Hoe lang heeft een vrederechter de tijd om een beslissing te nemen ?

Macavity
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hoe lang heeft een vrederechter de tijd om een beslissing te nemen ?

#1 , 08 aug 2024 23:17

Het betreft een appartement waar de huurder overleden is, familie weigert de erfenis, waarschijnlijk schulden en in het appartement niets van waarde behalve de tv.

-De verhuurders mogen van de vrederechter verhuren (de huurder is in mei overleden) maar niets in het appartement doen tot hij langs komt. Ook alles laten liggen zoals het is. Een contract kan ook niet opgesteld worden zonder vonnis.

-De verhuurders hebben een nieuwe huurder, tot zover zonder contract dus, die moet tegen 30 september uit het huidige appartement wegens verkoop huis.

-De vrederechter komt pas eind augustus langs.

Hoe lang kan zoiets aanslepen ? Moet de vrederechter geen rekening houden met huurinkomsten verlies ?

eylis

#2 , 09 aug 2024 11:51

Dat is een zeer eigenaardige uitspraak van de vrederechter: u mag verhuren, maar niets doen/veranderen in het appartement. Dat raakt kant noch wal...Alleen misschien dat de inboedel moet bekeken worden om de waarde er van te bepalen voor de eventuele verkoop daarvan. Ik zou (persoonlijk) de hele inboedel samenzetten in 1 kamer (als dat kan, of in een gehuurde garage?) en de huurders binnenlaten. Eventueel een bericht sturen naar de griffie dat u moeilijk anders kan, gezien uw huurders uit hun huis moeten.

Medeforumleden verbeter me als ik hiermee een misdrijf voorstel: maar ik blijf erbij: de voorlopige uitspraak is toch kompleet tegenstrijdig?

Freec

#3 , 09 aug 2024 12:50

Idd, een zeer rare uitspraak van de vrederechter. Daarom, zou ik graag eens letterlijk lezen hoe dit omschreven staat. Kan je dit even quoten TS?

Ik begrijp ook niet goed, wat vrederechter wil zien, en waarom?

Huurder is overleden en er zijn geen erfgenamen. Daarom snap ik niet wat bezichtigd moet worden.

Reclame

Macavity
Topic Starter

#4 , 09 aug 2024 17:48

Ik ken de nieuwe huurder, ik weet dus niet wat er precies gezegd is tegen de verhuurder. Ik zou denken dat een curator de boel moet verkopen. Ik begrijp dus ook niet waarom dat allemaal zo moet blijven.

Freec

#5 , 09 aug 2024 18:37

Ahzo, van horen zeggen...

Kan dus wel, dat er een erfgenaam is... of iemand die alles afwacht, om te zien of hij de erfenis aanvaard. En dan heeft de notaris eerst nog wat werk.

Zonder feiten kunnen we hier geen juiste informatie over geven. Dat zijn complexe zaken.

Macavity
Topic Starter

#6 , 10 aug 2024 18:55

De familie heeft de erfenis geweigerd zei ik toch

eylis

#7 , 10 aug 2024 19:18

Dan zullen er inderdaad schulden zijn die vereffend moeten worden uit de verkoop van de inboedel. Dat gaat wellicht een maat voor niets zijn als er alleen maar wat oudere meubels en een tv zijn. Wellicht overschrijden de transportkosten van de inboedel zelfs al de opbrengst. Vervelende situatie.

Ik weet niet of het een gebruikelijke procedure is - en als het nog niet is, kan je het wellicht als eerste eens proberen- maar richt samen met de verhuurder een verzoekschrift aan de griffie/vrederechter of het pand meteen na het bezoek en inboedelbeschrijving door de vrederechter opengesteld kan worden voor de nieuwe huurders (voor de opfriswerken). Dat de inboedel dan toch reeds officieel beschreven is?

Marcus Aurelius

#8 , 10 aug 2024 19:26

Het is de verhuurder die zich aan de regels moet houden, niet de huurder. Het "tussentijds" vonnis geldt dan ook voor de verhuurder. Zonder dat we weten wat de vrederechter precies ten voorlopige titel heeft uit/afgesproken en hoe de vork precies in de steel zit met de "overleden" huurder, kan hier geen zinnig antwoord gegeven worden. Gissen geeft enkel maar missen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus

#9 , 10 aug 2024 20:34

Maar een voorbeeld ... een zoon die verhuisd is naar het buitenland en zich niet geregistreerd heeft bij de BE autoriteiten aldaar.

Macavity
Topic Starter

#10 , 11 aug 2024 00:54

Dan zullen er inderdaad schulden zijn die vereffend moeten worden uit de verkoop van de inboedel. Dat gaat wellicht een maat voor niets zijn als er alleen maar wat oudere meubels en een tv zijn. Wellicht overschrijden de transportkosten van de inboedel zelfs al de opbrengst. Vervelende situatie.

Ik weet niet of het een gebruikelijke procedure is - en als het nog niet is, kan je het wellicht als eerste eens proberen- maar richt samen met de verhuurder een verzoekschrift aan de griffie/vrederechter of het pand meteen na het bezoek en inboedelbeschrijving door de vrederechter opengesteld kan worden voor de nieuwe huurders (voor de opfriswerken). Dat de inboedel dan toch reeds officieel beschreven is?

Dank je wel. ik heb al gezegd dat ze haar huuropzeg van de huidige woning moet doorgeven. Daar moet een rechter toch mee rekening houden ?

Thomas_A

#11 , 11 aug 2024 07:16

Euh, nee. Zoals hierboven gezegd: een nieuwe huurder (die er zelfs niet is, want geen contract en woont er niet) heeft hier niks mee te maken.

Enkel vrederechter, verhuurder, overleden huurder en eventuele erfgenamen zijn al wel genoeg partijen.

Macavity
Topic Starter

#12 , 17 aug 2024 22:29

Dank je wel allemaal. Maar de conclusie is dus dat je eigenlijk niet veel kan doen.
De vraag was dus hoe lang een vrederechter tijd heeft om een beslissing te nemen. Zo lang hij wil (het in zijn agenda past) blijkbaar.

Terug naar “Huren”