woon-werk verkeer in route naar werk

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 139

woon-werk verkeer in route naar werk

#1 , 06 aug 2024 15:02

Tijdens woon-werk verkeer in route naar werk heb ik uitgegleden op de trap in de trappenhal, net na het verlaten van mijn domicilie-adres.
De werkgever is verzekerd voor woon werkverkeer. Valt het stuk in het gebouw (algemene delen, dus geen woonplaats) onder de route woon-werk verkeer?

De basisakte verbiedt mij als huurder zelf verbeteringen aan te brengen aan de trappen en de trap op het werk is even glad (beide trappen hebben geen niet-verplichte extra reling aan muurkant). De syndici zien meestal geen nood voor verbetering en volgens hun eigen aansprakelijkheidsverzekering zijn ze "louter syndicus". Mocht het uitglijden nogmaals voorvallen, dan zal een verzekeringsmaatschappij goedkoop stellen dat het geen "plotse" gebeurtenis meer is. Als ik de syndicus kan bewegen naar een verbetering, dan is het wel terug "plots", want er is "iets" verbeterd ondertussen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
rogerilli
Topic Starter
Berichten: 139

#2 , 07 aug 2024 09:02

wat is het minimale trede loopvlak in cm?

Meeboo
Berichten: 1529

#3 , 07 aug 2024 09:21

arbeidswegongevallen zijn ongevallen die gebeuren op de weg van uw verblijfplaats naar uw werkplaats. Gezien u nog IN uw verblijfplaats was zal dit m.i. niet vergoed kunnen worden door de verzekeraar

Reclame

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 139

#4 , 07 aug 2024 09:24

De trappenhal is geen verblijfplaats, het domicilieadres beperkt zich tot het appartement.

Meeboo
Berichten: 1529

#5 , 07 aug 2024 09:29

Hebt u schade? Is er een medische verslag opgemaakt na uw val? Is dit gemeld bij uw werkgever?

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 139

#6 , 07 aug 2024 09:32

kneuzingen, morgen raadpleging bij arts
ja, is dadelijk gemeld, maar ze zeggen het niet aan te geven als er geen dokter aan te pas komt

wat is het minimale trede loopvlak in cm?

LeenW
Berichten: 13347

#7 , 07 aug 2024 09:48

wat is het minimale trede loopvlak in cm?
Er is geen vastgelegd minimum.

Thomas_A
Berichten: 2958
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 aug 2024 10:08

- Of het woon-werkverkeer start op het moment dat men uit zijn deur stapt naar de gemeenschappelijke delen van het appartementsgebouw, of als men via de voordeur op de straat stapt, vind ik een erg interessante vraag

We kunnen hier allemaal wel iets over roepen, maar zonder precedent waarover een rechter al heeft geoordeeld lijken het me allemaal gewoon meningen.

- Ik vind als controlepunt bij een woononderzoek terug dat de hoogte van de trede niet significant meer mag zijn dan de breedte. Inderdaad geen minimumbreedte vastgelegd.

- Uiteraard draagt de syndicus geen verantwoordelijkheid of er een extra leuning nodig is. Het is de VME die beslist over aanpassingen. De dag dat de syndicus zelf een investering oplegt waarvoor de TS moet betalen, krijgen we hier gegarandeerd een topic over.

Marcus Aurelius
Berichten: 4047
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 aug 2024 11:44

https://advox.be/telewerken-in-het-kade ... vallenwet/ biedt misschien de mogelijkheid om alles meer te duiden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

builder
Berichten: 204

#10 , 07 aug 2024 14:31

De memorie van toelichting bij het wetsontwerp dat uiteindelijk de Arbeidsongevallenwet van 10 april 1971 zou worden, biedt een antwoord op de vraag:

https://www.senaat.be/lexdocs/S0762/S07622224.pdf

Op blz.11:
Het verblijf beperkt zich tot wat strikt “privé” is. Hieruit volgt dat gangen, liften, trapzalen van appartementsgebouwen tot de weg behoren. Hetzelfde geldt immers voor het stuk privé weg dat het huis of het verblijf scheidt van de openbare weg.

lukasi
Berichten: 1300

#11 , 07 aug 2024 16:15

formule voor tredes
2 maal de optrede + 1 maal de aantrede moet tussen de 62 en de 64 cm bevinden.
Voorbeeld
hoogte 12 cm is maal 2, 24 64-24 is 40 cm voor de aantrede.
Opgelet voor binnen situeert zich dit echter tussen de 18 en de 20 cm voor de hoogte van de trede wat geeft dat de aantrede 28 of 24 cm moet zijn.

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 139

#12 , 07 aug 2024 16:23

Bedankt aan builder voor de verwijzing op die vraag over de route. Lijkt me een sluitend antwoord.

De aantrede is gemeten op 16cm, waarvan 2-3mm een 45 graden afgeslepen rand. (op de trap erboven is de aantrede opeens 18cm)

Hoe kleiner de aantrede, hoe hoger het slipgevaar. De helft van de schoenzool kan maar op de aantrede.
• het trapoppervlak moet slipvrij zijn (https://www.buildwise.be/umbraco/surfac ... pen_NP.pdf)
(https://www.buildwise.be/nl/publicaties ... 004-04.06/)

Inazuma
Berichten: 10203
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 07 aug 2024 17:16

Mocht het uitglijden nogmaals voorvallen, dan zal een verzekeringsmaatschappij goedkoop stellen dat het geen "plotse" gebeurtenis meer is.
Dat blijft nog steeds een "plotse gebeurtenis"

Anders zou je geen 2 auto-ongevallen kunnen hebben ...

Thomas_A
Berichten: 2958
Juridisch actief: Nee

#14 , 07 aug 2024 17:34

formule voor tredes
2 maal de optrede + 1 maal de aantrede moet tussen de 62 en de 64 cm bevinden.
Voorbeeld
hoogte 12 cm is maal 2, 24 64-24 is 40 cm voor de aantrede.
Opgelet voor binnen situeert zich dit echter tussen de 18 en de 20 cm voor de hoogte van de trede wat geeft dat de aantrede 28 of 24 cm moet zijn.
Zijn dit normen voor een werkomgeving?

Wacht even: het is niet omdat woon-werkverkeer onder de arbeidsongevallenverzekering valt, dat alle normen voor een werkomgeving ook gelden op het hele traject. Gooien we hier geen verschillende zaken door elkaar?

lukasi
Berichten: 1300

#15 , 07 aug 2024 18:23

Bedankt aan builder voor de verwijzing op die vraag over de route. Lijkt me een sluitend antwoord.

De aantrede is gemeten op 16cm, waarvan 2-3mm een 45 graden afgeslepen rand. (op de trap erboven is de aantrede opeens 18cm)

Hoe kleiner de aantrede, hoe hoger het slipgevaar. De helft van de schoenzool kan maar op de aantrede.
• het trapoppervlak moet slipvrij zijn (https://www.buildwise.be/umbraco/surfac ... pen_NP.pdf)
(https://www.buildwise.be/nl/publicaties ... 004-04.06/)
Het verschil in aantrede van 16 naar 18 cm en zeker bij de laatste trede geeft geen nadelige invloed ( is verlenging van de vloerpas op het verdiep)
Moest echter een hoogteverschil zijn van de optrede van 16 naar 18 cm dan krijg je een struikeltrap en is dit ofwel een ontwerpfout , ofwel een uitvoeringsfout.
Voor alle duidelijkheid de optrede is de hoogte van de trede, de aantreden is de diepte van een trede.

Hoe kleiner de aantrede , hoe groter het slipgevaar is niet correct.
De schuifweerstand wordt niet bepaald door de diepte van de aantrede maar door het materiaal dat voor openbare gebouwen een bepaalde weerstandsnorm moet halen. Dacht uitgedrukt in R waarde , maar weet ik niet meer van buiten.
Voor privewoningen is dit niet bepaald , voor gemeenschappelijke ruimtes zijn er wel minimum normen.

Terug naar “Arbeidsongevallen”