Bedrijfsvoorheffing op werkloosheidsuitkering?

OkayTimeForPlanC
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bedrijfsvoorheffing op werkloosheidsuitkering?

#1 , 04 aug 2024 15:45

Ik ga wellicht even terugvallen op een werkloosheidsuitkering binnenkort. De eerste maanden krijg je 65% van je laatste brutoloon. Ik werkte deeltijds (60%) als ik 2,000 euro brutoloon heb (indicatief om snel te rekenen), dan krijg ik 1300 euro. Ik las echter ook dat (als je samenwonend bent en geen kinderen ten laste), je ook 10,09% bedrijfsvoorheffing moet betalen. Klopt dat? En betekent dat dan dat ik in bovenstaand voorbeeld 1300 - 130 dus 1170 euro zal krijgen ipv 1300?

Marcus Aurelius

#2 , 04 aug 2024 16:29

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

OkayTimeForPlanC
Topic Starter

#3 , 04 aug 2024 16:41

Had ik al gevonden, maar ik ben niet zeker hoe dit te interpreteren. Vandaar mijn praktijkvoorbeeld. Wat betekent dit nu in mijn specifiek geval? :) Ik ben wettelijk samenwonend, geen kinderen ten laste, geen handicap, ikzelf en partner geen andere uitkeringen.

Reclame

Luc6580

#4 , 04 aug 2024 16:54

Moest het zijn dat er eventueel geen BV afgehouden wordt, hou er dan rekening mee dat je er waarschijnlijk toch belastingen zal moeten op betalen bij de afrekening.(Afhankelijk van hoeveel je totaal inkomen voor dit jaar bedraagt).

YangtuchXo

#5 , 13 aug 2024 13:44

Neem contact op met je gemeente: Zij kunnen je een nauwkeurigere berekening geven van de hoogte van je uitkering en de in te houden bedrijfsvoorheffing.
Raadpleeg de website van de RVA: Op de website van de RVA (Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening) vind je gedetailleerde informatie over werkloosheidsuitkeringen en de daarbij horende belastingen.
Let op: De informatie hierboven is bedoeld als algemene richtlijn en kan afwijken van jouw persoonlijke situatie. Het is altijd aan te raden om contact op te nemen met een expert voor een persoonlijk advies.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#6 , 14 aug 2024 10:46

Belasting die je moet betalen, hangt af van je totale inkomsten voor dit jaar
Niet enkel van die werkloosheidsuitkering
Wat daarop ingehouden wordt, gaat typisch niet volstaan voor de aanslagvoet voor je gemixte inkomsten (loon + dop) van het ganse jaar

basejumper

#7 , 15 aug 2024 19:32

@yangtuchke

Je doorverwijzing naar de gemeente is zinloos. Gemeente ambtenaren zijn fiscaal niet geschoold en beschikken niet over een simulatieprogramma.

Algemeen : de berekening van 10 % zal zowat juist zijn wat bedrijfsvoorheffing betreft. Maar bij de afrekening zal er een surplus zijn omdat totaalinkomen loon + werkloosheid bepaalt welke belastingschijf van toepassing is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A

#8 , 15 aug 2024 19:47

@yangtuchke

Je doorverwijzing naar de gemeente is zinloos. Gemeente ambtenaren zijn fiscaal niet geschoold en beschikken niet over een simulatieprogramma.
Advies van yangtuchke is met AI gemaakt. Het klinkt goed, maar inhoudelijk is het onzin.

Ik heb er in de laatste weken al een tiental gesignaleerd.

Marcus Aurelius

#9 , 15 aug 2024 21:07

#8 Is ook niet de bevoegdheid van de gemeente of het OCMW. Behoort tot de bevoegdheid van de RVA, de vakbond en/of HVW.De uiteindelijke aanslag zal corrigeren wat desgevallend te weinig werd ingehouden.

Je kan altijd een anonieme simulatie maken via https://ccff02.minfin.fgov.be/taxcalc20 ... ox/home.do
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Loon”