Interessant verhaal natuurlijk, maar een compleet wettelijke situatie. En goed dat uw instructeur dat allemaal op voorhand heeft getoond. Bij ons waren die borden er blijkbaar de dag er voor geplaatst. De examinator wist dat ze er stonden, maar uw instructeur zou 2 dagen voordien het ook niet gezien hebben.Nu vertraag ik niet meer. Op het examen heb ik dat wel gedaan. Op het moment dat je geëvalueerd wordt, moet je u daarnaar gedragen. Ik heb het traject met de rijschool gevolgd en die instructeur heeft mij meegepakt naar elke mogelijke situatie dat ze kunnen ensceneren op het examen.
Het zijn inderdaad vallen die dat ze opzetten, ze hebben een bepaald traject om u optimaal te testen . Zo herinner ik mij een kruispunt waarvan dat de straat voor rechtdoor te rijden een tiental meter naar links verspringt. De examinator gaf opdracht om links af te slaan. De straat die rechtdoor loopt wordt dan opeens een voorrang van rechts. Je moet dan verplicht vertragen om de voorrang te verifiëren, als je dat niet doet, ben je gebuisd. In de praktijk kan je versnellen omdat je bij het linksaf slaan al lang hebt gezien dat er niemand op die weg rijdt. Dankzij de scholing was ik al op de hoogte van die instinker en heb ik netjes vertraagd.
Moraal van het verhaal, een goede rijinstructeur is zijn geld waard. Ik was van de eerste keer geslaagd zonder opmerkingen.
En op het blad GoCa Vlaanderen staat duidelijk : "De examinator zal u nooit in een valstrik lokken".