziger
Topic Starter

#5 , 14 aug 2024 15:48

Ik wil geen schadevergoeding, ik wil enkel het geld dat ik betaald heb aan het reisbureau voor de reis en inbegrepen excursies die tegelijkertijd zijn geboekt, terug betaald. Het gaat om een pakketreis met vliegtickets, cruise, autoverhuur en hotels met bijgeboekte excursies. Allemaal tezelfdertijd geboekt, op 1 factuur, in zijn geheel betaald. Ze stellen dat geen overmacht is voor de gehele reis, maar enkel voor een deel en dat dan altijd alles moet betaald worden. Ik heb aparte verzekering rechtsbijstand (ag insurance)maar volgens de makelaar doen die geen reisgeschillen, alhoewel dat volgens mij toch ook een contract

Franciscus

#6 , 14 aug 2024 16:38

Nakijken of uw rechtsbijstand ook contractuele zaken dekt.
Inbegrepen oorlog rampen enz

ongelukbelaagd

#7 , 16 aug 2024 00:10

We hebben een annulatieverzekering tot 5000 euro par persoon, maar die heeft als uitsluiting oorlog, natuurrampen en terrorisme. We hebben rechtsbijstand maar volgens de verzekering kan ik die niet aanspreken voor dit soort zaken. De excursies werden deels geboekt via reisbureau, maar niet alles aangezien ze ons aanraadde om dat ter plaatse te doen, dan hingen we nergens aan vast als het niet lukte met de kinderen.
Natuurlijk wil het reisbureau dit niet terug betalen maar uw reisverzekering kan hier toch wel in tussenkomen want een bosbrand is toch een natuurramp? Dus de vraag is niet om uw reis te annuleren vanwege overmacht maar vanwege bosbranden. En deze vraag dient u aan uw reisverzekering te stellen.

Kali

#8 , 16 aug 2024 19:10

Natuurlijk wil het reisbureau dit niet terug betalen maar uw reisverzekering kan hier toch wel in tussenkomen want een bosbrand is toch een natuurramp? Dus de vraag is niet om uw reis te annuleren vanwege overmacht maar vanwege bosbranden. En deze vraag dient u aan uw reisverzekering te stellen.
TS schrijft letterlijk dat natuurrampen uitgesloten zijn bij de reisverzekering… dus die zal daarvoor niet tussenkomen …

Terug naar “Andere”